۰ نفر

توافق طالبان و هیات دولتی برای برقراری صلح

۲۸ تیر ۱۴۰۰، ۷:۵۳
کد خبر: 546357
توافق طالبان و هیات دولتی برای برقراری صلح

هیأت بلند پایه دولت افغانستان و گروه طالبان روز یکشنبه پس از دو روز مذاکره در دوحه قطر در بیانیه‌ای کوتاه از توافق بر سر ادامه مذاکرات و تسریع تلاش‌ها جهت برقراری صلح خبر دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در بیانیه مشترک دو طرف آمده است: دو طرف متعهد شدند مذاکرات را تا رسیدن به توافق، در سطح بالا ادامه دهند.  

در ادامه این بیانیه آمده است: ما برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در سراسر افغانستان تلاش خواهیم کرد.  

پیش از این عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی آشتی ملی و رییس هیات ۷ نفره مقامات دولتی افغانستان در گفتگو با طالبان، به شرکت کنندگان در اجلاس دوحه،  نسبت به اراده و تعهد قاطع دولت افغانستان برای صلح اطمینان داد و گفت که مذاکرات دو روزه فرصت خوبی برای هر دو طرف جهت اشتراک گذاری مواضع است.  

همچنین، هیبت الله آخوندزاده رهبر گروه طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که وی "به شدت طرفدار" یک راه حل سیاسی برای پایان مناقشه‌ها در افغانستان است.  

وی افزود: طالبان از هر فرصتی برای استقرار یک نظام اسلامی، صلح و امنیت استفاده می‌کند.  
رهبر طالبان تاکید کرد که گروه وی همچنان متعهد به دستیابی به راه حل جهت پایان دادن به جنگ است. وی همچنین "احزاب مخالف" را به دلیل "اتلاف وقت" مورد انتقاد قرار داد.  

 این درحالی است که گروه طالبان حملات گسترده‌ای را به مناطق مختلف افغانستان آغاز کرده است.  

طی ماه‌های اخیر خشونت‌ها در این کشور به اوج خود رسیده و براساس گزارش منابع خبری ۳۰۰ هزار نفر در نتیجه‌ درگیری‌ها از خانه خود آواره و صدها غیر نظامی نیز کشته و زخمی شده‌اند.

سقوط پی در پی شهرها به دست طالبان باعث برهم خوردن نظم اجتماعی و سیاسی این کشور شده و براساس گفته نادر نادری رییس کمیسیون اصلاحات اداری افغانستان در حال حاضر ۱۳ میلیون نفر از جمعیت این کشور تحت حاکمیت طالبان زندگی می‌کنند.  

نشست هیأت بلندپایه دولت افغانستان با طالبان در دوحه در شرایطی که هر روز بر شدت جنگ بین جنگجویان طالبان و نیروهای دولتی در نقاط مختلف افغانستان افزوده می‌شود، آخرین بارقه امید مردم خسته از جنگ این کشور محسوب می‌شود.