۰ نفر

از مشاوره تا دفاع مالیاتی

چرا باید حساب و کتاب شرکت خود را به موسسات مشاوره مالی و خدمات مالیاتی بسپاریم؟

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۶
کد خبر: 552833
چرا باید حساب و کتاب شرکت خود را به موسسات مشاوره مالی و خدمات مالیاتی بسپاریم؟

یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، تهیه گزارش‌های مالی، اسناد و مدارک مالیاتی، تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن است. تمام موسسات مشمول قانون مالیات‌های مستقیم ملزم به تهیه دفاتر قانونی و ارائه آن به شعبه مربوطه سازمان امور مالیاتی هستند. در این بین بسیاری از شرکت‌ها معمولا به دلیل عدم تسلط حسابداران داخلی خود به قوانین و ریزه‌کاری‌های امور مالیاتی، دچار ضرر و زیان هی جبران ناپذیری می‌شوند. در صورتی که استفاده به موقع از خدمات یک موسسه مشاوره مالی و ارائه دهنده خدمات مالیاتی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان و جرائم مالیاتی احتمالی، منافع و مزایای زیادی را برای آنها به همراه داشته باشد. ازجمله:

جلوگیری از جریمه‌ها با استفاده از خدمات مالیاتی

بر اساس تجارب به دست آمده تهیه صورت حساب‌های مالی، گزارش حسابداری، تحریر دفاتر قانونی، تهیه مدارک مالیاتی و آماده‌سازی و ارائه اظهارنامه مالیاتی و رسیدگی به ابلاغ اوراق مالیاتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. تغییر دائمی قوانین مالیاتی نیز این پیچیدگی را دوچندان می‌‌کند. در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها ناخواسته دچار جریمه‌های مالیاتی سنگینی می‌‌شوند و تازه در آن مرحله است که به فکر استفاده از خدمات مالیاتی می‌افتند.

اما کارشناسان موسسات معتبر مشاوره مالی و خدمات مالیاتی تسلط و اشراف کافی بر همه جوانب امور مالیاتی و قوانین جدید را دارند. به همین دلیل استفاده از خدمات کارشناسان خبره خدمات مالیاتی، خیال شما از بابت انجام صحیح کارها و عدم تعلق جرائم مالیاتی آسوده می‌کند.

بهره‌مندی از تخفیف‌‌های مالیاتی و تقسیط مالیات

قوانین مالیاتی کشور تخفیف‌هایی را برای برخی مودیان مالیاتی در نظر گرفته است که معمولا حسابداران داخلی شرکت‌ها از جزئیات و شیوه استفاده از این تخفیف‌ها اطلاع ندارند. دریافت مشاوره مالی و مالیاتی از مشاور مالی به شما کمک می‌کند که بتوانید از حداکثر میزان تخفیف‌های مالیات تکلیفی استفاده کنید. این تخفیف‌ها با توجه به حجم مبادلات مالی شرکت شما می‌تواند مبالغ هنگفتی صرفه‌جویی مالی را برای شما به همراه داشته باشد.

همچنین بهره بردن از خدمات مشاوره مالی در مورد ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات به شما کمک کند که بتوانید مالیات ابلاغی را با شرایط تقسیطی پرداخت کنید.

قدم به قدم تا پرداخت مالیات عادلانه

2

مالیات در واقع بخشی از درآمد است که شرکت‌ها به عنوان اشخاص حقوقی که از انواع خدمات دولتی استفاده می‌کنند، ملزم به پرداخت آن هستند. به طور کلی سه نوع مالیات شرکتی شامل مالیات بر درآمد، مالیات ارزش افزوده و مالیات حقوق و دستمزد وجود دارد. موسسات حسابداری و امور مالی ضمن ارائه مشاوره در مورد انواع مالیات‌های شرکتی، شما را در شیوه تهیه و ارائه اسناد و صورت‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی از جمله موارد زیر یاری می‌کنند.

تحریر دفاتر قانونی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

تحریر دفاتر قانونی و تهیه اظهارنامه مالیاتی دارای اصول و ضوابط قانونی مربوط به خود است که در صورت عدم رعایت آنها، دفاتر از طرف سازمان امور مالیاتی مردود گردیده و چالش‌های اساسی را برای مودیان ایجاد می‌کند. پس ضروری است که در تهیه این دفاتر و تنظیم اظهارنامه مالیاتی از افراد متخصص و مجرب موسسات مشاوره مالی و خدمات مالیاتی معتبر استفاده کرد تا دفاتر به طور دقیق و بر اساس قواعد تهیه گردد.

ثبت و تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یکی از مالیات‌های مختلفی است که قانونگذار آن را مشخص کرده و مودیان مشمول این مالیات باید آن را در موعد مقرر قانونی پرداخت کنند. این نوع مالیات به ارزش کالا و خدمات مربوط است که در پایان هر فصل مطابق با فرمتی که در سایت مالیات بر ارزش افزوده قرار دارد، اظهارنامه مربوط به آن فصل تهیه شده و مابه‌التفاوت ارزش افزوده خرید و فروش کالا و خدمات باید به حساب وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت گردد.

تنظیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده نیز ضوابط خاص خود را دارد و نیازمند تهیه توسط یک فرد خبره است. در این زمینه باید به تغییرات اخیر مثل تمدید گواهی‌های مالیاتی توجه نمود. مثلا در سال 1398 به خاطر شیوع کرونا بخشنامه تمدید گواهی ارزش افزوده منقضی شده از اول دی ماه تا آخر سال تمدید شد.

ارسال گزارش معاملات فصلی

بر اساس مقررات سازمان امور مالیاتی همه سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی که کار خرید و فروش دارند، باید گزارش معاملات فصلی خود را تا حداکثر یک ماه پس از انجام معامله به آن سازمان ارسال کنند. ارسال گزارش معاملات فصلی در موعد مقرر و با رعایت شفافیت و دقت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در غیر این صورت می‌تواند تبعات و زیان‌های اساسی برای مودی در پی داشته باشد.

استفاده از موسسات حسابداری و خدمات مالیاتی برای شفافیت مالی

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا ذینفعان هر شرکت نیازمند آگاهی از وضعیت و اطلاعات مالی آن هستند که این اطلاعات از روی گزارش صورت‌های مالی و تنظیم گزارشات مالی آن مشخص می‌شود. در صورت‌های مالی اطلاعاتی مثل دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمد و هزینه، سود و زیان، حقوق مالکانه، آورده مالکان و جریان‌های نقدی ذکر می‌شود. صورت مالی بر پایه قوانین و استانداردهای حسابداری تهیه می‌شود که قالب آن از سال 1398 تغییر کرده است و موسسات خدمات حسابرسی بر طبق این تغییرات صورت‌های مالی شرکت شما را حسابرسی می‌کنند.

3

لیستی از خدمات مالیاتی و مشاوره مالی موسسات حسابداری

بر اساس آنچه گفته شد مهمترین خدماتی که توسط موسسات حسابداری و خدمات مالی ارائه می‌شود را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

•        ارائه مشاوره مالی و مالیاتی

•        تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

•        تهیه و ارسال گزارش معاملات فصلی

•        ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

•        تنظیم گزارش مالیات حقوق کارکنان

•        تهیه گزارش حسابداری

•        تهیه صورت‌های مالی

•        شرکت در دفاعیات مالیاتی و پیگیری پرونده‌های مالیاتی

•        تحریر دفاتر قانونی

•        دریافت گواهی ارزش افزوده

•        دریافت تخفیف مالیاتی و تقسیط مالیات

با مشاوره مالی و مالیاتی جلوی ضرر و زیان شرکت خود را بگیرید

کلام آخر اینکه یکی از حساس‌ترین بخش‌های هر کسب و کار و بنگاه اقصادی بخش مالی و حسابداری است. این بخش علاوه بر رسیدگی و تدبیر حساب و کتاب شرکت و تهیه و تنظیم انواع گزارش‌های مالی، امور مربوط به مالیات را نیز برعهده دارد. به دلیل پیچیده بودن قوانین مربوط به امور مالیاتی بیشتر شرکت‌ها نیازمند دریافت مشاوره مالیاتی و مالی از موسسات معتبر حسابداری و مالیاتی هستند.

علاوه بر دریافت مشاوره، بسیاری از شرکت‌ها به دلیل حساسیت مربوط به امور مالیاتی، خدمات مالیاتی خود را به این موسسات واگذار می‌کنند. انجام خدمات مالیاتی توسط موسسات معتبر علاوه بر جلوگیری از ضرر و زیان و جرائم مالیاتی احتمالی ناشی از قصور، نواقص و اشتباهات در تهیه اسناد مالی، تحریر دفاتر مالی و تنظیم اظهارنامه، می‌تواند منجر به دریافت تخفیف‌های مالیاتی و همچنین شامل تقسیط مالیات شود.

 شما می‌توانید برای انجام کلیه امور حسابداری، خدمات مالیاتی، خدمات مالی و مشاوره مالی به سبکی مدرن از خدمات موسسه حسابداری تدبیر حساب استفاده کرده و خیالتان را از بابت کلیه امور مربوط به حسابداری، مالی و مالیاتی شرکت خود، آسوده نمایید.