۰ نفر

نحوه تمیز کردن اتوی لباس

۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۱۳
کد خبر: 499538
نحوه تمیز کردن اتوی لباس

اتو کردن لباس ها کار سختی است و اگر اتو به پارچه بچسبد یا آب کثیف را خالی کند، می تواند به کابوس شما تبدیل شود. با کمی نگهداری می توانید کارتان را خوب انجام دهید و بازدهی اتو را افزایش دهید. حتی این امکان وجود دارد که پلاستیک ذوب شده از اتو و یا پارچه سوخته جدا شود.

 نظافت منزل از جمله خدماتی می باشد که توسط برخی از شرکت ها و موسسه ها به مشتریان داده می شود. البته چون امروزه با پیشرفت تکنولوژی روبرو شده ایم و بسیاری از سفارش ها و خدمات را می توانیم آنلاین ثبت و دریافت کنیم میتوان برای گرفتن قیمت نظافت منزل نیز از بازارهای آنلاینی مثل سنجاق استفاده کرد.

اگر شما به هر دلیلی فرصت نمی کنید که خودتان کارهای نظافتی منزل یا محل کارتان را انجام بدهید کافیست که به وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق مراجعه کرده و سپس سفارش نظافت منزل خود را ثبت کنید و از هزینه نیروهای خدماتی در شرکت نظافتی مطلع شوید. برای ثبت سفارش نظافت منزل کافی است به چند سوال ساده پاسخ دهید.

ت

دفعات تمیز کردن اتو

دفعات تمیز کردن اتو به دفعات استفاده از آن و محصولات استفاده شده بستگی دارد. با این حال اتو باید حداقل هر فصل تمیز شود تا مواد معدنی آن خارج شود. 

وقتی دیدید اتو جرم پیدا کرده صفحه آن را تمیز کنید. یادتان باشد پیش از تمیز کردن اتو باید آن را خاموش کرده و خنک کنید.

تمیز کردن اتوی بخار

اگر اتوی بخار شما اجرام و لکه آب به جا می گذارد پس دریچه بخار گرفته و باید تمیز شود. می توانید محصولاتی را خریداری کنید که جرم ها را حل کنند. اما یادتان باشد که برخی از این محصولات می توانند ضمانت دستگاه را از بین ببرند. چون شدید بود و آسیب ایجاد می کنند. بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید که ملایم و ارزان تر ست.

مواد و وسایل لازم

  • کاسه بزرگ
  • تابه
  • فریزر
  • خلال دندان (چوبی یا پلاستیکی) یا مسواک کهنه
  • سرکه سفید
  • آب
  • نمک یا جوش شیرین
  • تکه های یخ
  • چاقوی پلاستیکی یا کارت اعتباری
  • دستمال سفید

دستورالعمل

1. مخلوط کردن محلول شوینده

نصف فنجان سرکه سفید را با نصف فنجان آب مخلوط کنید. محلول را توی اتوی خنک بریزید. 

تت

2. بررسی دریچه های بخار

اتو را در حالت ایستاده گذاشته و دریچه های بخار را بررسی کنید. اگر ذرات سفید به جا مانده را در حفره ها میبینید، با خلال دندان چوبی یا پلاستیکی یا مسواک کهنه حفره را تمیز کنید. هرگز از وسیله فلزی استفاده نکنید چون خراش ایجاد می کند.

3. داغ کردن اتو برای ایجاد بخار

اتو را به برق وصل کرده و در حالت بخار بگذارید. بگذارید اتو پنج دقیقه گرم شود. دکمه بخار را زده و 20 تا 30 ثانیه نگه دارید یا تا زمانی که بخار خارج شود. حداقل شش بار این کار را انجام دهید.

4. خنک و خالی کردن اتو

اتو را خاموش کرده و از پریز بکشید و بگذارید اتو خنک شود. بعد از خنک کردن اتو سرکه و محلول را خالی کنید. 

اگر هربار از آب تصفیه شده استفاده می کنید باید هر چند ماه یک بار از محلول آب تصفیه شده و سرکه استفاده کنید تا اتوی بخار در بهترین حالت بماند.

نحوه تمیز کردن صفحه اتو

صفحه اتو نباید با لوازم زبر تمیز شود چون صفحه خراش برمی دارد. این کار مانع از زنگ زدگی یا لکه شدن صفحه اتو می شود. در صورتی که صفحه اتو زیاد جرم دارد بهتر است آن را مرتب تمیز کنید.

1. مخلوط کردن محلول شوینده

نمک یا جوش شیرین با مخلوط سرکه سفید یک خمیر ایجاد می کند. در صورت انتخاب جوش شیرین سرکه فوم ایجاد می کند بنابراین یک کاسه بزرگ انتخاب کنید.

2. مالیدن صفحه اتو

یک دستمال سفید را در محلول فرو برده و با آن صفحه اتو را تمیز کنید. شاید برخی از قسمت های آن چرب باشند. در این صورت بگذارید خمیر حداقل 10 دقیقه بماند.

3. تمیز کردن صفحه اتو 

با دستمال خیس صفحه اتو را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن پلاستیک ذوب شده از صفحه اتو

اگر کمی پلاستیک به اتو چسبیده باید برداشته شود وگرنه به پارچه و لباس اتو شده می چسبد. 

1. منجمد کردن پلاستیک

اتو را از پریز کشیده و خنک کنید. در تابه چند تکه یخ گذشته و اتو را از بخش پلاستیک ذوب شده توی یخ بگذارید. بگذارید پنج تا دقیقه بماند.

2. برداشتن پلاستیک

با چاقو یا لبه کارت کهنه پلاستیک را خراش دهید.

3. تمیز کردن صفحه اتو

نمک یا جوش شیرین را با سرکه سفید مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. به آرامی پلاستیک باقیمانده را از روی سطح جدا کنید. بعد با دستمال خیس تمیز کنید.

4. تمیز کردن پلاستیک ذوب شده از پارچه

اگر پلاستیک به پارچه مالیده شده باید حداقل یک ساعت پارچه توی فریزر بگذارید. می توانید به آرامی با کاردک آن را بسابید. این روش کندتر بوده شاید پلاستیک را کاملا تمیز نکند. 

تتت

نکاتی برای ماندگاری تمیز بودن اتو

  • آب شیر حاوی مواد معدنی است که رسوب کرده و توی اتو جمع می شود و ممکن است با آب اسپری شده بیرون بپاشد. همیشه از آب تصفیه شده استفاده کنید. 
  • پیش از وصل کردن پریز اتو به برق و وقتی هنوز خنک است مخزن آن را پر کنید. 
  • بعد از اتوکشی و وقتی هنوز اتو خنک است مخزن آن را پر کنید. مخصوصا اگر زیاد اتو نمی کنید حتما این کار را انجام دهید. با یک دستمال تمیز رطوبت اضافی را از بین ببرید. 
  • اتوی خنک را در حالت ایستاده بگذارید تا آب اضافی چکه نکند و صفحه اتو لکه نشود. 
  • برای پیشگیری از آسیب دیدن صفحه اتو هرگز اتو را روی پلاستیک زیپدار، زیپ لباس، قفل و قسمت های فلزی نکشید.