۰ نفر

آمار عجیب فروش برگه‌های سهام عدالت

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱
کد خبر: 518072
آمار عجیب فروش برگه‌های سهام عدالت

بیش از ۸ میلیارد برگه سهام متعلق به ارزش ۱۳.۶ هزار میلیاردتومان را به فروش رفته است تا فشار معیشتی ناشی از کرونا را جبران شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، آزادسازی سهام عدالت در سال ۹۹ اگرچه یکی از پروژه‌های مهم دولت و بازار سرمایه در سنوات اخیر به شمار می‌رود، اما روایتی تلخ از آن دسته افرادی را به نمایش می‌گذارد که می‌توانستند با نگه داشتن سهام خود، ظرف سال‌های آینده از سود آن بهره‌مند شوند.

حال وزارت امور اقتصادی و دارایی در گزارشی که منتشر کرده، اگرچه اعلام نموده که انتقال مدیریت سهام عدالت به صاحبان این سهام یکی از آمال اقتصادی کشور بوده است، اما اکنون بخش عمده‌ای از صاحبان این سهام، قادر به نگهداری آن نبوده و برای گذران زندگی آن را به فروش رسانده‌اند.

فرآیند انتقال مدیریت سهام عدالت از لحاظ حجم انتقال، بازسامان‌دهی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی، ایجاد امکان فروش بخشی از دارایی، مدیریت عرضه بخش آزاد شده در بازار سرمایه یکی از پروژه‌های بزرگ در بازار سرمایه رخ داده که در نهایت در پایان سال واریز سود سهام عدالت سال ۹۸، توانسته بزرگترین پروژه مدیریت دارایی را در کشور به ثمر برساند.

طی فرآیند آزادسازی سهام عدالت، دارایی سهام عدالت مربوط به ۴۶.۵ میلیون نفر از افرادی که در قید حیات بوده‌اند، در قالب دو گروه سهامداران مستقیم شامل ۱۸.۹ میلیون نفر و سهامداران غیرمستقیم ۲۷.۶ میلیون نفر ساماندهی شده است. همچنین با آزادسازی فروش بخشی از سهام عدالت در ماه‌های گذشته، بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از سهامداران عدالت، بیش از ۸ میلیارد برگه سهام متعلق به خود در شرکت‌های زیرمجموعه سهام عدالت به ارزش تقریبی ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان را به فروش رسانده‌اند.

به گفته وزارت اقتصاد، این رقم با توجه به فشار معیشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال جاری برای تأمین هزینه‌های زندگی خانوارهای ذیربط، بسیار ارزشمند بوده؛ هرچند به دلیل این آزادسازی فشار قابل توجهی به بازار سرمایه وارد شده است.

آنگونه که در گزارش آمده است، در انتهای سال ۹۹ رقمی بالغ بر ۴,۳۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب بخشی از سود سهام عدالت در سال ۹۸ به حساب بیش از ۴۳ میلیون نفر از سهامداران مذکور اعم از مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شده است. اقتصاد وعده داده که در آینده‌ای نزدیک، گزارش جامعی از روند آزادسازی سهام عدالت را تهیه کند.