۰ نفر

فوری/ علت گرانی دلار از زبان رییس‌کل بانک مرکزی

۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۳:۵۰
کد خبر: 475331
فوری/  علت گرانی دلار از زبان رییس‌کل بانک مرکزی

‌رئیس کل بانک مرکزی گفت: دلیل افزایش نرخ ارز، صدور بخشنامه نیست بلکه کاهش درآمدهای ارزی کشور است.

برای اطلاع از قیمت روز دلار اینجا کلید کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی از افراد می‌گویند که به دلیل صدور بخشنامه‌های متعدد، نرخ ارز افزایش یافته است. این در حالی است که اگر هر متغیری را کنار متغیر دیگر قرار دهیم می‌توانیم به هر نتیجه‌ای که خواستی برسی اما واقعیت این است که دلیل افزایش نرخ ارز، صدور بخشنامه‌های بانک مرکزی نیست بلکه کاهش درآمدهای ارزی کشور است.

وی افزود: یک زمانی کشور ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت اما امروز ما این درآمد را نداریم. دوستان باید حتماً این مسائل را مورد توجه قرار دهند.

۲۵۰ نفر ۷ میلیارد دلار ارز را برنگرداند

همتی با اشاره به بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از ۲۷ میلیارد دلار ارزی که بازنگشته بود تا تیرماه ۸ میلیارد دلار به کشور بازگشت. صادرکنندگان خوب عمل کردند.

وی افزود: اینکه معاون قوه قضائیه از ما بابت معرفی صادرکنندگان به این نهاد گلایه دارند باید بگویم که بانک مرکزی به قانون عمل کرد. در جلسه شورای هماهنگی سران قوا به بانک مرکزی تکلیف شده بود که اگر در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات به نتیجه نرسید موضوع را به قوه قضائیه ارجاع دهد. من حتی در مواردی مورد سوال بودم که چرا این مسئله را به قوه قضائیه ارجاع نداده ام.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ۲۵۰ نفر را در اواخر سالهای ۹۷ و ۹۸ به قوه قضائیه معرفی کردیم. این افراد حتی یک دلار به کشور برنگرداندند و از طرفی هیچکدام تولید کننده نبودند. در واقع حدود ۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشت. این در حالی است که صادرات این افراد بین ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰ میلیون دلار بود.