۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

فوری/ آخرین وضعیت آزاد سازی سهام عدالت

۲ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۰۰
کد خبر: 483835
فوری/ آخرین وضعیت آزاد سازی سهام عدالت

باوجود توقف روند فروش سهام عدالت، ارزش این سهام در روزهای اخیر با افزایش همراه بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، چندین روز از توقف فروش سهام عدالت گذشته است. یکی از علل اصلی برای توقف فروش سهام عدالت، فشار از سوی کارگزاری‌ها برای فروش سهام مشمولانی است که درخواست فروش را ارائه کرده بودند. بنابراین در نتیجه توقف فروش سهام عدالت، فشار از بازار سرمایه برداشته خواهد شد و به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

ارزش سهام عدالت

باوجود اینکه ارزش سهام عدالت در ماه‌های اخیر کاهش زیادی یافته و به زیر ۱۰ میلیون تومان رسیده بود، از ابتدای هفته معاملاتی گذشته تا شنبه (یکم آذرماه) به روند مثبت خود بازگشت. اما از روز جاری به میزان اندکی با افت مواجه شد.

ارزش سهام عدالت در دومین روز معاملاتی هفته جاری به روند منفی بازگشت و با کاهش همراه بود. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با اولین روز معاملاتی در هفته جاری با کاهش همراه بود و ۰.۴ درصد (۴۴هزار تومان) افت کرد و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۶هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۸۲۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۳۳هزار تومان رسیده است.

سود سالانه سهام عدالت

یکی از جدیدترین اخبار مرتبط با سهام عدالت، نحوه واریز سود سالانه این سهام به حساب اشخاصی است که مدیریت غیرمستقیم سهام خود را انتخاب کرده‌اند. سهامدارانی که مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده بودند، با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سروکار دارند. اما روز گذشته، سامانه سهام عدالت اعلام کرد که: بنا بر اطلاعیه وزارت امور اقتصادی و دارایی ضروری است سهامداران سهام عدالت که روش «غیرمستقیم» را انتخاب کرده‌اند، جهت برخورداری از منافع آزادسازی سهام عدالت، نسبت به ثبت نام و احراز هویت از طریق سامانه سجام یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک اقدام کنند تا شرایط واریز سود در سال آینده برای آنها فراهم شود.

اما سود سال ۱۳۹۸ از چه طریقی برای سهامداران عدالت واریز خواهد شد؟ طبق مصوبه شورای عالی بورس در مورد نحوه پرداخت سود سال مالی ۱۳۹۸، سهام متعلق به سهامداران مشمول سهام عدالت به اطلاع می‌رساند طبق مصوبه ۲۲ مهر ۹۹ شورای بورس، سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعلق به سهامداران مشمول سهام عدالت برای سال ۹۸ نسبت به مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، به حساب‌های معرفی شده توسط سرمایه‌گذاران و برای مشمولانی که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند، به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در هر استان پرداخت می‌شود.

کارت اعتباری سهام عدالت

باوجود توقف در فروش سهام عدالت، اعطای کارت اعتباری به مشمولان آن هنوز در جریان است و تا اواسط آذرماه به دارندگان سهم عدالت اختصاص داده خواهد شد. طبق گفته بسیاری از مشمولان سهام عدالت، وجه حاصل از فروش سهام به حساب بسیاری از آنان واریز نشده یا در صورت واریز، مبلغ ناچیزی به حساب آنان واریز شده است. از سوی دیگر بسیاری از اقشار جامعه که دارنده سهام عدالت هستند، به پول آن احتیاج داشته و حال که فروش سهام عدالت متوقف شده، اعطای کارت اعتباری با وثیقه سهام عدالت راهکاری برای حمایت از مشمولان است و کارت‌های اعتباری سهام عدالت که قرار بود در پایان آبان ماه به دست سهامداران برسد به دلیل مشکلاتی اعم از منفی بودن بازار تا نیمه آذرماه به دست صاحبان خواهند رسید.