۰ نفر

راهنمای عیب‌یابی، در سیستم‌های خنک کاری دیزل ژنراتور

۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 501082
راهنمای عیب‌یابی، در سیستم‌های خنک کاری دیزل ژنراتور

حرارت تولید شده توسط دیزل ژنراتور می تواند تا حدی بالا رود که حتی موجب ذوب شدن قطعات شود. بنابراین لزوم وجود یک سیستم خنک کاری در دستگاه مشخص می شود.

 این سیستم باید همیشه تحت نظر باشد تا در صورت بروز هر گونه ایراد نسبت به رفع آن اقدام شود تا از آسیب دیدن بقیه قسمت های دستگاه جلوگیری به عمل آید. آسیب های احتمالی در سیستم خنک کاری و نحوه رفع آن ها به شرح زیر است:

خ

  • زنگ زدگی و رسوب گرفتگی سیستم خنک کاری دیزل ژنراتور می تواند در اثر عدم استفاده از ضد یخ رخ دهد. این مشکل همچنین در بلوک سیلندر یا بوش ها و پمپ آب هم رخ می دهد. برای رفع زنگ زدگی و رسوب لازم است منبع بالا و پایین رادیاتور را باز کرد و به کمک سیخک شروع به رسوب زدایی کرد. لازم به ذکر است که این کار تنها در صورتی که میزان رسوب خیلی زیاد نباشد پاسخگو است و در غیر این صورت برای رسوب زدایی باید کل شبکه رادیاتور تعویض شود. همچنین برای رسوب زدایی کانال های آب داخل سیلندر می توان از محلول اسیدی استفاده کرد. البته شست و شو و خشک کردن این قطعات پس از استفاده از محلول اسیدی لازم است.
  • خخ
  • سوراخ شدن رادیاتور ممکن است در نتیجه برخورد اجسام خارجی رخ دهد. در صورت مشاهده کسری دائمی آب و یا مرطوب شدن محل آسیب دیده می توان نتیجه گرفت که رادیاتور سوراخ شده است. برای بر طرف کردن آن می توان از لحیم سربی استفاده کرد.
  • گرفتگی شبکه جلو رادیاتور یکی دیگر از معایب احتمالی این سیستم است که در صورت مسدود شدن شبکه رادیاتور با برگ درختان یا حشرات و... ایجاد می شود. در این صورت باید شبکه رادیاتور را با جریان باد و یا آب تحت فشار از سمت جلو به پشت تمییز کرد.
  • لوله های لاستیکی درون دستگاه پس از مدتی دچار آسیب می شوند؛ به عنوان مثال ترک خوره یا سوراخ می شوند و... . در صورت مشاهده چنین لوله ای باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
  • کاسه نمد و یا بلبرینگ های پمپ آب از دیگر مواردی است که ممکن است دچار خرابی یا شکستگی شود. در این صورت باید برای تعمیر یا تعویض پمپ آب اقدام کرد.
  • در صورت گرم شدن بیش از حد دیزل می توان نتیجه گرفت که ترموستات خراب شده است. در چنین شرایطی باید ترموستات تعویض شود. نکته مهم در اینجا این است که حتما باید ترموستات استاندارد همان دیزل تهیه شود.
  • درب رادیاتور موجب بالا رفتن فشار داخل رادیاتور شده و پس از جوش آمدن آب با باز شدن سوپاپ فشاری بخار به بیرون از رادیاتور می رود. بنابراین لازم است که درب رادیاتور از نظر کارکرد درست سوپاپ های فشار و خلا و لاستیک دور سوپاپ فشار سالم باشد. در صورت خرابی فنرها، لاستیک و سوپاپ های آن باید درب را با یک درب استاندارد تعویض کرد.
  • تسمه پروانه دیزل ژنراتورممکن است دچار بریدگی یا آسیب های دیگر شود که در این صورت دیگر به صورت صحیح کار نمی کند. لازم است هر ۲۵۰ ساعت کشش تسمه پروانه تنظیم شود. علاوه بر آن باید پولی های جلوی موتور، پمپ آب و دینام بررسی کرد و مطمعن شد که سالم اند و هیچ گونه لنگی یا تاب ندارند. مرکز این پولی ها باید در یک راستا باشد تا موجب فرسایش تسمه ها نشود. در صورت شکستی هم می تواند تسمه پروانه را خراب کند.
  • سیستم خنک کاری باید بعد از چند مدت معین که این مدت طبق برنامه سرویس و نگهداری تعیین می شود؛ شستشو و تمیز شود. برای این منظور لازم است که مایع خنـک کاری داخل رادیاتـــور و بدنه دیزل ژنراتور خالی شود و سپس لوله ورودی به پمپ آب و همچنین لوله خروجی از دیزل به رادیاتور باز شود و با استفاده از شیلنگ تحت فشار لوله ورودی پمپ آب را تمیز کرد. همچنین به منظور تمیز کردن داخل کانال های سیلندر، باید پیچ تخلیه رادیاتور و بغل سیلندر را باز کرد و با استفاده از جریان آب تحت فشار به داخل رادیاتور اقدام به تمیز کردن آن نمود. سپس تمامی قسمت های باز شده باید با دقت و طبق دستورالعمل گفته شده بسته شوند و مقداری ضد یخ نیز باید با آب رادیاتور مخلوط شود.

گروه صنعتی نما ماد پاسارگاد ، تأمین کننده رسمی موتورژنراتور و قطعات برندهای CUMMINS, VOLVO, PERKINS, MTU, DOOSAN, MAN, LIEBHERR.

 Tell: 021-26204660-2

 Web: https://nmp-co.com/

Linkedin: https://www.linkedin.com/feed/

Instagram: https://www.instagram.com/namamad.pasargad/