۰ نفر

توصیه پزشکان در خصوص بهداشت و نوع لباس زیر برای سلامتی کامل شما

۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲
کد خبر: 515396
توصیه پزشکان در خصوص بهداشت و نوع لباس زیر برای سلامتی کامل شما

هر لباسی قواعد مربوط به خودش را دارد و لباس زیر هم از این قواعد مستثنی نیست؛ به ویژه که بروز عفونت و مشکلات قارچی می‌تواند بر اثر اشتباه در انتخاب و نگهداری لباس زیر اتفاق بیفتد.

در این مقاله پنج توصیه کلیدی پزشکان را درباره خرید و نگهداری لباس زیر خواهید خواند که بر اساس آخرین نتایج تحقیقات علمی بنا شده‌اند.

  1. الیاف طبیعی؛ بهترین الیاف برای لباس زیر

احتمالا این توصیه را قبلا هم شنیده‌اید که بهترین جنس برای لباس زیر، جنس نخ است؛ با وجود این آنقدر مدل‌های متنوع در بازار هستند و جنس‌های مختلفی دارند که ممکن است لازم باشد باز هم به شما یادآوری کنیم پوشیدن لباس زیری که در آن از الیاف مصنوعی استفاده شده باشد، کار درستی نیست. تنها پارچه‌ای که به پوست اجازه نفس کشیدن می‌دهد و در عین حال رطوبت را به خود جذب می‌کند، کتان است و به همین دلیل هم بهترین لباس زیر، لباسی است که از جنس نخ تهیه شده باشد. پارچه‌هایی که از جنس نایلون و اسپندکس تهیه شده باشند، نه تنها به بدن اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند؛ بلکه منجر به مستعد شدن آن برای رشد انواع قارچ‌ها خواهند شد. بنابراین موقع انتخاب از بین مدل های شورت زنانه خرید ساده ترین مدل‌هایی که از جنس نخ تهیه شده باشند، سلامت شما را بسیار بهتر از پارچه‌هایی مثل ساتن و گیپور حفظ می‌کنند.

  1. لباس را کی باید عوض کرد؟

فقفقثفقفغقف

بعضی پزشکان می‌گویند پوشیدن لباس زیر به مدت دو روز پشت سر هم موردی ندارد؛ اما بعضی دیگر معتقدند که اگر لازم شد باید در طول یک روز هم چندین بار لباس زیر را عوض کرد. انتخاب بین این دو توصیه پزشکی کاملا به تجربه شخصی خودتان بستگی دارد؛ اما نکته مهم این است که به هیچ وجه نباید بیشتر از دو روز یک لباس زیر به تن داشت؛ چون این مسئله بدن را مستعد مشکلاتی خواهد کرد. ضمن اینکه استفاده از پد بهداشتی و تعویض آن به جای تعویض لباس زیر در ایام غیر از عادت ماهانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. پس همیشه چند دست لباس زیر نخی تمیز داشته باشید و آن‌ها را به موقع عوض کنید.

  1. در هنگام ورزش لباس مناسب بپوشید

تعریق بدن در زمان ورزش بیشتر از زمان‌های دیگر است و به همین دلیل است که باید نسبت به تهیه لباس زیر مناسب ورزش حساس باشید. لباس زیر ورزشی شما باید جاذب رطوبت ناشی از تعریق بوده و در عین حال به پوست اجازه تنفس دهد. همچنین باید نسبت به انتخاب لباسی که سایز شماست و تنگ یا گشاد نیست هم توجه داشته باشید؛ چون در هر دو صورت امکان رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت و قارچ بیش از زمانی است که لباس فیت می‌پوشید.

در مورد انتخاب سوتین ورزشی هم بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این لباس نباید فنردار باشد و کش پهن می‌تواند حمایت بهتری از بدن شما به عمل آورد. از پوشیدن مدل‌های بدون بند و فانتزی در طول ورزش خودداری کنید و سعی کنید برای زمان فعالیت‌های ورزشی چند لباس نخی مناسب تهیه کنید. برای مشاهده انواع سوتین زنانه در سایزبندی مختلف کلیک کنید.

  1. بهترین روش‌های شستن لباس زیر چیست؟

قفقفقثفقف

همانطور که در این لینک می‌خوانید، شستن لباس زیر قواعد خاص خودش را دارد که باید برای حفظ سلامت و بهداشت به تک‌تک آن‌ها دقت کرد. این قواعد شامل موارد زیر می‌شود.

  • شستن با صابون ضد حساسیت: صابونی که از آن برای شستن لباس زیرتان استفاده می‌کنید باید ضد حساسیت باشد و کاملا بدون بو. اگر صابون شوینده شما از مواد شیمیایی قوی تشکیل شده باشد یا بوی تندی داشته باشد، خیلی زود منجر به ایجاد مشکلاتی در بدن شما خواهد شد.
  • خشک کردن در آفتاب: به ویژه در فصل‌های گرم بهتر است حتما لباس زیر را در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملا ضد عفونی شود. در شرایطی که به نور آفتاب دسترسی نداشتید، خشک کردن لباس را با درجه حرارت اتو انجام دهید.
  • شستشوی جداگانه: در صورتی که هر کدام از اعضای خانواده دچار بیماری خاصی است که احتمال انتقال آن وجود دارد، لباس‌های زیر را به هیچ وجه داخل یک سرویس ماشین لباسشویی نشویید و هر کس لباس‌های خودش را جداگانه بشوید.
  • قرار دادن لباس متفاوت: در شرایطی که دچار بیماری شدید، لباس زیر مخصوص روزهای بیماری را از لباس‌های دیگر جدا کنید و آن‌ها را به صورت جداگانه بشویید تا بعد از بهبودی و درمان دچار مشکل مجدد نشوید.
  1. بهترین زمان برای خرید لباس زیر جدید چه وقتی است؟

بعضی پزشکان توصیه می‌کنند هر شش ماه یک بار لباس زیرتان را عوض کنید و بعضی دیگر می‌گویند می‌توانید این مدت را به یک سال هم افزایش دهید. واقعیت این است که شما باید به وضعیت لباس‌تان دقت داشته باشید. اگر لباس زیرتان را زیاد می‌شویید، پارچه آن نازک شده، پرز پس می‌دهد یا گشاد شده است؛ نیازی به این نیست که شش ماه یا یک سال صبر کنید؛ بلکه باید هر چه زودتر دست به کار خرید لباس جدید شوید.

این مسئله در مورد زمان‌‎هایی که دچار عفونت هستید هم صدق می‌کند و بهتر است بعد از درمان از لباس زیر جدید استفاده کنید.