۰ نفر

چین خیلی زود بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود

۷ دی ۱۳۹۹، ۰:۰۳
کد خبر: 493051
چین خیلی زود بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌شود

کارشناسان مرکز تحقیقات بازرگانی و اقتصادی انگلیس اعلام کردند که چین در سال 2028با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، کارشناسان مرکز تحقیقات بازرگانی و اقتصادی انگلیس اعلام کردند که انتظار می‌رود، چین 5 زودتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بدل شود.

بنا به اعلام کارشناسان، این موسسه انگلیسی بهبود سریع اوضاع اقتصادی چین پس از شیوع کرونا باعث خواهد شد که این کشور در سال 2020 رشد 2 درصدی را تجربه کند و این در حالی است که آمریکا برای امسال رشد منفی 5 درصدی را تجربه خواهد کرد. بنابراین انتظار می‌رود بزرگی اقتصاد چین در صورتی که دلار مبنا قرار گیرد، برای امسال فاصله خود را با آمریکا کاهش دهد.

در عین حال گزارش مرکز مذکور می‌گوید که انتظار می‌رود چین در سال 2028 از آمریکا سبقت گرفته و به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بدل شود.

این مرکز همچنین پیش بینی کرده که تولید ناخالص داخلی جهان برای امسال رشد منفی 4.4 درصدی خواهد داشت که بیشترین افت رشد اقتصاد جهانی از جنگ جهانی دوم تاکنون به شمار می‌رود.

داگلاس مک‌ویلیامز، معاون مدیرکل موسسه تحقیقات بازرگانی و اقتصادی انگلیس می‌گوید: مهم‌ترین نکته در این پیش بینی رشد اقتصادی چین است. ما انتظار داریم که طی 5 سال آینده و تا سال 2025 چین شاهد افزایش درآمد باشد و پیش بینی می‌کنیم که این کشور 5 سال زودتر از آن چیزی که سال گذشته انتظار می‌رفت آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی پشت سر گذاشته و جایگاه نخست را از آن خود کند.

سهم چین از تولید ناخالص داخلی در  جهان از 3.6 درصد در سال 2000 حالا به 17.8 درصد در سال 2019 رسیده و همچنان افزایش خواهد یافت. این کشور در سال 2023 به جمع کشورهای با درآمد بالا خواهد پیوست.