۰ نفر

چگونه پارکت و کاغذ دیواری مناسب انتخاب کنیم؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۸
کد خبر: 535467
چگونه پارکت و کاغذ دیواری مناسب انتخاب کنیم؟

یکی از به صرفه ترین کارهایی که می توان برای ایجاد تغییرات مثبت در فضاهای مسکونی انجام داد؛ خرید پارکت و کاغذ دیواری مناسب است.

به گزارش اقتصادآنلاین، واژه مناسب می تواند صدها حرف در دل خود داشته باشد و تفاوت ایجاد کند. اینکه بدانیم کدام پارکت یا چه رنگ و طرحی از کاغذ دیواری می تواند به نحو احسنت فضای داخلی منزل شما را تغییر دهد موضوعی اساسی ست که نمیتوان به سادگی از آن گذشت. در ادامه خبر به این سؤال مهم پاسخ داده خواهد شد که چگونه میتوانیم بهترین پارکت و کاغذ دیواری متناسب با دکوراسیون داخلی خود را انتخاب کنیم؟

چگونه پارکت و کاغذ دیواری مناسب انتخاب کنیم؟

برای خرید این دو عنصر باید با یک سری نکات اولیه و البته مهم آشنایی داشته باشید و البته لازم است کمی هم از هنر بدانید. به عبارتی انتخاب پارکت و کاغذ دیواری نیازمند شناخت آشنایی اولیه با اصول دکوراسیون داخلی دارد.

image_f350571d47d752a0eadf9ae1245d6cf0de5e604f

اما این اصول کدامند و چطور می توان در خرید و انتخاب پارکت و کاغذ دیواری آنها را به کار بست؟ نکاتی که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد در انتخاب پارکت و کاغذ دیواری و به طور کلی عناصر دکوراسیون داخلی صادق هستند. (مشاهده سبک های پارکت لمینت در سایت)

پارکت و کاغذ دیواری از جمله عناصری هستند که به دلیل پوشش بخش وسیعی از فضا (کف و دیوار) در تعیین خط مشی دکوراسیون نقشی کلیدی دارند. بنابراین در انتخاب آنها باید وسواس بیشتری داشته باشید. عوامل تأثیرگذار در انتخاب آنها را می توان در دو بخش بررسی کرد؛ عوامل وابسته به دکوراسیون داخلی و عوامل غیر مرتبط با دکوراسیون داخلی.

انتخاب پارکت و کاغذ دیواری وابسته به دکوراسیون

در این بخش سعی داریم به بررسی عوامل انتخاب پارکت و کاغذ دیواری بپردازیم که شرایط محیطی تعیین کننده آن هستند:

سبک دکوراسیون در انتخاب پارکت و کاغذ دیواری

اینکه فضای اتاق داری چه سبکی ست می تواند پاسخی برای این سؤال باشد که چگونه پارکت و کاغذ دیواری مناسب انتخاب کنیم؟ در فضاهای کلاسیک نمی توان از همان کاغذ دیواری و پارکت استفاده کرد که مختص فضای مدرن است. پارکت هایی که دارای رنگ های قهوه ای سوخته و یا ماهاگونی هستند به طور کلی در سبک دکوراسیون کلاسیک استفاده می شوند.

اگر در کنار آنها از دیوارپوشهای مناسب سبک کلاسیک مثل کاغذ دیواری با طرح های داماسک و هندسی های منظم استفاده شوند ترکیبی همگونی ایجاد خواهد شد. در طرف مقابل استفاده از کاغذ دیواری هایی ساده در کنار پارکت مشکی می تواند فضا را مدرن تر جلوه دهد.

image_39b516bcaa22293afd23d2f232f129c8dc603e85

کاربرد فضا در انتخاب پارکت و کاغذ دیواری

شناخت کاربردهای فضا و آگاهی از انتظارات پیش از خرید پارکت و کاغذ دیواری از عواملی ست که می تواند به طور عمده بر انتخاب های شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اتاق نشیمن نقطه کانونی منزل و فضایی ست که مرکز دورهمی های خانوادگی ست. به همین دلیل برای طراحی دکوراسیون آن باید به سراغ عناصری بروید که این حس را انتقال دهد. کاغذ دیواری هایی با رنگ گرم در کنار پارکت هایی با گره هایی با رنگ متضاد می تواند به بهترین شکل این احساس را انتقال دهد.

نور محیط و انتخاب پارکت و کاغذ دیواری مات یا براق

نور فضا باید پیش از خرید پارکت و کاغذ دیواری مد نظر قرار بگیرد؛ اگر فضا نورگیر است به هیچ عنوان به سراغ عناصری که براق هستند نروید. عناصر براق نور را انعکاس می دهند که در فضاهای پر نور منجر به آسیب چشمی و آزار و اذیت فرد می شود.

نکات خرید پارکت و کاغذ دیواری غیر وابسته به دکوراسیون

در ادامه به تفکیک نکاتی که در انتخاب کاغذ دیواری و پارکت مهم هستند می پردازیم:

چگونه پارکت مناسب انتخاب کنیم؟

به نقل از خبر گزاری الف پارکت نامی ست که معمولاً به اشتباه برای نامیدن طیف گسترده ای از کفپوش ها به نام پارکت لمینت ها استفاده می شود. پارکت لمینت ها با پارکت های تمام چوب متفاوت هستند. به عبارتی برای ساخت لمینت از چوب خام استفاده نمیشود. در انتخاب پارکت باید به مواردی همچون کیفیت ساخت، رنگ، ضخامت، درجه فرسایش و حساسیت به آب توجه کرد.

کیفیت ساخت پارکت

کیفیت ساخت پارکت بستگی به لایه های مغزی و اورلی که از اجزای مهم پارکت هستند وابسته است،  لایه مغزی لایه ای ست که در قسمت مرکزی پارکت قرار می گیرد و ضامن دوام و طول عمر آن است. این لایه باید از جنس HDF یا همان فیبر با چگالی بالا ساخته شود. درصورتیکه از MDF فیبر با چگالی متوسط در آن استفاده شود مقاومت پارکت بشدت کاسته می شود.

image_24226a118864bbf7171ae4974de4b1f29be49bd3

همچنین لایه اورلی لایه ای ست که در بیرونی ترین قسمت پارکت قرار گرفته و از لایه های زیرین در برابر انواع صدمات محیطی محافظت می کند. در هنگام خرید باید از وجود اورلی اطمینان حاصل کنید. به این دلیل که در برخی از انواع ارزان قیمت این لایه حذف می شود. حذف آن به معنای کاهش شدید طول عمر پارکت خواهد شد.

رنگ پارکت

پارکت ها از تنوع رنگ نسبتاً خوبی برخوردار هستند و می توان گفت برای خرید و انتخاب آن دستتان حسابی باز است. با این حال انتخاب رنگ آن به عوامل متعددی بستگی دارد؛ داشتن حیوان خانگی، کودک نوپا، کاربری اتاق و انتظارات شما از آن جمله اند. به طور کلی پارکت های تیره خط و خش را واضح تر نشان می دهند اما لک و آلودگی کمتر بر روی آنها خودنمایی می کند. با این حال پارکت های تیره فضا را شکیل تر نشان می دهند.

ضخامت پارکت

ضخامت پارکت نیز از جمله مواردی ست که باید قبل از خرید به آن توجه داشت. ضخامت پارکت میزان مقاومت در برابر انواع صدمات ناشی از قرارگیری اجسام سنگین و همچنین دوام در برابر انواع ضربات را نشان می دهد. به طور استاندارد ضخامت پارکت چیزی در حدود 8 میلی متر است.

ضریب سایش پارکت

ضریب سایشی پارکت همان معیاری ست که به صورت حروف انگلیسی و عدد نشان داده می شود. هر چ عدد بزرگتر باشد ضریب سایشی هم بالاتر است. بالا بودن ضریب سایشی یعنی می توان در فضاهای پرتدد براحتی از آن استفاده کرد بدون اینکه نگرانی بابت فرسوده شدن پارکت داشته باشید.

حساسیت به آب پارکت

پارکت لمینت ها به آب حساس هستند اما میزان حساسیت آنها ارتباط مستقیم با کیفیت مواد اولیه و روش ساخت آن دارد. پارکت هایی وجود دارند که به دلیل کیفیت بالای ساخت تا ساعت ها در برابر آب مقاومت می کنند. بنابراین اگر احتمال می دهید پارکت شما بیشتر در معرض نم و رطوبت قرار بگیرد حتماً این موضوع را با فروشنده در میان بگذارید.

چگونه کاغذ دیواری مناسب انتخاب کنیم؟

آلبوم های کاغذ دیواری از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و اگر نقشه ای از قبل نداشته باشید برای انتخاب کاغذ دیواری با مشکل مواجه خواهید شد. عوامل متعددی می توانند در ایده آل کردن یک طرح برای فضای اختصاصی شما نقش داشته باشند که علاوه بر عوامل مرتبط در دکوراسیون می توان به عواملی نظیر نوع جنس، رنگ و طرح نیز اشاره کرد.

جنس کاغذ دیواری

کاغذ دیواری ها به طور متداول در انواع جنس های کاغذی، PVC، نانو، نانوون و ضدآب تولید می شوند. هر کدام از جنس های نامبرده خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارند و در شرایط ویژه ایده آل ترین انتخاب هستند.

رنگ کاغذ دیواری

رنگ کاغذ دیواری نیز می تواند شامل طیف گسترده ای باشد که با توجه به اینکه قرار است کاغذ دیواری را در کجا نصب کنید می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در پذیرایی رنگ هایی گرم مثل قهوه ای یا رنگ های رسمی و خنثی مثل طوسی اولویت دارند. این درحالی ست که برای اتاق خواب رنگ های آرامش بخش و سرد تر مثل آبی آسمانی توصیه می شود.

image_e0218a36b68200472317ac4fbd211545988ec8f6

طرح کاغذ دیواری

کاغذ دیواری در انواع طرح کلاسیک، مدرن، کودک، ساده و بسیاری از انواع دیگر دسته بندی می شوند. علاوه بر شرایط دکوراسیون منزل نکات مهم دیگر نیز در انتخاب آنها دخیل است.

  • طرح های ریز، الگوهای ریز آرامش بخش تر هستند و برای فضاهایی که نیاز به آرامش بیشتری دارید توصیه می شوند.
  • طرح های درشت، خیره کننده هستند و برای ایجاد تمایز و تفکیک فضاها استفاده می شوند.
  • طرح های هندسی، در فضاهایی که نیاز دارید مدرن و امروزی به نظر برسند مناسب هستند.
  • طرح های کلاسیک، گیرا هستند و نماینده سبک کلاسیک می باشند.
  • طرح های ابر و بادی، فضا را مدرن و جذاب تر نشان می دهند.
  • طرح های عمودی، ارتفاع اتاق را بیشتر نشان می دهند.
  • طرح های افقی، ارتفاع اتاق را کوتاهتر نشان می دهند.

مشاوره خرید انواع پارکت و کاغذ دیواری

علاوه بر در نظر گرفتن عوامل ذکر شده بهتر است درباره پاسخ به این سوال که چگونه پارکت و کاغذ دیواری مناسب انتخاب کنیم؟ پیشنهاد میشود از توصیه متخصصان این حوزه نیز استفاده کنید، شرکت های زیادی در این زمینه فعال هستند، کافی است لیست بهترین فروشگاه های دکوراسیون داخلی در شهر مورد نظر خود را در موتورهای جستجوگر، بنویسید؛ یکی از معتبرترین این مرکز، فروشگاه دکوراسیون داخلی decorchoob.com میباشد که داشتن تجربه چندین و چند ساله و با خدمات رسانی به هزاران مشتری در سراسر ایران ارائه دهنده بهترین محصولات و برندها در تهران و سراسر ایران است.