۰ نفر

معرفی یک کتاب

چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی فقیرند؟

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۴۶
کد خبر: 46497
چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی فقیرند؟

کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» (ریشه‌های قدرت‌، ثروت و فقر) نوشته دارون عجم اوغلو‌ و جیمز ای. رابینسون با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور به چاپ رسیده است.

مقابله متن این کتاب را سیدعلیرضا بهشتی شیرازی برعهده داشته و کتاب در 664 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 29500 تومان از سوی انتشارات روزنه منتشر شده است.

کتاب یادشده با 15 فصل از جمله: نظریه‌هایی که جواب نمی‌دهند،‌ تولید فقر و غنا،‌ تفاوت‌های کوچک و برهه‌های سرنوشت‌ساز‌: وزن تاریخ، من آینده را دیده‌ام و نتیجه‌بخش است: رشد تحت سلطه نهادهای استثماری‌، در سرزمین ما نه: موانع توسعه‌، توسعه معکوس‌، پراکندگی رفاه‌، چرخه تکاملی‌، چرخه شوم‌، در هم شکستن قالب‌ و فهم فقر و غنا همراه است.

در یادداشت پشت جلد کتاب آمده است: ««چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» با نگارشی درخشان و دلپذیر به پرسشی پاسخ می‌دهد که قرن‌ها متخصصان را درمانده کرده است. چرا برخی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به واسطه ثروت و فقر‌، سلامتی و بیماری‌، غذا و قحطی از یکدیگر مجزا می‌شوند؟»

آیا این امر ناشی از فرهنگ‌، آب و هوا یا جغرافیاست؟ شاید جهل و غفلت از سیاست‌های صحیح علت ناکامی‌هاست؟ مطلقا خیر. هیچ‌یک از این عوامل قطعی یا محتوم نیستند. از این‌که بگذریم‌، چگونه توضیح دهیم که چرا بوتسوانا تبدیل به یکی از کشورهایی شده است که سریعترین رشدها را در جهان دارند، در حالی که سایر کشورهای آفریقایی همچون زیبمابوه‌، کنگو و سیرالئون در ورطه فقر و خشونت گرفتار آمده‌اند؟

به گزارش ایسنا، دارون عجم اوغلو و رابینسون قاطعانه نشان می‌دهند که این نهادهای اقتصادی و سیاسی ساخته دست بشرند که شالوده موفقیت اقتصادی (یا فقدان آن) را می‌سازند. عجم اوغلو و رابینسون بر مبنای پانزده سال مطالعه بر روی منابع اصلی به شواهد تاریخی فوق‌العاده‌ای از امپراطوری رم‌، دولت - شهرهای مایا و نیز دوران قرون وسطی‌، اتحادیه جماهیر شوروی و آفریقا نظم می‌بخشند تا نظریه اقتصاد سیاسی تازه‌ای بنا کند که ارتباطی وسیع با پرسش‌های سترگ امروزین دارد.

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» نحوه نگاه و درک شما را نسبت به جهان دگرگون می‌کند.»