۰ نفر

موتور برق چیست ؟

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰
کد خبر: 456042
موتور برق چیست ؟

موتور برق یا ژنراتور وسیله ای است که با سوزاندن سوخت مانند بنزین، نفت و گازوئیل برق یا الکتریسیته تولید می کند. در واقع با سوزاندن سوخت، موتور انرژی مکانیکی و چرخش شفت را ایجاد کرده و سپس این انرژی مکانیکی در ژنراتور به انرژی الکتریسیته تبدیل می شود. می توان گفت موتور برق نوع کوچکتر دیزل ژنراتور است.

موتور برق ها در انواع تکفاز و سه فاز موجود بوده که البته برای توان های بالا غالبا" سه فاز عرضه می شود.

کاربرد موتور برق :

موتور برق ها در توان های مختلف و جهت مصارف مختلف تولید می شوند. توان های کوچک معمولا" برای مصارف موقعیتی یا گاه و بی گاه مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به موتور برق های مسافرتی یا قابل حمل که به آن کیفی نیز می گویند اشاره کرد.

موتور برق های با توان بیشتر غالبا کاربرد صنعتی داشته و جهت مصارف سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. منظور از مصارف سنگین هم توان مورد نیاز بالا و هم دوره های استفاده پشت سرهم است.

انواع موتور برق از نظر سوخت :

موتور برق ها غالبا" در انواع سوخت بنزینی، گازوئیل ( دیزل )، نفت و بنزین، گاز سوز، گاز به همراه گازوئیل عرضه می شوند. در ایران انواع دیزلی و بنزینی طرفداران بیشتری دارد که به دلیل دسترسی آسانتر به این نوع سوخت است.

موتور برق ها از نظر صدا چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

بسیاری از مشتریان به دنبال موتور برق بی صدا هستند چرا که معمولا" موتور برق دارای صدای آزار دهنده است. متاسفانه اکثر موتور برق ها دارای صدای بلند بوده که به هیچ عنوان نمی توان آن ها را در دسته موتور برق بی صدا جای داد. دسته ای از موتور برق ها دارای کاور هستند که این کاور تا حد زیادی صدای آن ها را کم می کند اما از نظر قیمت معمولا از قیمت بیشتری برخوردارند. به طور کلی توصیه می شود اگر می خواهید موتور برق تهیه کنید تا جای ممکن از مدل بدون کاور که از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است استفاده کرده و برای آن اتاقک یا جایگاهی به دور از محل زندگی یا کار خود تعبیه کنید که البته مشخصات ایمنی مانند تهویه مناسب و عدم امکان ریزش آب روی آن و دمای مناسب را نیز داشته باشد.

اجزای تشکیل دهنده موتور برق :

  1. سیستم سوخت رسانی موتور برق : این سیستم شامل باک موتور برق و همچنین سیستم توزیع سوخت است که غالبا یک کاربراتور این وظیفه را بر عهده دارد.
  2. سیستم تنظیم ولتاژ : تنظیم ولتاژ خروجی موتور برق یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که ملاکی بر قیمت بالا یا پایین دستگاه نیز می باشد. کیفیت ولتاژ خروجی در موتور برق ها بسیار مهم است چرا که نوسان ولتاژ باعث آسیب دیدگی لوازم الکتریکی می شود. علاوه بر تنظیم ولتاژ خروجی تبدیل ولتاژ AC به DC و بلاعکس نیز از وظایف این قسمت است.
  3. موتور : همانطور که از نام آن پیداست وظیفه ایجاد انرژی مکانیکی مورد نیاز از طریق سوزاندن سوخت را داراست. نوع سیم پیچ موتور تاثیر مستقیم بر طول عمر بالای آن دارد.
  4. روغن کاری : بخش مربوط به روغنکاری است که در برخی از موتور برق ها به شکل مستقل و دارای مخزن بوده و در برخی دیگر به شکل همزمان باید روغن و سوخت مخلوط شده و در باک ریخته شود.

استارت موتور برق به چه صورت است ؟

موتور برق ها به طور کلی دارای دو نوع سیستم استارت هستند. سیستم استارت هندلی که با کشیدن هندل آن روشن می شود و سیستم استارت الکتریکی که بوسیله باتری قابل شارژ همراه موتور برق که هنگام استفاده شارژ می شود می توان جهت شروع مجدد موتور برق تنها با فشردن دکمه استارت، آن را روشن کرد. البته موتور برق های استارت الکتریکی اکثرا قابلیت روشن شدن بوسیله هندل را نیز دارا می باشند.

برخی موتور برق ها نیز دارای سوئیچ اتوماتیک هستند که به نوعی استارت الکتریکی بوده با این تفاوت که هنگام قطع برق ، به شکل خود به خود موتور برق را روشن می کنند.

راهنمای خرید موتور برق :

به طور کلی هنگام خرید موتور برق باید به نکات زیر دقت کنید تا محصولی که انتخاب می کنید تماما پاسخگوی نیاز شما باشد.

توان موتور برق : توان مصرفی لوازمی که می خواهید از موتور برق برای آن استفاده کنید را اندازه گیری کنید همچنین توان استارت آن را نیز مد لحاظ قرار دهید. توان استارت توانی است که وسیله هنگام روشن شدن به آن نیاز دارد و گاها ممکن است تا چند برابر توان دائم آن باشد.

نوع سوخت مصرفی موتور برق : دسترسی پذیری سوخت یکی از ملاک های مهم تهیه موتور برق می باشد. در برخی مواقع شما تنها به یک نوع سوخت دسترسی داشته و یا نوع خاصی از سوخت برای شما ارزان تر تمام می شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

ابعاد و وزن موتور برق : به منظور نگهداری و حمل و نقل موتور برق باید این موارد مد لحاظ قرار داده شود. قابل حمل بودن به خصوص هنگام خرید موتور برق مسافرتی باید مورد نظر قرار گیرد.

صدای موتور برق : صدا یکی از مواردی است که اگر از موتور برق می خواهید به شکل مداوم استفاده کنید یا در نزدیکی محل سکونت خود قرار دهید باید، باید مورد توجه قرار گیرد.

برخی موارد دیگر از جمله سیستم استارت موتور برق، اینورتر دار بودن آن، قابل حمل و کیفی بودن آن و ... نیز باید بسته به شرایط مورد توجه قرار گیرد.

مجموعه آی ناین با سال ها تجربه در خصوص فروش محصولات صنعتی و تخصصی آماده مشاوره خرید و فروش محصولات موتور برق به متقاضیان می باشد.

آدرس سایت : www.i-9.ir

تلفن تماس : 45537-021