۰ نفر

دلیل اصلی گرانی مرغ، مرغداران هستند؟

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۴۴
کد خبر: 513770
دلیل اصلی گرانی مرغ، مرغداران هستند؟
با تلاش وزارت جهاد کشاورزی امروز ۱۰۰۰ تن مرغ وارد بازار تهران شد و در تلاش هستیم عرضه بالا تا پایان هفته ادامه داشته باشد.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران عنوان کرد: با تلاش وزارت جهاد کشاورزی استان‌های شمالی که اجازه خروج مرغ زنده را نمی‌دادند از ستاد وزارت خانه در این استان‌ها مدیرکل مستقر که سبب شد امروز ۱۰۰۰ تن مرغ وارد بازار تهران شودقرار شده است برای کنترل قیمت مرغ روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ وارد بازار شود و اگر یک هفته عرضه بالا داشته باشیم مشکل مرغ برطرف می‌شود.
 
وی افزود: در کنار تخلفات خرده فروش‌ها روز گذشته به علت بسته شدن جاده فیروزکوه تا ظهر هیچ مرغی وارد تهران نشد و یکی از دلایل گرانی مرغ شد. آن بخشی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین توزیع می‌شود کاملاً کنترل شده است و در ۲۵۳ نقطه مشخص شده در میادین، مرغ با قیمت مصوب توزیع می‌شود.
 
عسگری خاطرنشان کرد: ریشه اصلی این مشکل در عدم پذیرش قیمت مصوب تنظیم بازار کشور توسط اتحادیه و صنف است. برای خرده فروش کیلویی کمتر از ۱۰۰۰ تومان سود دارد لذا خرده فروش‌ها به جای اینکه مرغ خریداری شده را با قیمت مصوب به فروش برسانند با قیمتی حدودی ۳۰ هزارتومان به مراکز قطعه بندی مرغ می‌فروشند تا سود بیشتری کسب کنند.
 
وی در ادامه گفت: مرغداری‌ها بر اساس ماه آبان که تالارها و رستوران‌ها بسته بوده است جوجه‌ریزی داشته‌اند. مرغدارها قیمت مصوب تنظیم بازار را نمی‌پذیرند و برای اصلاح قیمت به ستاد تنظیم بازار فشار وارد می‌کنند لذا مثلا مرغ ۴۵ روزه را تا ۵۳ روز نمی‌فروشند و برای به تأخیر انداختن در عرضه مرغ به بازار تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران افزود: متاسفانه اتحادیه با ایجاد سیستم حواله‌ای با تناژ آزاد یعنی افراد متناسب با قدرت عرضه هر مقدار مرغ که می‌خواست تهیه می‌کرد، باعث ایجاد فساد و بازار سیاه شد.
 
عسگری همچنین اشاره کرد: با ورود وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر ۴ هزار تن میوه‌ای که ما می‌خواهیم در میادین توزیع کنیم به کل باغداران کشور اعلام شده است که علاوه بر غرفه‌هایی که تعاونی روستایی برای آن‌ها در نظر گرفته سازمان میادین میوه و تربار ۸۰ نقطه را برای توزیع مستقیم میوه توسط باغداران مشخص کرده است.