۰ نفر

دست در جیب سهامداران فولادی!

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۵
کد خبر: 502258
دست در جیب سهامداران فولادی!

با توجه به تعداد بالای واحدهای نوردی، نظارت بر این شرکت‌ها دشوار است و برخی از نوردکاران، مزیت خرید شمش از بورس و فروش محصولاتشان با نرخ بالا در بازار آزاد را در پیش گرفته‌اند؛ این اقدام باعث شده تا رانتی بزرگ از جیب شرکت‌های بزرگ و عمومی که سهامداران آنها افراد جامعه هستند، خارج و در جیب نوردکاران و واسطه‌ها رود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ الهی فرد، کارگزار قدیمی بورس کالا با بیان اینکه در صنایع مختلف ازجمله فولاد برخی کارخانه‌های بزرگ حضور دارند که عمومی بوده و از شفافیت برخوردارند و قابلیت کنترل دارند به اقتصادآنلاین گفت: به واسطه محدود‌بودن، امکان رصد آنها وجود دارد و برنامه عرضه آنها در بورس مشخص است. ضمن اینکه توسط نهادهای نظارتی متعددی کنترل می‌شوند. این شرکت‌ها عمدتا محصول میانی نظیر شمش تولید می‌کنند و این محصولات در میان تعداد زیادی از کارخانه‌های نوردی که بعضا خصوصی بوده و کنترل بر روی آنها دشوار است، توزیع می‌گردد.

وی افزود: به دلیل تعداد بالاتر این واحدها و تنوع محصولات تولیدی آن‌ها، کنترل شرکت‌های مذکور دشوار است و در چنین شرایطی برخی شرکت‌های نوردکار، مزیت خرید شمش از بورس و فروش محصول بازار آزاد را در نظر گرفته و اقدام به فروش محصولات خارج از بورس و با نرخ‌های بالاتر می‌کنند. 

وی ادامه داد: این اتفاق در زمان‌هایی که دلار نوسانات قابل توجهی دارد، چشم‌گیرتر است. چرا که در حوزه فلزات و محصولات پتروشیمی به دلیل امکان صادرات و تاثیر‌پذیری از نرخ‌های جهانی، از نوسانات نرخ ارز متاثر می‌شوند و نه تنها در سال جاری بلکه در سال‌های گذشته فروش خارج از بورس نیز مشاهده و سبب شد این رانت‌ها از جیب شرکت‌های بزرگ و عمومی که سهامداران آنها افراد جامعه هستند ،خارج و در جیب نوردکاران و واسطه‌ها می‌رود. این اتفاق نه فقط در حوزه فلزات بلکه در حوزه پتروشیمی هم در برهه‌ای دیده شد. 

وی تصریح کرد: به محض تثبیت قیمت ارز، این موضوع نیز کمرنگ‌تر می‌شود. 

الهی فرد با اشاره به مازاد تولید در حوزه شمش فولاد و سایر فلزات در کشور گفت: مسیر صادرات باید هموار شود و تا زمانی که شرکت‌ها نتوانند مازاد نیاز بازار داخل را صادر کنند، نمی‌توانیم به قیمت‌های واقعی برسیم ،چون بازار کشش این حجم از تولید را ندارد و باید سیاست‌های مدون و چابکی برای این مسئله تدوین و ابلاغ شود تا تعادل بین تولید و مصرف برقرار شده و نه تولیدکننده زیان کند و نه مصرف‌کننده ضرر ببیند.

الهی فرد گفت: بررسی عرضه‌های فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد، شمش در یک سال اخیر بیشترین حجم عرضه را به خود اختصاص داده بود. بالغ بر ۲۰ عرضه‌کننده شمش فولاد در کشور وجود دارد که اکثر این شرکت‌ها، خصوصی هستند و تعداد عرضه‌کنندگان شمش و مقدار عرضه‌ها بسیار متنوع شده و به راحتی می‌توان مدعی بود که عرضه‌های شمش در طول یک هفته به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده است. 

وی در بخش انتهایی صحبت خود با اشاره به برخی ادعاها درباره بالا بودن نرخ شمش عرضه‌شده از سوی فولادی‌ها و تاکید بر عدم تغییر در نیاز بازار داخل و وجود مازاد در آن اظهار داشت: برخی نوردکاران احتمالا انتظار دارند، شمش را با قیمت‌های پایین خریداری کنند و محصول را در بازار آزاد با نرخ بالاتر فروخته یا آن را صادر کنند. این به معنای انتقال سود فولادساز به حوزه نورد است و در حق تولیدکننده شمش احجاف خواهد شد. درحالی که باید تعادل در این حوزه برقرار شود.