۰ نفر

راه اندازی گلخانه خیار

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳
کد خبر: 535819
راه اندازی گلخانه خیار

محیط های گلخانه ای نوعی دیگری از کشاورزی میباشند که تمامی شرایط محیطی اعم از دما و رطوبت و ... کاملا قابل کنترل میباشد و به همین دلیل محیط های گلخانه ای در طول سال همواره اقدام به کشت و برداشت محصول میکنند. کشاورزی امروزه به عنوان یک شغل پر سود بوده و به همین دلیل بر تعداد محیط های گلخانه ای روز به روز اضافه میشود.

 ما در این مقاله تصمیم داریم تا تکنیک ها و روش های راه اندازی گلخانه خیار را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم به همین دلیل اگر میخواهید یک گلخانه با سود بالا و مدیریت راحت را راه اندازی کنید حتما تا اخر این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت گلخانه با کشاورزی سنتی

هر فعالیت و کاری دارای معایب و مزایای متعددی میباشد و هیچ فعالیتی وجود ندارد که هیچکدام از این دو مورد را نداشته باشد. اما با توجه به علاقه مسلما معایب در دید شخص مشخص نبوده و هر شخصی که به شغل و فعالیت خود علاقه دارد مسلما همیشه در این مسیر قدم برمیدارد اما به صورت تخصصی باید به این مورد توجه داشته باشید که کشاورزی در گلخانه مسلما امروزه مدرن تر بوده و میتوان همیشه و در طول سال اقدام به کاشت و برداشت محصول کرد. اما این مورد در کشاورزی سنتی عملی نبوده و در فصل زمستان مسلما کاشت و برداشت با مشکل روبرو میشود. به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای رشد و تکامل گل و گیاه و ... نور و گرما و چندین عامل دیگر بسیار تاثیر گذار بوده و در کشاورزی سنتی با تغییرات آب و هوایی صدمه زیادی به محصولات وارد میشود.

باتوجه به بسته بودن محیط گلخانه این امکان کاملا در اختیار کاربر بوده و شخص پرورش دهنده میتواند دما و هر شرایط دیگری را به کنترل در بیاورد و امروزه مدیریت گلخانه ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی بسیار راحت تر شده و برخی از تجهیزات باعث میشود تا عملکرد و کیفیت محصولات پرورشی نیز افزایش چشمگیری داشته باشد. از این رو امروزه افراد بسیار زیادی با هزینه نسبتا کم اقدام به راه اندازی گلخانه های مجهز و یا نیمه مجهز میکنند.

روش ها و تجهیزات لازم بری راه اندازی گلخانه خیار

هر گلخانه ای روش های متنوعی برای راه اندازی دارد زیرا تامین کردن شرایط برای گلخانه ها مسلما یک روش مهندسی بوده و در غیر اینصورت نمیتوان محصولی با کیفیت خوب را از گلخانه برداشت کرد. راه اندازی گلخانه خیار هم مانند سایر گلخانه ها نیازمند برخی از تجهیزات میباشد که در این بخش تصمیم داریم به صورت کامل و تخصصی اقدام به بررسی و معرفی آنها نماییم.

تجهیزات-راه--اندازی-گلخانه

اخد مجوز های لازم

اصلی ترین و ابتدایی ترین کاری که باید در قبل از راه اندازی گلخانه خیار انجام داد دریافت مجوز رسمی از جهاد کشاورزی میباشد. در یافت مجوز هم مانند مجوز های دیگر نیازمند رعایت برخی از فاکتور ها میباشد به عنوان باید محیط مجهز به برخی از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و سیستم های تهویه و آبیاری باشد که در هنگام دریافت مجوز کاملا توسط یک شخص متخصص مورد بررسی قرار گرفته و در صورت صلاحیت مجوز گلخانه صادر میشود.

طراحی سازه گلخانه خیار

بعد از دریافت مجوز ابتدا باید ستون بندی محیط گلخانه توسط طراحان متخصص در این زمینه به بهترین شکل ممکن انجام گیرد البته در نظر داشته باشید که بر اساس بودجه میتوانید طراحی گلخانه را انجام دهید.

اما اصلی ترین قدم بعد از طراحی و نصب سازه ها نوع پوشش گلخانه میباشد. بیشتر افراد با توجه به سرمایه ی خود نوع پوشش را با استفاده از شیشه ،پلی کربنات و ... انجام میدهند که هر کدام دارای قیمت های مناسبی بوده و باید به صورت تخصصی انجام گیرد. در نظر داشته باشید که پوشش جز اصلی ترین اقدامات یک گلخانه میباشد زیرا پوشش گلخانه باید به صورتی باشد که شرایط بیرونی هیچ تاثیری در شرایط داخلی گلخانه نداشته باشد و بتوان به صورت کامل شرایط داخلی گلخانه خیار مدیریت نمود.

راه اندازی سیستم تهویه

با آبیاری خیار مسلما میزان رطوبت داخل گلخانه افزایش چشمگیری خواهد داشت و در این صورت باید بر اساس استاندارد هایی که به محصول وارد نشود هوای محیط به صورت کامل تهویه کرد در غیر اینصورت بوته های خیار در کوتاه ترین زمان ممکن پژمرده شده و زیان بسیار زیادی به شخص وارد میشود. فن گلخانه به عنوان بهترین گزینه برای تهویه هوای داخل گلخانه میباشد این نوع از سیستم تهویه با کارکرد خود عمل خروج رطوبت و گاز های سمی را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد. به این نکته مهم توجه داشته باشید که هر سیستم تهویه ای مانند فن مرغداری مناسب برای سالن های گلخانه ای نبوده و زیان بسیار زیادی به گلخانه خیار وارد میکند.

تامین شرایط دمایی محیط

در فصل های گرم و سرد مسلما هوای محیط در محیط گلخانه تاثیر گذار میباشد به همین دلیل اگر محیط سیستم گرمایشی و سرمایشی استانداردی نداشته باشد این عامل باعث میشود تا بوته های خیار به دلیل حساس بودن از بین برود.

تامین رطوبت محیط

کاهش رطوبت در محیط گلخانه میتواند در راندمان رشد بوته های خیار تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. امروزه تامین رطوبت های محیط توسط تجهیزات پیشرفته انجام میگرد که یکی از شرایط دریافت مجوز فعالیت استفاده از سیستم تامین رطوبت در گلخانه ی خیار میباشد. در نظر داشته باشید که بر اساس شرایط جغرافیایی باید از دستگاه مناسب برای گلخانه استفاده کرد زبرا برخی دستگاه ها بخار و رطوبت گرم تولید میکنندو این مورد در محیط های گرم مسلما یک روش اشتباه و نادرست میباشد.

تامین کردن گرمایش گلخانه ی خیار در فصل زمستان باید توسط سیستم  های استاندارد انجام گیرد. برخی از افراد از سیستم های گرمایشی غیر استاندارد استفاده میکنند. یکی از بهترین سیستم های گرمایشی برای گلخانه ها هیتر بوده که به چندین مدل و طرفیت تولید میکند. استفاده از جت هیتر برای گلخانه ها یک راه اشتباه بوده و باید از هیترهای مخصوص که به عنوان کوره هوای گرم شناخته میشود استفاده کرد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از جت هیتر های تابشی یا ایستاده بخشی از دمای محیط گلخانه را تامین میکند ولی کوره های هوای گرم به دلیل داشتن فن قدرتمند تمامی محیط گلخانه را به بهترین شکل ممکن گرم میکند.

رطوبت-گلخانه-خیار

بازدهی گلخانه خیار

در کشاورزی سنتی کشت و برداشت محصول فقط در فصل های خاصی انجام میگیرد و این باعث میشود تا درآمد این گونه از افراد در فصل های خاصی از سال انجام گیرد اما در کشت گلخانه ای سود و بازدهی هر ساله افزایش پیدا کرده و هیچ محدودیتی وجود ندارد زیرا کاربر اگر تجربه بهتری داشته باشید حتی میتواند بهترین محصولات را کاشت و پرورش دهد. به عنوان مثال قیمت خیار هر ساله تغییر پیدا میکند و اگر خیار های کاشت شده کیفیت خوبی داشته باشید مسلما بهترین نتیجه را به ارمغان خواهد داشت و این به معنی افزایش میزان سود میباشد.

بهترین انتخاب برای خرید تجهیزات گلخانه

هر کسب و کاری برای راه اندازی مسلما به سرمایه خاصی نیاز دارد. میزان سود گلخانه ها هر ساله متغییر بوده و باید شخص بر اساس نیاز بازار اقدام به کاشت و برداشت محصول نماید. اما مهم ترین عامل در گلخانه ها خرید و نصب برخی از تجهیزات در گلخانه ها میباشد که برخی از  این تجهیزات به دلیل داشتن قیمت بالا توان خرید را کاهش میدهد.

امروزه تولید کننده های متنوعی در ایران در زمینه تولید تجهیزات گلخانه ای فعالیت میکنند اما متاسفانه برخی از تولید کننده گان محصولات بی کیفیتی را روانه بازار میکنند و این باعث ایجاد هزینه های اضافی برای خریدار میشود. صنایع ماشین سازی دکتر قشلاق به عنوان بهترین تولید کننده تجهیزات گلخانه ای در ایران بوده و بیش از 25 سال در این زمینه فعالیت دارد. تمامی تجهیزات مورد نیاز برای گلخانه توسط دکتر قشلاق تولید شده و به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش به خریدار ارائه میشود.