۰ نفر

فوری/ اوراق تسهیلات مسکن گران شد

۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۱۰
کد خبر: 504517
فوری/ اوراق تسهیلات مسکن گران شد

در حالی که رکود بازار مسکن و افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن سبب افت قیمت این برگه‌ها به کانال ۴۰ هزار تومانی شده بود، کاهش عرضه سبب شد تا قیمت مجدداً به دامنه ۶۰ هزار تومانی بازگردد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، در پی رکود شدید بازار مسکن در ماه‌های آذر و دی که سبب شد تا تعداد معاملات مسکن تهران در این دو ماه بر اساس اعلام بانک مرکزی به ترتیب ۲۵۵۵ و ۳۵۰۰ فقره معامله شود، بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز با کاهش تقاضا از سوی مشتریان (به دلیل بی اثر بودن وام مسکن در افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها) و افزایش ناگهانی عرضه این اوراق از سوی دارندگان آنها (به دلیل احتمال تداوم رکود بازار مسکن) مواجه شد.

دو اتفاقی که کاهش قیمت اوراق در هفته‌های اخیر را در پی داشت و برای چند هفته، قیمت کف کانال ۵۰ هزار تومانی و سقف کانال ۴۰ هزار تومانی را هم تجربه کرد.

با این حال در معاملات دو روز پایانی هفته گذشته و دو روز نخست هفته جاری، کاهش عرضه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس منجر به افزایش مجدد قیمت این اوراق شده است؛ میزان عرضه تقریباً به یک سوم دو هفته قبل رسیده است.

هر چند که امروز نیز بازار اوراق تسهیلات مسکن، قرمزپوش بود و نسبت به دیروز روند منفی داشت اما در مقایسه با نرخ‌های هفته گذشته، با افزایش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی مواجه بوده است.

به نظر می‌رسد سفته بازان با نوسان گیری در معاملات، سعی در افزایش قیمت این برگه‌ها دارند؛ به عنوان مثال نماد تسه ۹۹۰۷ (اوراق مسکن مهر امسال) در بازه ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تا ۶۷ هزار تومان به فروش رسید؛ تعداد اوراق تسه ۹۹۰۷ که امروز به فروش رسید، در قیمت ۶۶ هزار تومان، ۲۰ و در ۶۷ هزار تومان، ۷ برگه بوده است.

اوراق تسه ۹۹۰۱ (اوراق مسکن فروردین امسال) هم امروز با متوسط قیمت ۶۲ هزار و ۲۱۴ تومان در فرابورس معامله شد اما در یک معامله، نرخ پیشنهادی به ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و فروش رفت.

میانگین قیمت سایر نمادها هم امروز در بازه ۵۹ تا ۶۲ هزار تومان کشف شد.

از نظر تعداد نیز نمادهای تسه ۹۹۰۹ و تسه ۹۹۱۰ (اوراق مسکن آذر و دی امسال) با متوسط قیمت ۶۰ هزار تومان و تعداد برگه‌های فروخته شده با بیش از ۲۰ هزار برگه، در صدر فروش قرار داشت. این در حالی است که دو هفته قبل نمادهای پر فروش تا ۷۰ هزار برگه هم در یک روز، فروش داشتند.

در سایر نمادهای زیرمجموعه تسه، تعداد فروش برگه‌ها در معاملات امروز، عمدتاً کمتر از هزار برگه بود.