۰ نفر

چگونه شرکت خود را ثبت کنیم؟

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 545328
چگونه شرکت خود را ثبت کنیم؟

چرا باید شرکت ثبت کنیم؟ چگونه و از کجا باید ثبت شرکت را انجام دهیم؟ آیا مراحل زیادی را باید طی کنیم؟ چه نوع شرکتی را انتخاب کنیم؟ و ... .

این‌ها سوالاتی است که شاید ذهن شما که قصد شروع یک فعالیت و کسب و کار گروهی را دارید مشغول کرده باشد. اگر می‌خواهید به سوالات و ابهامات شما در زمینه ثبت شرکت پاسخ داده شود، در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید شرکت خود را ثبت کنیم؟!

با انجام فرایند ثبت، شرکت شما دارای شخصیت حقوقی مستقل خواهد شد و جدای از شخصیت شرکا می‌تواند طرف معامله قرار گیرد و سرمایه مستقل داشته باشد. نکته مهم‌تر اینکه با ثبت شرکت از اعتبار بیشتری در جامعه برخوردار می‌شوید و در برخی انواع شرکت‌ها مثل سهامی خاص امکان بیشتری برای بهره‌مندی از اعتبارات و تسهیلات بانکی و شرکت در مزایده و مناقصه‌ها خواهید داشت.

آیا انواع شرکت‌های تجاری را می‌شناسید؟

شرکت‌های تجاری در قانون تجارت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • شرکت سهامی     
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط غیرسهامی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

با متداول‌ترین انواع شرکت‌های تجاری آشنا شوید

۱. شرکت‌های سهامی

شرکت‌های سهامی به دو نوع سهامی عام و سهامی خاص تقسیم می‌شوند:

  • شرکت سهامی خاص: این شرکت از متداول‌ترین انواع شرکت‌های تجاری است که رتبه یک محبوبیت را در بین انواع شرکت‌ها داراست و برای بسیاری از موضوعات فعالیت می‌توان این نوع شرکت را تاسیس کرد. حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص، ۳ نفر و حداقل سرمایه ثبتی مورد‌نیاز، یک میلیون ریال است که تمام این سرمایه توسط سهامداران تامین می‌شود. این نوع شرکت برای افرادی مناسب است که قصد دارند شرکت خود را توسعه دهند یا شرکای جدید جذب کنند؛ زیرا نقل و انتقال سهام، آسان‌تر است و به دلیل نظارت قانونی بیشتر، اغلب افراد ترجیح می‌دهند که سهامدار شرکت سهامی خاص باشند.
  • شرکت سهامی عام: این نوع شرکت برای فعالیت‌های گسترده و صنایع بزرگ مناسب است. در شرکت سهامی عام، بخشی از سرمایه توسط سهامداران و بخشی از طریق فروش سهام به مردم تامین می‌شود. حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی عام، ۵ نفر و حداقل سرمایه مورد‌نیاز، ۵ میلیون ریال نزد اداره ثبت شرکت‌ها است. (حداقل سرمایه برای ثبت نزد سازمان بورس ۷۰ میلیارد ریال است.)

۲. شرکت با مسئولیت محدود

این شرکت، رتبه دوم را از لحاظ محبوبیت بین شرکت‌های تجاری دارد و رقیب شرکت سهامی خاص است. حداقل تعداد شرکا، ۲ نفر و حداقل سرمایه مورد‌نیاز، یک میلیون ریال است. در شرکت با مسئولیت محدود ، مسئولیت اعضا محدود به سرمایه‌ای است که برای شرکت، سرمایه‌گذاری یا تضمین کرده‌اند. به این معنا که اگر شرکا سهم خود را پرداخت کرده باشند؛ در صورت بدهی شرکت، مسئولیتی ندارند و طلبکاران فقط می‌توانند به سرمایه شرکت مراجعه کنند.

برای ثبت شرکت چه اقداماتی انجام دهیم؟

2

●انتخاب موضوع فعالیت شرکت:

اگر موضوع فعالیت شما نیازمند اخذ مجوز است حتما قبل از اقدام به ثبت شرکت، مجوز را از سازمان مربوطه دریافت کنید.

●انتخاب نوع شرکت:

از دیگر اقدامات لازم برای ثبت، انتخاب نوع شرکت است. بنابراین باید با‌توجه به موضوع فعالیت خود، یکی از انواع شرکت‌های تجاری را انتخاب کنید.

●انتخاب نام شرکت:

پنج نام به ترتیب اولویت انتخاب کنید. یکی از این نام‌ها (در صورت تکراری و مشابه نبودن) به عنوان نام شرکت شما تایید می‌شود. (برای کاهش احتمال رد شدن نام، نام‌های سه سیلابی، فارسی، اسامی خاص و… انتخاب کنید.)

●تعیین سرمایه شرکت:

نکته مهم در تعیین سرمایه این است که حتما باید میزان سرمایه نقدی و غیر نقدی را مشخص کنید. حداقل میزان سرمایه برای برخی از شرکت‌ها در قانون تعیین شده است.

●انتخاب شرکاء:

حداقل تعداد شرکاء در بین انواع شرکت‌های تجاری، ۲ نفر است؛ ولی در برخی شرکت‌ها مثل سهامی خاص، تعداد شرکا باید بیشتر از این تعداد باشد.

●تدوین اساسنامه شرکت:

اساسنامه سندی است که در آن موضوع فعالیت شرکت، سرمایه، هیأت مدیره، بازرسین، مجامع و سایر موارد به طور دقیق مشخص می‌شود.

شروع مسیر ثبت شرکت

مسیر ثبت شرکت را از دو راه می‌توانید آغاز کنید:

۱. ثبت شرکت از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها

اولین روشی که می‌توانید برای ثبت شرکت خود انتخاب کنید، سامانه اداره ثبت شرکت‌ها است. قبل از اقدام به ثبت، اگر موضوع فعالیت شما نیازمند اخذ مجوز است حتما مجوز مربوطه را دریافت کنید. سپس وارد سامانه اداره ثبت شرکت‌ها شوید. در سامانه باید مراحل مختلفی را طی کنید تا شرکت شما به ثبت برسد مانند: ورود اطلاعات(شامل نوع شرکت، اطلاعات شرکت، مشخصات شرکا، موضوع فعالیت و...)، انتخاب نام‌های پیشنهادی، دریافت مدارک شرکت از سامانه مانند اساسنامه، امضای مدارک و ارسال با پست به اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت پیش‌نویس آگهی ثبت شرکت.

همه این مراحل به صورت اینترنتی انجام می‌شود و فقط در مرحله آخر برای دریافت آگهی تاسیس و مدارک شرکت لازم است که به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید.

۲. ثبت شرکت از طریق پنجره واحد فیزیکی کسب و کار

در چند سال اخیر، ثبت شرکت فقط از طریق اداره ثبت شرکت‌ها امکان‌پذیر بود ولی از اواخر سال ۱۳۹۹، ثبت شرکت با استفاده از خدمات پنجره واحد فیزیکی کسب و کار نیز در برخی شهرهای بزرگ مثل تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انجام می‌شود. از طریق این خدمت جدید می‌توانید علاوه بر ثبت شرکت، سایر امور مربوط به شرکت مثل اخذ کد اقتصادی، کد بیمه، کارت بازرگانی و… را نیز انجام دهید. در نتیجه فرآیند تاسیس شرکت با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. تمامی مراحل ثبت شرکت از طریق پنجره واحد به صورت حضوری انجام می‌شود.

3

همین امروز فرآیند ثبت شرکت خود را شروع کنید!

شما در این مطلب با انواع شرکت‌های تجاری و روش‌های ثبت شرکت آشنا شدید و پس از انتخاب یکی از مسیرهای فوق می‌توانید همین امروز فرایند ثبت شرکت را شروع کنید.

فرآیندهای ثبتی دارای پیچیدگی‌هایی است مخصوصا اگر به دلیل مشغله‌های کاری، زمان کافی نداشته باشید. به منظور تسریع در روند ثبت، به شما پیشنهاد می‌‌کنیم از کارشناسان حقوقی و ثبتی کمک بگیرید. ثبت‌یار به عنوان سامانه آنلاین خدمات حقوقی کسب و کارها، آماده همراهی شما در مسیر ثبت شرکت است.