۰ نفر

حقوق سال آینده کارگران مشخص شد؟

۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 507747
حقوق سال آینده کارگران مشخص شد؟

یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار از احتمال تصویب رقم سبد هزینه معیشت کارگران در جلسه این هفته کمیته دستمزد خبر داد و گفت: در صورت تصویب از جلسه بعد در شورای عالی کار به بحث افزایش دستمزد کارگران ورود می کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی اصلانی  عضو کانون عالی شوراهای اسلامی با تاکید بر اهمیت تعیین هزینه سبد معیشت به عنوان مبنای تعیین حداقل مزد کارگران اظهار کرد: به احتمال زیاد این هفته جلسه کمیته مزد با حضور اعضا برگزار و رقم هزینه معیشت کارگران مشخص می شود. اگر این هفته به نتیجه برسیم جلسه بعدی در شورای عالی کار به بحث دستمزد ورود می کنیم و پس از بحث و بررسی مشخص می شود که چند درصد به حقوق سال آینده کارگران اضافه می شود.

این مقام مسئول کارگری در پاسخ به این پرسش که گروه کارفرمایی و کارگری در کمیته مزد در خصوص میانگین هزینه سبد معیشت کارگران به چه رقمی رسیده اند؟ گفت: برآورد سبد هزینه ای که گروه کارگری به دست آورده ۹ میلیون تومان است ولی کارفرمایان به عدد ۸ تا ۹ میلیون تومان اعتقاد دارند. درباره اینکه چه چیزهایی را حذف یا چطور محاسبه کرده اند صحبت نمی کنم ولی معتقدم حتی اگر همان هزینه سبد معیشتی که گروه کارفرمایی به آن رسیده قبول کنیم باز هم تا رسیدن به دستمزد واقعی فاصله داریم.

 اصلانی ادامه داد: سال گذشته اعضای کمیته مزد هزینه ماهانه معیشت کارگران را ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین کردند ولی متاسفانه امسال حداقل حقوق یک کارگر با مزایا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تصویب شد.

وی تصریح کرد: امسال رقم خط معیشت از سوی بانک مرکزی ۱۰ میلیون تومان اعلام شده و طبعا تعیین هزینه سبد معیشت در کمیته مزد کمی سخت شده است؛ چون حرف کارفرماها این است که قرار نیست همه افزایش حقوق و مزایای کارگران را آنها بدهند و دولت هم باید سهم خود را بپردازد.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز خاطرنشان کرد: کارفرمایان با استناد به ماده ۲۹ قانون اساسی معتقدند بحث رفاه، درمان و مسکن بر عهده دولت گذاشته شده و اگر دولت مسئولیت این بخشها را برعهده بگیرد، کارفرمایان هم بخش افزایش مزد را تقبل می کنند تا به رقم مورد نظر در خصوص سبد معیشت و مزد کارگران برسیم.