۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فوری/ پیش بینی حسن روحانی از قیمت دلار!

۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۴
کد خبر: 488486
فوری/ پیش بینی حسن روحانی از قیمت دلار!

حسن روحانی تاکید کرد: یکی از اهداف ما حفظ ارزش پول ملی در بودجه ۱۴۰۰ است لذا ارز را بر مبنای ۱۱هزار و ۱۱هزار و ۵۰۰تومان مدنظر قرار دادیم که ارزش پول ملی ما بالا برود در یک شرایطی در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است.

پیش بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۰

به گزارش اقتصادآنلاین، رییس‌جمهوری با بیان اینکه در برنامه بودجه سال ۱۴۰۰، یکی از مسایل بسیار مهم اصلاح نرخ ارز بود، اظهارکرد: ما در این بودجه اعلام کردیم نرخ امروز ارز کاهش خواهد یافت و این یکی از پیام‌های مهم بودجه ما است و این یعنی ارزش پول ملی.

وی تاکید کرد: هیچ‌کدام اینها آرزو نیست. دولت کاملاً محاسبه کرده و با محاسبه دقیق این کار را انجام داده است و حاضر است برای مردم توضیح دهد و روشن کند که همه اینها بر مبنای یک محاسبات دقیق انجام گرفته است.

وی در ادامه به کاهش تعهدات برجام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برمبنای آنچه در سال ۹۸ اعلام کرد و با صراحت به دنیا گفت کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات. آنها شروع کردند و تقریبا تعهدات خود را کنار گذاشتند. نه فقط امریکا که از برجام خارج شد، همان‌هایی هم که ماندند متاسفانه به تعهدات خود درست عمل نکردند و یا خیلی اندک عمل کردند.

رئیس‌جمهوری افزود: ما مدتی صبر کردیم و به آنها فرصت دادیم و بعد رسما اعلام کردیم. گفتیم کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات. در سال ۹۸ در ۵ مرحله ۲ ماه ۲ ماه کاهش تعهدات دادیم. آنچه که اعلام شد در نطنز اجرا شود و آن نصب سانتریفیوژهای مدرن و جدید IR۲Mاست چیز جدیدی نیست که عده‌ای از اروپایی‌ها نوحه و عزا به پا کردند و سینه زنی می‌کنند، در حالی که جای سینه‌زنی نیست. ما قبلا به شما گفتیم و اعلام کردیم. گفتیم کاهش تعهدات.

وی ادامه داد: بنابراین آن کاری که امروز ما در نطنز انجام می‌دهیم دقیقا بر مبنای اعلام رسمی شخص من و دولت و مسوولین بوده است. اما همیشه گفتیم کاری میکنیم که قابل بازگشت باشد. ممکن است ۱۰ هزار سانتریفوژ هم راه بیفتد اگر روزی دلمان خواست این خیلی راه این ۱۰ هزار را خاموش می‌کنیم.

برگشتن به برجام و انجام تعهدات نیاز به زمان و مذاکره ندارد

روحانی اظهارکرد: هر زمان ۱+۵ یا ۱+۴ به همه تعهداتش عمل کرد، ما هم به تمام تعهدات خود عمل خواهیم کرد. برگشتن به تعهدات‌مان زمان نمی‌برد، بلکه به اراده است. چگونه برجام پایش لنگ شد. آن فرد کم‌سواد تاجر مسلک کاغذی را خط خطی کرد و گفت از برجام خارج شویم. نفر بعد کاغذ را بردارد و آن را امضا کند. برگشتن به برجام و انجام به تعهدات نیاز به زمان و مذاکره ندارد. هر دو برگردیم. هر دو یعنی ۱+۴ به تعهداتش عمل کند. نیاز به امریکا نیست. امریکا هم برگردد ما هم برمی‌گردیم.

وی با اشاره به خروج امریکا از برجام تصریح کرد: دولتی که روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، کاری کرد که به ضرر دنیا، به ضرر اعتماد دنیا به امریکا، انزوای امریکا، به ضرر منطقه، به ضرر ایران و امریکا بود. براساس آنچه اعلام کردیم، شما به تعهدات‌تان عمل نکردید، ما هم تعهدات‌مان را کاهش دادیم. هر وقت به راه اصلی برگشتند، ما هم آماده‌ایم به شرایط قبلی برگردیم.