۰ نفر

خبر مهم همتی درباره کاهش نرخ ارز

۲۶ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۳۰
کد خبر: 498362
خبر مهم همتی درباره کاهش نرخ ارز

رییس کل بانک مرکزی نوشت: انتظارم از فعالین سیاسی این است، رقابتهای حزبی و جناحی خود را به تلاشهای بانک مرکزی برای بهبود شرایط اقتصاد و استفاده از فرصتهای بین المللی برای خنثی سازی و کاهش تحریم و تقویت ارزش پول ملی وصل نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در یادداشت جدیدی نوشت: "این روزها، درخصوص روند کاهشی نرخ ارز، بر اساس دیدگاههای سیاسی، تحلیل های مختلف ارائه و قضاوت های خاص می شود.

روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل می گیرد. لذا، بر اساس آنچه طی دوسال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریمها، خصوصاً تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است. لذا انتظار میرود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند . 

همانگونه که ریاست محترم جمهوری تأکید کردند با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت مؤثرتر دربازار ارز، در راستای اهداف کلان بانک مرکزی، فراهم مى شود. در این میان، حفظ قدرت رقابت پذیری اقتصاد، به همراه صیانت از ذخایر ارزی ، برای بانک مرکزی اهمیت دو چندان دارد.

بانک مرکزی در طول دو سال ونیم گذشته تلاش کرده است با برنامه و تدبیر، تحریمهای دولت آمریکا را خنثی و درحد توان از سقوط بیش از حد ارزش پول ملی جلوگیری و دشمن را، از رسیدن به هدف فروپاشی اقتصادی، مأیوس و ناموفق بسازد.

بانک مرکزی تمام توان خود را برای ایجاد تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی بکار می گیرد. انتظارم از فعالین سیاسی این است، رقابتهای حزبی و جناحی خود را به تلاشهای بانک مرکزی برای بهبود شرایط اقتصاد واستفاده از فرصتهای بین المللی برای خنثی سازی و کاهش تحریم و تقویت ارزش پول ملی وصل نکنند. 

و نهایتاً ، اینجانب هرچه را که بتوانم برای منافع ملی و رفاه مردم عزیز  انجام می دهم و در این مسیر، براساس خوش آمد افراد و گروههای سیاسی تصمیم نمی گیرم."