۰ نفر

التهاب در بازار / ۵۴۵ مرتبه تغییر قیمت فقط در لبنیات!

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۱۲
کد خبر: 509637
التهاب در بازار / ۵۴۵ مرتبه تغییر قیمت فقط در لبنیات!

انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه تغییر قیمت را تجربه کرده‌اند و هر کدام از مسئولان دلایلی برای این افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، قیمت لبنیات چند وقت است که به صورت هفتگی دچار نوسان شده است به طوری که طبق گفته عرضه کنندگان این محصولات، با هر مرتبه سفارش کالا از شرکت‌های تولیدکننده،  قیمت آن تغییر می کند.

البته محصولات لبنی در دو گروه قرار دارند، دسته اول که شامل ده قلم لبنیات است و حدود ۷۰ درصد از ظرفیت تولید را به خود اختصاص می‌دهد که قیمت آن‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شود و گروه دوم که با عرضه و تقاضا قیمت گذاری می‌شوند.

 به گفته تولیدکنندگان، در حال حاضر آن دسته از تولیدات که مشمول قیمت گذاری دستوری می‌شوند را بدون سود و بعضا با پرداخت ضرر عرضه می‌کنند، اما انگار سود فروش محصولات دیگر به قدری چرب است که شاهد افزایش قیمت چندین و چند باره آن‌ها هستیم.

طبق آماری که از فروشگاه های زنجیره ای آمده است ، قیمت انواع محصولات لبنی طی امسال ۵۴۵ مرتبه افزایش یافته که این امر نارضایتی مصرف کنندگان را به همراه داشته است.

در همین راستا محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون قیمت شیرخام، ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و با این وجود نمی‌توان توقع افزایش قیمت لبنیات را نداشت.

وی افزود: کارخانه‌ها محصولات با قیمت گذاری دستوری را با رعایت نرخ‌های دولتی عرضه می‌کنند و مابقی محصولات را نیز با هماهنگی سازمان حمایت قیمت گذاری می‌کنند.

سخنگوی انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی بیان کرد: قیمت گذاری گروه دوم به طوری است که شرکت‌ها هزینه‌های تولید را با سند به سازمان حمایت ارائه می‌دهند و این سازمان با اعلام محدودیت، اجازه افزایش قیمت می‌دهد.هیچ افزایش قیمتی بدون هماهنگی و کسب اجازه از سازمان حمایت رخ نمی‌دهد.

همچنین داوود موسوی معاون نظارت بر کالا‌های مصرفی سازمان حمایت  ضمن تاکید بر لازم‌الاجرا بودن قیمت گذاری‌های انجام شده گفت: ما در ده قلم محصول لبنی مشمول قیمت گذاری، هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم و تمام اقلام مشمول قیمت گذاری دستوری کماکان نرخ ثابت قبلی را دارند. هر گونه افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی مشمول قیمت گذاری بدون طی شدن فرآیند مربوط، شامل بررسی قیمت و تهیه گزارش کارشناسی توسط این سازمان و تصویب در کارگروه تنظیم بازار، فاقد وجاهت قانونی است.

او بیان کرد: مشکلات و مسائل طرح شده از سوی واحد‌های لبنی در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه از جمله شیرخام و مواد بسته بندی از جمله موارد موثر بر قیمت گذاری این اقلام هستند.

موسوی تشریح کرد: اقلامی که در چند مدت اخیر افزایش قیمت داشته اند، جزو اقلام مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده اند و قیمت آن ها طبق ضوابط قیمت گذاری و توسط خود شرکت‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد. این به معنای آن نیست که هر شرکتی به هر میزان که بخواهد می‌تواند قیمت محصولات لبنی را افزایش دهد بلکه قیمت گذاری این اقلام تحت رقابت بین شرکت‌ها و طبق ضوابط ابلاغی محاسبه و اعلام می‌شود.

معاون نظارت بر کالا‌های مصرفی سازمان حمایت گفت: در صورتی که این افزایش قیمت‌ها بیش از عرف معمول آن باشد، مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ شکایات خود را اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار بگیرد. سازمان حمایت هم به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند این افزایش قیمت‌ها را از شرکت‌ها پیگیری کند.

با همه این تفاسیر معلوم نیست که هزینه کشمکش‌های لبنیاتی‌ها و دولتی‌ها را تا چه زمانی قرار است مردم  پرداخت کنند.