۰ نفر

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ به همراه معرفی سامانه پایش اظهارنامه مالیاتی

۱۰ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 541261
اظهارنامه مالیاتی چیست؟ به همراه معرفی سامانه پایش اظهارنامه مالیاتی

تامین مخارج عمومی یکی از وظایف سازمان امور مالیاتی است. همه‌ی ما می‌دانیم که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت مالیات هستند و باید مالیات خود را به شکل خوداظهاری و یا علی راس به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا ضمن ارائه تعاریفی از اظهارنامه و روش‌های تهیه‌ی آن به معرفی سامانه هوشمند پایش اظهارنامه مالیاتی نیز بپردازیم.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ پایش اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی یک گزارش است؛ گزارشی که شامل درآمدها، هزینه‌ها و سایر اطلاعات مالی و مالیاتی است و باید به وزارت دارایی ارسال گردد. ارسال این اظهارنامه، باید در زمان تعیین شده انجام پذیرد و ارسال دیرهنگام آن منجر به جرایم برای اشخاص می‌شود. ذکر این نکته الزامی است که تمامی مدارک و اسناد مربوط به مالیات باید دائما طبقه‌بندی و آماده‌سازی شود. 

در صورتی که میزان سود و زیان توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی اعلام نشود، مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌گردد. سوالی که همواره در این راستا مطرح می‌شود این است که اگر شخص حقیقی یا حقوقی، فعالیتی نداشته باشد باید اظهارنامه بدهد؟ پاسخ بله است. 

حتی اگر کارکرد مودیان مالیاتی صفر باشد باید اظهارنامه خود را ارسال نمایند و دفاتر کل و روزنامه‌ها را باید به شکل سفید ارائه نمایند. اگر در این زمینه صداقت لازم وجود نداشته باشد و موضوعات به شکل صوری نشان داده شود، مودی مورد نظر مشمول قانون علی الراس خواهد شد.

اظهارنامه مالیاتی سال مالی در همان سال تنظیم و ارائه می‌شود. سال مالیاتی برای تمامی اشخاص حقیقی از ابتدای فرودین تا 29 اسفند ماه است و برای اشخاص حقوقی با توجه به سال مالی ذکر شده در اساسنامه تعیین می‌گردد. از سال ۱۳۹۱ اظهارنامه‌های کاغذی حذف شد و اظهارنامه بصورت الکترونیکی بارگذاری می‌شود و در اختیار اداره مالیات قرار می‌گیرد. پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، امکان اصلاح آن تا ۳۰ روز پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی وجود دارد و افراد می‌توانند نسبت به اصلاح مندرجات در اظهارنامه خود اقدام نمایند.

انواع روش‌های پرداخت مالیات

2

انواع مالیات به دو روش مستقیم و غیر مستقیم است که در ادامه توضیح مختصری در این رابطه می‌دهیم.

الف) مالیات مستقیم 

• مالیات بر درآمد

• مالیات بر دارایی

مالیات بر درآمد

به ازای هر میزان درآمد، مالیات متناسب با آن دریافت می‌شود که در این راستا شرکت‌ها و اشخاص در پایان سال سود و زیان خود را به دارایی اعلام می‌کنند. مالیات بر درآمد شامل مالیات حقوق و مالیات بر درآمد املاک نیز هست.

مالیات بر دارایی

در این نوع از مالیات ثروت و دارایی مودی مالیاتی مبنای پرداخت مالیات است و بر دارایی‌هایی مانند املاک، مستغلات و .. به صورت سالانه، با عنوان مالیات بر درآمد اعمال می‌شود. مالیات بر دارایی شامل موضوعات مختلفی مثل مالیات بر ارث و مالیات حق تمبر نیز است.

ب) مالیات غیر مستقیم

مالیات‌های غیرمستقیم بر روی قیمت کالا و خدمات به شکلی کاملا نامحسوس اعمال می‌شود. در ادامه این نوع مالیات را بصورت زیر طبقه بندی می‌کنیم. 

• مالیات بر ارزش افزوده

• مالیات بر مصرف

• مالیات عوارض گمرکی

مالیات بر ارزش افزوده

مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده باید اظهارنامه خود را هر سه ماه یکبار به سازمان ارزش افزوده تحویل دهند. اگر در تهیه سود و زیان و ترازنامه هرگونه اشتباهی رخ دهد، تا یک ماه فرصت دارند تا برای اصلاح اظهارنامه اقدام نمایند.

مالیات بر مصرف

این نوع از مالیات، مالیاتی است که بصورت نامحسوس بر روی قیمت کالا و خدمات به عنوان مالیات بر مصرف اضافه می‌شود.

مالیات عوارض گمرکی

یکی از سیاست‌هایی که در راستای حمایت از تولید داخلی انجام می‌شود، اعمال مالیات گمرکی بر روی کالاهای وارداتی است تا هم واردات کالا به شکل محدودی ادامه یابد و هم روند افزایشی نداشته باشد.

خود اظهاری چیست؟

خود اظهاری فرایندی است که تمامی مودیان مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی مدارک خود را جهت محاسبه و پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌کنند و کارشناسان و ممیزین مالیاتی هیچگونه نقشی در این زمینه ندارند. خود اظهاری معمولا دارای امتیازاتی نیز هست و اگر شرکتی این کار را در طی سه سال به شکل متوالی انجام دهد، به وی امتیاز خوش حسابی تعلق می‌گیرد.

چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی

تمامی مودیان حقیقی و حقوقی باید با مراجعه به سایت www.tax.gov.ir نسبت به ارسال اظهارنامه الکترونیکی در مدت زمان مقرر اقدام نمایند. همچنین طبق قانون، دفاتر قانونی هم برای مطابقت با اظهارنامه باید به اداره مالیات تحویل داده شود و افرادی که در اظهارنامه خود دارای مغایرت باشند، جریمه خواهند شد.

مراحل ثبت الکترونیک اظهارنامه مالیاتی

مودیان باید این 5 مرحله را به دقت انجام دهند و اظهارنامه الکترونیکی خود را ثبت نمایند:

1-پیش ثبت نام الکترونیک

در این مرحله پس از وارد کردن کد اقتصادی، اطلاعات پایه‌ای و شماره تلفن همراه ثبت و تایید می‌گردد. همچنین تایید پستی و کدپستی ده رقمی در محل مشخص بارگذاری خواهد شد.

2-صحت سنجی اطلاعات

تمامی اطلاعات ارائه شده طی مراحلی راستی آزمایی شده و در صورت تایید به مرحله بعدی خواهید رفت. هرگونه مغایرت از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

3-تولید و ارسال اطلاعات کاربری

اگر مراحل قبلی را بدرستی انجام داده باشید و اطلاعات شما معتبر و صحیح باشد، کد کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد شده و به صورت پیامک ارسال می‌شود.

4- ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، بعد از دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه شده و باید اطلاعات اقتصادی بنگاه و موسسه خود را بدرستی پر کنید.

5- اعتبار سنجی

در گام آخر تمامی اطلاعات وارد شده با پرونده فیزیکی مودیان تطبیق داده می‌شود که اگر مغایرتی باشد، از طریق پیامک اطلاع رسانی می‌شود و اگر موارد مورد تایید باشد، می‌توانید اظهارنامه الکترونیکی خود را ارسال نمایید.

معرفی سامانه هوشمند پایش اظهارنامه مالیاتی

بهره‌مندی از مشاوره مالیاتی حرفه‌ای، تجربه بسیار خوبی است که بسیاری از مودیان از آن بهره می‌برند. یک مشاور مالی متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا با برنامه ریزی کالیاتی و تکمیل صحیح اظهارنامه مالیاتی، نرخ مالیات و میزان درآمد مشمول مالیات را کاهش دهید و اوضاع اقتصادی را بهتر کنترل کنید. 

موسسه آقای مالیات سامانه‌ای هوشمند را طراحی کرده است تا کار پایش اظهارنامه‌های مالیاتی با سهولت بیشتری انجام پذیرد. در ادامه در مورد ویژگی‌های این سامانه و خدماتی که به مودیان گرامی ارائه می‌گردد، می‌پردازیم. 

3

برخی از مهم ترین ویژگی‌هایی این سامانه عبارتند از:

  • بررسی اظهارنامه در اسرع وقت
  • پایش اظهارنامه توسط یک تیم حرفه‌ای
  • به روز بودن امکانات سامانه
  • برقراری امنیت حداکثری سامانه

این سامانه چه بررسی‌هایی برای مودیان انجام می‌دهد؟

مودیان با این سامانه  می‌توانند اظهارنامه خود را از جوانب مختلف بررسی کنند و با خیال راحت اطلاعات خود را در این سامانه قرار دهند. برخی از کارکردها و خدمات این سامانه را با هم بررسی می‌کنیم.

  • بررسی تمامی جداول اظهارنامه
  • بررسی حساب‌های چالشی (موضوعات زمان‌بر) 
  • بررسی معافیت‌های قانونی
  • بررسی مشوق‌های قانونی
  • بررسی صادرات و تسعیر ارز

مراحل پایش اظهارنامه چگونه است؟

مودیان گرامی باید برای پایش و بررسی اظهارنامه خود این سه مرحله را انجام دهند:

  • تکمیل اطلاعات پایه یا ارسال پیش نویس اظهارنامه
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • ارائه گزارش

خدمات سامانه به چند روش انجام می‌شود؟

استفاده از خدمات این سامانه هوشمند به سه روش سیستمی، کارشناسی(واتساپ) و کارشناسی(تلفنی) امکان پذیر است که توضیحات آن را باهم مرور می‌کنیم.

روش سیستمی

در روش سیستمی، افراد به سوالات سامانه پاسخ داده و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات، می‌توانند در لحظه گزارشی به شکل فایل PDF دریافت کنند. بنابراین پس از پرداخت مبلغ مورد نظر که معمولا هزینه بسیار کمی است، فایل گزارش پایش شما آماده است.

در این شیوه با گذراندن این 4 مرحله به سادگی اظهارنامه شما مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد که این مراحل عبارتند از: تعیین نوع و محل فعالیت شرکت، تعیین درآمد مشمول مالیات، تعیین جدول سود و زیان و بررسی ترازنامه

روش کارشناسی (واتساپ)

در این روش، در ابتدا باید پیش نویس اظهارنامه یا سوال و ابهامات خود را از طریق واتساپ (متنی و یا صوتی) ارسال کنید. کارشناس مربوطه مستندات شما را بررسی کرده و گزارش را با فرمت  PDF ارائه می‌کند یا اگر سئوال یا ابهامی وجود داشته باشد، پاسخ خواهد داد. 

در این روش، با پر کردن فرم مربوطه و پرداخت آنلاین هزینه سرویس کد رهگیری دریافت می‌کنید. پس از این مرحله، کارشناس مجموعه آقای مالیات در ساعات اداری به شماره همراه اعلامی پیغامی را ارسال می‌کند و بقیه مراحل تا ارائه گزارش نهایی انجام خواهد شد. این گزارش تا 48 ساعت پس از ارائه نهایی درخواست شما، تحویل داده می‌شود.

روش کارشناسی (تلفنی)

در روش کارشناسی تلفنی شما می‌توانید پیش نویس اظهارنامه یا هرگونه سوال و ابهامات خود را ارسال کنید تا توسط کارشناسان خبره آقای مالیات بررسی شود. بعد از بررسی، پایش اظهارنامه شما انجام می‌شود و آماده تحویل است. کارشناسان حداکثر تا ۴۸ ساعت پس از ارسال پیش نویس اظهارنامه، نسبت به ارسال نظر کارشناسی خود اقدام می‌کنند.

مودیان می‌توانند در تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی سال 1400 و دفاتر قانونی خود از موسسات خدمات مالیاتی استفاده کرده و در این بین آقای مالیات با سال‌ها تجربه در این خصوص و با در اختیار داشتن تیمی متبحر و سامانه‌ای هوشمند برای پایش اظهارنامه، می‌تواند مشاوری امین و مطمئن برای مودیان باشد. 

4

آقای مالیات مرجع آموزش و خدمات مالیاتی | https://mrtax.ir