۰ نفر

چگونه می‌توانیم یک دستگاه جوجه کشی با قیمت مناسب انتخاب کنیم ؟

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۳۹
کد خبر: 517403
چگونه می‌توانیم یک دستگاه جوجه کشی با قیمت مناسب انتخاب کنیم ؟

انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب، شرایط را برای جوجه کشی هدفمند محیاتر میکند. از این رو بهتر است پیش از اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی ، با انواع آنها و همینطور قطعات مختلف آن آشنا شده سپس اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی بکنید.

ماشین جوجه کشی دستگاهی مخصوص به منظور شبیه سازی جوجه کشی از تخم های نطفه دار می باشد. این دستگاه تمامی مواردی که مرغ مادر به منظور تولد جوجه انجام میدهد را به صورت مکانیزه انجام داده تا جوجه از داخل تخم خارج شود . فرایند انجام اینکار در صورت استفاده از قطعات استاندارد می تواند به آسانی و با کمترین میزارن تلفات انجام گیرد.

اصطلاحات جوجه کشی :

در این بخش به بررسی برخی از اصطلاحات جوجه کشی و همینطور قطعات حیاتی دستگاه جوجه کشی خواهیم پرداخت.

ستر در جوجه کشی : ستر به دوره ای از جوجه کشی گفته میشود که طی آن نطفه در داخل تخم شروع به رشد میکند و با مهیا کردن دما و رطوبت و همینطور چرخش مناسب ، امکان تبدیل شدن آن به جوجه افزایش پیدا میکند.

این دوره طول بیشتر جوجه کشی را به خود اختصاص می دهد. برای مثال در مرغ ، طول جوجه کشی 21 روز می باشد که 18 روز آن به ستر اختصاص دارد. در ستر تخم نطفه دار باید به صورت مرتب و در بازه های زمانی مشخصی چرخانده شود. این چرخ از چسپیدن نطفه به دیواره جلوگیری میکند. این عمل با توجه به شبیه سازی عمل غریزی مرغ مادر طراحی شده است که در زمان هایی مشخص اقدام به چرخاندن تخم ها میکند.

هچر در جوجه کشی : دوره ی هچر بیشتر به 3 تا 2 روز پایانی جوجه کشی اختصاص دارد. در این دوره جوجه ها اقدام به شکستن دیواره ی تخم کرده و از تخم خارج میشوند. با توجه به این مورد نیاز است که پوسته ی تخم ها نرم تر شود ، در نتیجه در این دوره رطوبت افزایش پیدا میکند تا شرایط برای خروج تخم ها تسهیل تر شود.

در دوره ی هچر چرخش متوقف میشود. این مورد در انواع دستگاه جوجه کشی خانگی به صورت اتوماتیک انجام میشود. یعنی دستگاه به گونه ای تنظیم میشود که در روز هجدهم (برای مثال در مورد پرنده مرغ) چرخش متوقف شده و رطوبت افزایش پیدا کند.

البته توجه داشته باشید که دما ، رطوبت و میزان گردش تخم های نطفه دار برای پرنده های مختلف متفاوت میباشد .

راندمان جوجه کشی : منظور از راندمان جوجه کشی تعداد جوجه های خارج شده از تخم نسبت به کل تعداد تخم هایی می باشد که در ابتدا داخل دستگاه قرار داده شده است. عوامل مختلفی در کاهش راندمان دستگاه های جوجه کشی تاثیر گذار می باشد که از آنها میتوان به تنظیم نادرست دما و رطوبت ، الودگی های موجود در تخم ها ، کیفیت پایین نطفه ها ناشی از عدم تغذیه ی مناسب گله و عدم توجه به بهداشت مناسب گله مادری و ... اشاره کرد.

نطفه سنجی : نطفه سنجی یا نوربینی فرایندی است که در آن تخم های نطفه دار زیر نور قوی قرار میگیرند تا مشخص شود که این تخم ها نطفه دارند یا بدون نطفه هستند . در دستگاه های جوجه کشی اگر طول دوره ی جوجه کشی را به 4 دوره تقسیم کنید ، در دوره ی دوم و سوم نطفه سنجی انجام میگیرد. لازم است که در صورت مشاهده ی تخم های بدون نطفه ، اقدام به خارج کردن این تخم ها گرفته تا شرایط مناسبتری برای جوجه کشی تخم های سالم ایجاد شود.

2

برای مثال در پرنده ی مرغ در روز 7 و 14 نطفه سنجی انجام میگیرد. اگر در روز 7 رگه های خونی مشاهده نشود این تخم بدون نطفه است و اگر در روز 14 سیاهی داخل تخم مشخص نشود ، معلوم میشود که نطفه داخل تخم رشد نکرده و بدین ترتیب تخم بدون نطفه می باشد.

انواع دستگاه های جوجه کشی :

دستگاه های جوجه کشی از نظر نوع عملکرد ، ظرفیت و کاربری به دو دسته دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی تقسیم بندی میشوند.

دستگاه جوجه کشی خانگی : انواع دستگاه جوجه کشی خانگی به منظور استفاده در منزل طراحی و تولید میشوند. این دستگاه ها دارای ابعاد کوچکی بوده و در نتیجه حمل و نقل آن ها بسیار اسان می باشد. از سویی دیگر این دستگاه ها به گونه ای طراحی می شوند که امکان جوجه کشی از آنها برای کاربران آماتور به راحتی مقدور باشد. از این رو کاربر بدون نیاز به آشنایی با سیستم های پیشرفته ی جوجه کشی می تواند اقدام به استفاده از این دستگاه ها کرده و اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهد.

دستگاه جوجه کشی صنعتی : این نوع از دستگاه ها بیشتر برای کاربرانی تهیه میشود که اشنایی قبلی با دستگاه های جوجه کشی داشته باشند. دستگاه جوجه کشی صنعتی در ظرفیت های مختلفی تا چند ده هزار نیز قابل ساخت و طراحی می باشد. در این دستگاه ها بیشتر از اینکه توجه به زیبایی و امکانات ظرافتی دستگاه شود، توجه بر روی کارکرد و کیفیت قطعات دستگاه متمرکز میشود . دستگاه های جوجه کشی صنعتی طول عمر بالایی دارند و از این رو تولید کننده باید نسبت به تولید محصولی که امکان استفاده برای چندین سال متوالی را داشته باشد توجه کافی را کند.

ماشین های انکباتور صنعتی توانایی جوجه کشی از همه نوع جوجه ها را دارند ولی با توجه به ظرفیت بالا بیشتر برای پرنده هایی که نیاز به جوجه کشی در تعداد بالا دارند مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه ها دارای برد جوجه کشی مخصوص و حرفه ای می باشند که امکانات جانبی کمی در آنها تعبیه میشود و بیشتر بر کیفیت فنی آنها تاکید میشود.

آیا ساخت دستگاه جوجه کشی عقلانی است ؟

امکان ساخت دستگاه جوجه کشی توسط کاربر نیز وجود دارد ولی این مورد بیشتر به توانایی فنی فرد و ابزارهای در دسترس او برمیگیرد. برخی از این ابزارها قیمت بالایی داشته به طوری که میتوانند سبب افزایش قیمت دستگاه دستساز خانگی، نسبت به دستگاه اتوماتیک کارخانه ای شوند که نشان از عدم به صرفه بودن ساخت دستگاه های اینچنینی در خانه می باشد .

اما برای تست و افزایش تجربه ، در صورتی که هزینه ی تمام شده ی دستگاه کم باشد می توان اقدام به ساخت دستگاه جوجه کشی نیز کرد.

سخن پایانی :

در این نوشتار به بررسی کلی اصطلاحات مورد استفاده در جوجه کشی و آشنایی مختصر با دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی پرداختیم. برای افزایش اطلاعات خود در مورد جوجه کشی و روش های انجام آن می توانید به آدرس https://www.andisheh-sabz.com/ مراجعه کنید . اندیشه سبز از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه های جوجه کشی می باشد که در وبسایت آن امکان مقایسه ی ویژگی های انواع دستگاه های جوجه کشی مهیا شده است.