۰ نفر

عمو نوروز این‌بار به شیوه متفاوتی به دیدن کودکان مبتلا به سرطان آمد:

جشن نوروز باستانی با حضور عموهای فیتیله‌ای و داوطلبان محک

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبر: 517392
جشن نوروز باستانی با حضور عموهای فیتیله‌ای و داوطلبان محک

هر سال به مناسبت عید نوروز داوطلبان محک با ساز و لباس‌ حاجی‌ فیروز به بخش‌های بستری و اتاق‌های کودکان مبتلا به سرطان می‌رفتند، عید مبارکی می‌گفتند و نویدبخش رسیدن روزهای خوب بودند. آنها با موسیقی و هنرهای نمایشی به کودکان و خانواده‌ها انگیزه می‌دادند تا با بیماری مبارزه و سال جدید را به امید رسیدن سلامتی آغاز کنند. اما از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا در جهان، تنها کادر درمان و حمایتی امکان ورود به اتاق‌های بستری بیمارستان محک را دارند. به همین دلیل به تمهیداتی در این یک سال برای ارائه خدمات حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان از راه دور و نزدیک و متناسب با شرایط روز جامعه اندیشیده شد. یکی از آنها برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ها به صورت مجازی بود.

بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی محک در این باره گفت: «از ابتدای شیوع کرونا در جهان و کشورمان و به دلیل تحقق یکی از مهم‌ترین رئوس برنامه راهبردی 1396-1400 محک، که توزیع یکپارچه و عادلانه خدمات حمایتی به فرزندانمان در تمامی نقاط ایران است، ارائه خدمات انگیزشی، روانشناسی، مشاوره، قصه‌خوانی و برگزاری مراسم‌ها به صورت مجازی، با استفاده از ظرفیت داوطلبان و هنرمندان یاور محک در دستور کار قرار گرفت.»

وی با بیان آنکه برگزاری جشن نوروز باستانی به وسعت همه ایران برای کودکان مبتلا به سرطان از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است ادامه داد: «جشن مجازی در قالب ویدئوهایی، به منظور ارائه به کودکان مبتلا به سرطان محک تهیه شده است. این کلیپ شامل نمایش عروسکی، پخش موسیقی گروه دامور، فلوت‌نوازی «جانیار» کودک 5 ساله و بهبودیافته محک برای دوستان خود، اجرای موسیقی توسط یکی از داوطلبان محک و پیام نوروزی عموهای فیتیله‌ای است.»

مدیر واحد خدمات حمایتی در پاسخ به این سؤال که این جشن مجازی چگونه در اختیار کودکان محک و خانواده‌هایشان قرار می‌گیرد، ادامه داد: «از سال گذشته گروه‌های روانشناسی در پیام‌رسان واتس‌آپ فعال شده است که در این گروه‌ها کودکان‌ محک و خانواده‌هایشان در تمامی نقاط کشور حضور دارند. این ویدئوها در این گروه‌ها ارسال و واکنش‌ها نسبت به اقدام انجام شده نیز از همین طریق بررسی می‌شود.»

آسنگری با اشاره به مراسم برگزار شده برای کودکانی که در روزهای پایانی سال در بیمارستان محک هستند، افزود: «معمولا پروتکل‌های درمانی کودکان مبتلا به سرطان به نحوی تنظیم می‌شود که آنها بتوانند در روزهای آخر سال و تعطیلات نوروز در خانه و کنار اعضای خانواده‌شان باشند. اما ترخیص همه بیماران وجود ندارد. ما از یک هفته قبل از عید نوروز برای آنها در راهروهای محک سفره هفت‌سین می‌چینیم و این سفره‌های آماده را در اختیار سایر بیمارستان‌های تهران نیز قرار می‌دهیم تا نوروز برای کودکان و خانواده‌های آنها در فضای درمانی ملموس‌تر شود.»

وی با بیان آنکه در روز چهارشنبه آخر سال مراسم قاشق‌زنی در بیمارستان محک برگزار می‌شود افزود: «گروهی از داوطلبان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و با خواندن آواز و نواختن ساز در روز اول فروردین وارد بخش‌های آنکولوژی می‌شوند تا کودکان و خانواده‌های حاضر در بیمارستان را سر شوق آورند. لازم به ذکر است قبل از ورود داوطلبان عزیزمان به بخش‌ها، تست منفی کرونای آنها به محک اعلام می‌شود.»

مدیر واحد خدمات حمایتی محک در پایان با تبریک سال نو به تمامی اقشار جامعه، گفت: «ما هر سال دلگرم به حضور تمامی اعضای خانواده بزرگ محک در هر جای ایران و جهان، سال را تحویل می‌کنیم و به امید روزی که سلامتی سهم همه فرزندانمان شود با گام‌هایی استوارتر همچون 30 سال گذشته در این مسیر قدم بر می‌داریم. با تمام قلب‌مان آرزو می‌کنیم در سال جدید سلامتی سین اول و آخر سفره‌ عید تمامی ایرانیان باشد.»