۰ نفر

فوری/ بازار خودرو قفل شد!

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۱۳
کد خبر: 478496
فوری/ بازار خودرو قفل شد!

قیمت‌ها در بازار خودرو، همچنان بر مدار کاهش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و حتی افزایش بیش از ۳۰۰ تومانی نرخ دلار در روز گذشته نیز نتوانسته است روند کاهشی قیمت خودروها را متوقف کند و بازار بدون مشتری، شاهد به صف شدن فروشندگان بود.

 در آخرین ساعت‌های فعالیت بازارها در روز گذشته (یکشنبه) فروشندگان برای هر دستگاه پراید ۱۳۱ رقم ۱۱۵ میلیون تومان، سمند ال.ایکس ۲۰۸ تا ۲۱۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس ۲۱۰ تا ۲۱۵ میلیون تومان مطالبه می‌کردند.

اما همه این ارقام بر روی کاغذ یا در فضای مجازی بود و در عمل بازار قفل بوده و همچون هفته‌های قبل در رکود کامل است.

قیمت‌های یاد شده در حالی بود که بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد پراید در رقم زیر ۱۰۰ میلیون تومان و سمند و پژو ۴۰۵ در رقم ۱۹۵ میلیون تومان هم خریدار ندارند.

کارشناسان بازار خودرو معتقدند: از هفته گذشته تاکنون قیمت خودروهای داخلی دست‌کم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افت داشته، اما از آن جایی که رشد عجیب و غریب و حباب گونه‌ای را در ماه‌های گذشته تجربه کرده بود و به نوعی هر کس به دلخواه خود قیمتی بر خودرو قرار می‌داد، همچنان خریداران از خرید دست کشیده و کاهش هرچه بیشتر نرخ‌ها را انتظار می‌کشند.

آنها می‌گویند: در ماه‌های اخیر و با رشد خیره‌کننده نرخ ارز، دارندگان خودرو از فروش دست کشیده بودند تا به سودهای بالاتری برسند، اما اکنون که روند کاهشی نرخ ارز را شاهدیم مشتری وجود ندارد، با این وجود فروشندگان نیز در برابر کاهش قیمت خودرو مقاومت می‌کنند.

یکی از این کارشناسان تاکیدکرد: ماه‌هاست که حرف اول و آخر را در بازار خودرو، نرخ ارز می‌زند و شاید اگر قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان تنزل کند، پراید را همچون مردادماه امسال مجددا در قیمت ۸۰ میلیون تومان ببینیم.

وی ادامه‌داد: در بازار خودروهای خارجی، ریزش‌ها بسیار شدیدتر است به طوری که گاهی اوقات روزانه ۵۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت برخی خودروها را شاهدیم.

این فعال بازار، به‌طور مثال به قیمت باور نکردنی ۳.۵ میلیارد تومانی سانتافه اشاره کرد که در فضای مجازی برای این خودرو آگهی کرده بودند، اما این روزها تا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آگهی می‌شود.

نعمت‌الله کاشانی، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: این روزها شاهد تشکیل صف عرضه خودرو و در مقابل، نبود تقاضا در بازار هستیم و کاهشی شدن نرخ ارز سبب شده تا مردم امیدوار به کاهش بیشتر قیمت‌ها، از خرید دست بکشند.

وی تاکیدکرد:‌ هرچند شورای رقابت مجوز افزایش بیشتر قیمت کارخانه‌ای را به خودروسازان داخلی داده، اما به دلیل اینکه بازار کشش ندارد، این افزایش‌ها هم روند کاهشی قیمت‌ها را تغییر نداده است.

کاشانی ادامه‌داد: قیمت‌ها در ماه های گذشته آن قدر بی ضابطه بالا رفته که در عمل توان خریدی برای مردم وجود ندارد، توصیه ما به مردم نیز نخریدن خودرو در شرایط کنونی است.