۰ نفر

رفتار بسیار عجیب این روزهای مردم ایران!

۱۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبر: 510617
رفتار بسیار عجیب این روزهای مردم ایران!

همزمان با اوج گرفتن مجدد شیوع کرونا در کشور، در چند هفته گذشته شاهد شلوغی مراکز خرید در آستانه عید نوروز هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، وضعیت تهران و بسیاری از استان‌ها بسیار ناپایدار است و در شرایطی که کرونای انگلیسی به سرعت استان‌ها را آلوده می‌کند، رفتار مردمی که خود را برای نوروز آماده می‌کنند، بازار می‌روند، خرید می‌کنند و زندگی عادی را ادامه می‌دهند، بسیار عجیب است. وزارت بهداشت روز دوشنبه (۱۱ اسفند) اعلام کرد آمار مرگ‌ومیر روزانه کرونا بعد از ۵۰ روز بار دیگر وارد کانال سه رقمی شد و ۱۰۸خانواده در آستانه سال جدید عزیزشان را از دست دادند.

پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شلوغی بازارها، حجم مسافرت ها و مهمانی ها و شلوغی رستوران ها نشان می دهد که احتمال پیک چهارم وجود دارد و اگر اقدامی نکنیم اواسط اسفند ماه به پیک می رسیم.

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا افزود: هر تجمعی می‌تواند موجب افزایش بار بیماری و گسترش اپیدمی شود. تجمع در مترو و بازار‌ها و پاساژ‌هایی که سرپوشیده هستند بسیار خطرناک است. همچنین رفت و آمد‌ها و تجمع‌های غیرضروری، در آستانه سال نو برای خرید عید می‌تواند خطرآفرین باشد و نوروز امسالمان را تلخ کند.شرایط کاملا شکننده و آماده برای مواجهه با خیز چهارم کروناست و مردم باید آگاه باشند و از ایجاد تجمع‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: در مورد تجمع مترو‌ها می‌توانیم بخشی از جمعیت را به دلیل کار و فعالیت توجیه کنیم و بگوییم برای دلایل اقتصادی ناچارند، اما افرادی که به قصد خرید و تفریح باعث شلوغی مترو، پاساژ‌ها و بازار‌های سربسته می‌شوند، به خود، هموطنان و کادر درمان ظلم می‌کنند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا بیان کرد: استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست و باید ضمن استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در مکان‌های شلوغ و برای فعالیت‌های غیرضروری، رعایت شود تا نتیجه مطلوب به دست بیاید.

مهری نیک‌بین متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به شلوغی بازار و مراکز خرید در آستانه عید نوروز، اظهار کرد: درحال حاضر مشاهده می‌کنیم که افراد جهت انجام خرید‌های عیدانه به بازارها مراجعه می‌کنند و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به شدت کاهش پیدا کرده است و امکان خیز موج چهارم بیماری وجود دارد، از مردم خواهش می‌کنیم که چند ماه دیگر تحمل کنند تا سطح ایمنی جامعه در برابر کرونا از طریق واکسیناسیون افزایش یابد.

او ادامه داد: در صورتیکه بتوانیم از طریق واکسیناسیون در جامعه ایمنی ۵۰ درصدی ایجاد کنیم آن زمان می‌توانیم با خیال راحت و آرامش بیشتر به بازار‌ها و مراکز خرید مراجعه کنیم. در شرایط کنونی توصیه می‌کنیم افراد از تجمع در بازار‌ها جهت انجام خرید‌های نوروزی خودداری کنند.

نیک‌بین با بیان اینکه بیماری کرونا شوخی ندارد و به کسی رحم نمی‌کند، گفت: تنها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و محدود کردن حضور در اماکن شلوغ و شرکت در تجمعات می‌توان از ابتلا به کرونا در امان ماند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ماسک تنها ۷۵درصد در برابر کرونا ایمنی ایجاد می‌کند، ادامه داد: استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تا حدودی از ابتلا به کووید۱۹ پیشگیری می‌کنند و هیچکدام از این موارد بطور صد درصد مانع ورود ویروس به بدن نمی‌شوند، افراد تصور نکنند که با استفاده از ماسک از مبتلا شدن به کرونا در امان خواهند ماند.

با نزدیک شدن به ایام نوروز در حالی که کارشناسان توصیه می‌کنند در شرایط موجود هموطنان خرید اینترنتی را جایگزین خرید حضوری کنند. برخی از مردم بیماری کرونا را جدی نگرفته اند و به دلیل حضور آن‌ها در بازارها و مراکز جهت انجام خریدهای عیدانه رعایت دستورالعمل های بهداشتی به شدت کاهش پیدا کرده است.

به گفته متخصصان از آنجا که کرونا درمان قطعی ندارد و واکسیناسیون هم زمان می‌برد، فقط با پیروی از سبک زندگی جدیدی که در یک سال گذشته در پیش گرفته‌ایم می‌توان از ابتلا به کووید۱۹ در امان ماند و تنها نسخه شفابخش در مقابله با این ویروس، "شفا" (ش: شستن دست‌ها، ف: فاصله گذاری اجتماعی و ا: استفاده از ماسک) است.