۰ نفر

روحانی: آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳
کد خبر: 518554
روحانی: آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است

اگر آمریکا جدیت و صداقت نشان دهد در زمان کوتاهی می‌توانیم با ۱+۴ مذاکره کنیم اما بازگشت به تعهدات، مذاکره هم نمی‌خواهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت دوازدهم این است که طوری کشور را مدیریت کرد که حتی دشمنان ما اعتراف دارند فشار حداکثری شکست خورده است. ما در دولت بگونه‌ای مقاومت کردیم که هیچ تردیدی در شکست دشمن وجود ندارد.

روحانی با بیان اینکه اگر ایستادگی و تحمل سختی‌ها توسط مردم نبود ما شرایط دیگری داشتیم، گفت: دولت حتی در این جنگ سه ساله حاضر نشد توصیه برخی دوستان را عمل کند مبنی بر اینکه برای ارزاق عمومی و کالای‌های ضروری سیستم کوپنی برقرار شود. ما زیر بار این سیستم نرفتیم.

وی افزود:امروز آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با ایران است، برخی رسانه‌ها می‌خواهند این پیروزی عظیم تاریخی را بپوشانند. برای اولین بار در تاریخ آمریکا، دولت قبلی منزوی‌ترین دولت در مجامع بین‌المللی، افکار عمومی و حتی در میان دوستان سنتی خود بود.

روحانی اشاره کرد: در روزهای اخیر ما شاهد فصل تازه ای از تجدید حیات برجام هسیم همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، در این روزها در وین اجتماع کردند حالا با ترکیب‌های مختلف از جمله ترکیب ۱+۴ با حضور ایران و ترکیب ۱+۴ با حضور آمریکا، اما به هر حال به هر نحوی که بوده امروز یک صدای واحد شنیده می‌شود و آن این که همه اطراف این توافق هسته ‌ای به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود نخواهد داشت و این موفقیت جدید برای جمهوری اسلامی ایران است.

 وی تاکید کرد:آمریکا اکنون می‌گوید آیا می‌خواهید ۲ نفر، ۳ نفری، ۶ نفری صحبت کنیم، ما آماده هستیم و می‌خواهیم حرف بزنیم و حل کنیم. این لحن آمریکا در برابر ملت ایران و قدرت ملت ایران را چه کسی می‌توانست به وجود آورد؟

رئیس جمهور در ادامه گفت:آنها نسبت به ملت ایران چقدر جنایت کردند اما شکست خوردند. برای نخستین بار در تاریخ آمریکا و در دوره دولت ترامپ منزوی‌ترین دولت در سازمان ملل، شورای امنیت، مجمع عمومی و دادگاه لاهه و افکار عمومی بود. اگر تنها نمی‌ماند در شورای امنیت می‌توانست اسنب بک را  پیش ببرند، اگر تنها نمی‌ماند درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران می‌توانست موفقیت به دست بیاورد که نتوانست و تنها ماند. حتی یاران سنتی‌اش او را یاری نکردند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا بعنوان متحدین سنتی آمریکا هم حمایت و قبول نکردند و رای مخالف دادند و یک جزیره پیدا کرد و آن را همراه خود کرد. یک کشور به درد بخور آمریکا را حمایت نکرد این پیروزی بزرگ است چرا آن را نمی‌گوییم.