۰ نفر

فوری/ هشدار به معامله‌گران کاغذی سکه و طلا!

۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
کد خبر: 479553
فوری/ هشدار به معامله‌گران کاغذی سکه و طلا!

اتحادیه طلا و جواهر تهران به معامله‌گران کاغذی سکه و طلا هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام اینکه معاملات غیرفیزیکی طلا و سکه موسوم به معاملات فردایی و کاغذی غیرقانونی است، به دلالان این نوع معاملات هشدار داد.

براساس پیگیری‌ها در رابطه با رواج معاملات غیررسمی در بازار سکه و طلا و در اصطلاح حضور سفته‌باز‌ها در این بازار، اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ضمن غیرقانونی خواندن این نوع معاملات، به دلالان آن‌ها هشدار داد.

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، معاملات غیرفیزیکی طلا و سکه موسوم به معاملات فردایی و کاغذی معاملاتی است که هیچ گونه طلا و سکه فیزیکی در آن مبادله نمی‌شود. اینگونه معاملات صوری، سبب نوسان بازار شده و غیرقانونی است که در این زمینه اتحادیه طلا و جواهر تهران در اطلاعیه ۳۹ خود در مورخ ۱۳۹۹/۴/۱۶ غیرمجاز بودن و وصف مجرمانه این معاملات را اعلام و براساس آن اعلام کرده است که برابر قانون مراجع انتظامی و قضایی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی آینده قیمت طلا/ بخریم یا بفروشیم؟در اخطاری که مجددا اتحادیه طلا و جواهر در این زمینه اعلام کرده، ضمن هشدار نسبت به انجام این معاملات، دلالان اینگونه معاملات را از تجمع در برخی محل‌های بازار و خارج از واحد‌های کسبی برحذر داشته است.

در این اطلاعیه که به صورت بنر در چندین نقطه از بازار تهران نصب شده است، تصریح شده که معامله‌گران طلای آب‌شده و سکه بایستی در محل واحد‌های کسبی دارای جواز کسب معتبر از اتحادیه طلا و جواهر تهران داد و ستد کنند و در صورت معامله واحد‌های کسبی با دلالان کاغذی و فردایی، پس از صدور اخطار، واحد کسبی آن‌ها برای بار اول پلمب شده و در صورت تکرار، پروانه کسب به صورت دائم ابطال می‌شود.

در اطلاعیه‌ای که اتحادیه طلا و جواهر صادر کرده آمده است: تشکل‌های مختلف صنفی (خارج از زیر مجموعه وزارت صمت و اتاق اصناف) از قبیل انجمن‌های صنفی موضوع بند «ک» ماده‌ی ۵ قانون اتاق بازرگانی، مجاز به اعطای مجوز کسب و کار و حمل طلا (کارت کیفی) نیستند و همکاران جهت دریافت هرگونه مجوز قانونی برای انجام فعالیت کسبی بایستی صرفاً به اتحادیه طلا، جواهر، جواهر و نقره تهران مراجعه کنند.

این در حالی است که فعالان و مقامات صنفی اتحادیه، عدم تعادل بازار را ناشی از هیچ عامل تجارتی ندانسته و بار‌ها بر تاثیر حضور دلالان و سفته‌باز‌هایی که دانسته یا ندانسته "در آسیاب دشمن آب می‌ریزند" در آشفتگی بازار سکه و طلا داخلی تاکید کرده و معتقدند که این سفته‌بازی‌ها و بورس‌بازی‌ها اجازه نمی‌دهد که بازار به شکل واقعی و معاملات صحیح خود پیش رود.

طبق اعلام اتحادیه طلا، جواهر و نقره و سکه تهران کلیه سایت‌ها و کانال‌های اعلام نرخ قیمت طلا و سکه مجاز به اعلام قیمت فردایی یا کاغذی نبوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

این فعالان معتقدند که تمام آشفتگی و بهم‌ریختگی بازار و افزایش تقاضا، در بخش سفته‌بازی‌هاست که افراد به‌جهت سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش ریال خود اقدام به خرید‌های غیرواقعی و تقاضای کاذب کرده و با خرید سکه به تعداد بالا حتی تا ۲۰۰ سکه، بازار را آشفته می‌کنند.