۰ نفر

ثبت بنگاه اقتصادی بین المللی

۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
کد خبر: 546200
ثبت بنگاه اقتصادی بین المللی

در شرایط بد اقتصادی امروز کشور، شاید صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور بتواند به بهبود اوضاع اقتصادی خودمان و مملکت‌مان کمک کند. صادرات یکی از روش‌هایی است که می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد و شرایط اقتصادی را بهبود دهد.

در تمام کشورهای دنیا، دولت‌ها توجه ویژه‌ای به صادرات دارند و با در نظر گرفتن برخی مشوق‌ها می‌کوشند فعالان اقتصادی، صاحبان کسب‌وکار و افراد فعال در حوزه صنایع گوناگون را به تاسیس شرکت‌های بازرگانی و ارائه بین‌المللی محصولات و خدمات تشویق کنند. در این مقاله قصد داریم ۰ تا ۱۰۰ صادرات را به منظور کسب درآمد دلاری در ۳ مرحله به اختصار توضیح دهیم و مراحل راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی بین‌المللی را به طور کامل توضیح دهیم.

مرحله ۱. ثبت شرکت در ایران

لازمه شروع فعالیت‌های اقتصادی در هر کشوری، رعایت پیش‌نیازهای حقوقی آن است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای آغاز فعالیت اقتصادی در ایران باید اقدام به ثبت شرکت نمایید. تاسیس شرکت به طور خلاصه به این معنی است که شما با همراهی حداقل یک شریک تصمیم به راه‌اندازی یک شرکت می‌گیرید تا به این ترتیب فعالیت‌های تجاری خود را شروع کنید و بعد از طی مراحل اداری کار بتوانید کالا یا خدمات خود را به خارج از کشور صادر کنید.

در مورد امور ثبتی همواره توصیه می‌شود کارها را به موسسه‌ای معتبر بسپارید تا بعدها دچار مشکلات حقوقی نشوید. موسسه آسان‌ثبت یکی از حرفه‌ای‌ترین و باسابقه‌ترین موسسات ثبتی مجاز در ایران است که مورد اعتماد بسیاری از مدیران شرکت‌های خصوصی و برندهای مشهور است.

پس از ثبت شرکت، باید برای دریافت دفاتر پلمپ، کد اقتصادی، گواهی ارزش‌افزوده و کارت بازرگانی اقدام نمایید تا به این ترتیب بتوانید وارد حوزه صادرات و واردات شوید. انجام این کارها را نیز می‌توانید به موسسه‌ای بسپارید که روند ثبت قانونی شرکت را برای شما انجام داده است.

مرحله ۲. ثبت برند

پس از ثبت شرکت در ایران، برای محافظت از نام محصول یا خدمتی که عرضه می‌کنید باید برند خود را نیز به ثبت برسانید. ثبت برند برای آینده محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید بسیار مهم است، زیرا جلوی سوءاستفاده از نام و نشان تجاری شما را می‌گیرد و از این طریق هیچ‌کس حق استفاده از نامی که شما آن را برای محصول خود برگزیده‌اید نخواهد داشت.

به طور مثال، اگر شرکت تولیدکننده نوشابه پپسی، برند پپسی را ثبت نکرده باشد، شخص یا شرکت دیگری می‌تواند محصول دیگری را به نام پپسی به بازار عرضه کند و حتی این نام تجاری را برای خود به ثبت برساند طوری که شرکت اول دیگر نتواند از این نام برای محصولات خود استفاده کند.

گفتنی است که اگر بخواهید برند شما در همه کشورها محافظت شود و هیچ شخص یا شرکتی در هیچ کجای جهان نتواند از نام و نشان تجاری شما استفاده کند، باید برند خود را به صورت بین‌المللی به ثبت برسانید. لازمه ثبت بین‌المللی علائم تجاری، ثبت برند در ایران است. در نتیجه پیش از مراجعه به سازمان جهانی مالکیت فکری، ابتدا باید برای ثبت قانونی برند خود در داخل کشور اقدام نمایید.

مرحله ۳. ثبت شرکت در خارج از ایران

پس از ثبت شرکت و برند در ایران، برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی باید شرکتی را در خارج از کشور به ثبت برسانید یا دفتر شعبه کمپانی خود را در کشورهای دیگر باز کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید فعالیت تجاری خود را خارج از مرزهای کشور نیز ادامه دهید و به یک بنگاه اقتصادی بین‌المللی تبدیل شوید.

بسیاری از کمپانی‌های خارجی به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی ایران مایل به همکاری مستقیم با طرف‌های ایرانی نیستند، بنابراین برای تسهیل امور و اطمینان دادن به شرکای تجاری خارجی خود بهتر است شرکتی در خارج از ایران به ثبت برسانید تا بتوانید با اشخاص و کمپانی‌های تجاری در دیگر کشورهای دنیا به راحتی مراوده تجاری داشته باشید.

البته باید مسائل متعددی را برای این کار مد نظر قرار دهید که یکی از آنها راحتی رفت‌وآمد به کشوری است که می‌خواهید شرکت خود را آنجا به ثبت برسانید.

این روزها ثبت شرکت در ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به دلیل سهولت رفت‌وآمد و راحتی دریافت ویزا بسیار مورد توجه ایرانیان است. شما نیز پس از بررسی موقعیت، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این کشورها می‌توانید برای گسترش ارتباطات خارجی خود شرکتی خارجی به ثبت برسانید.

به عنوان مثال، شرکتی ایرانی را در نظر بگیرید که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند. این شرکت ایرانی با ثبت شرکت در یکی از کشورهای همسایه در زمینه انفورماتیک می‌تواند محدوده فعالیت خود را گسترش دهد و از این طریق وارد بازار کار جهانی شود.

به طور خلاصه، پس از طی کردن سه مرحله ثبت شرکت در ایران، ثبت برند و ثبت شرکت در خارج از کشور، مقدمات و پیش‌نیازهای حقوقی صادرات و واردات را فراهم کرده‌اید. از این پس می‌توانید به آسانی تولیدات خود را به شرکتی منتقل کنید که خارج از ایران ثبت کرده‌اید و از آن کشور نیز به دیگر نقاط جهان عرضه نمایید و درآمد دلاری و ارزی داشته باشید. 

بیشتر بخوانید:  اظهارنامه مالیاتی

در پایان، توصیه می‌شود تمامی مراحل کار را با آگاهی کامل به قوانین ایران و کشورهای خارجی مورد نظرتان انجام دهید تا دچار گرفتاری‌های حقوقی نشوید. در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید ضمن بازدید از وب‌سایت آسان‌ثبت به نشانی www.asansabt.com با کارشناسان حقوقی مجموعه با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۹۸ تماس حاصل نمایید.