۰ نفر

اختلال اینترنت تا ۱۵ فروردین ادامه دارد؟

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳
کد خبر: 513162
اختلال اینترنت تا ۱۵ فروردین ادامه دارد؟

چند هفته ای از اختلال و کندی اینترنت در ساعات پیک مصرف می گذرد، در نهایت اعلام شد که مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه است و تا ۱۵ فروردین هم ادامه دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، سرعت پایین و اختلال در اینترنت کشور مسئله تازه ای نیست.در هفته‌های اخیر  اختلال شدید اینترنت در ساعت ۲۱ به بعد، به ‌تدریج باعث گسترش اعتراض کاربران شد.

اخیرا یکی از کاربران توییتر تصویری از پاسخ شرکت مخابرات ایران را که از طریق سامانه ۱۹۵ دریافت کرده بود، مبنی بر «اعمال پالسی و سیاست محدودکننده از سمت شرکت زیرساخت» منتشر کرد. این جریان شایعه عمدی بودن اختلال اینترنت را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد اما اکنون بار دیگر گفته شده که قطعی کابل عامل این مشکل بوده است.

پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری گفت:از چند هفته قبل، مسیر ارتباطات بین‌الملل زیرساخت از طریق قطر، با قطعی همراه بوده و ۸۵۰ گیگابیت از ظرفیت اینترنت زیرساخت از دست رفته است.

وی افزود: براساس گزارش شرکت زیرساخت که به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شده، قطعی در دریای مدیترانه و حد فاصل مصر و ایتالیا رخ داده و اپراتور بالادست شرکت قطری اعلام کرده تا ۴ فروردین به‌دلیل مانور نیروهای ناتو امکان ورود به حریم دریایی نقطه قطع را ندارد. با این حال، پیش‌بینی می شود این قطعی حداقل تا ۱۵ فروردین برطرف نخواهد شد.

قره‌داغی اعمال هرگونه محدودیت عمدی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب کرد و گفت: کمبود پهنای باند در ساعات اوج مصرف، از سوی کاربران محسوس است، در توضیح پاسخ سامانه ۱۹۵ به امانتداری این سامانه در انعکاس کامل پاسخ اپراتور اشاره می‌کند و می‌گوید که «پاسخ منتشر شده، ادعای مرکز پشتیبانی مخابرات ایران است که اعلام اشکال در آن به‌درستی ذکر شده، اما دلیل آن فاقد استناد و [در نتیجه] نادرست است.»

قره باغی اشاره کرد: شرکت ارتباطات زیرساخت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که روال اخذ مجوز از سوی مرکز ملی فضای مجازی برای افزایش ظرفیت بین‌الملل به طول انجامیده و آن مرکز هم اخیرا برای ۴۰۰ گیگابیت ظرفیت ذخیره مجوز صادر کرده که تا ۴۸ ساعت آینده به‌طور کامل وارد مدار خواهد شد.

با صحبتهای قره‌داغی پرسش دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا مجوز برای افزایش پهنای باند به‌ویژه در شرایط کرونا از سوی نهادهای بالادستی داده نمی‌شود و همچنین درصورت اعطای مجوز، چرا فرایند اعطای مجوز به همان کندی سرعت اینترنت است.