۰ نفر

6 ماده غذایی پروبیوتیک فوق العاده سالم که باید در رژیم غذایی باشند

۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰
کد خبر: 452270
6 ماده غذایی پروبیوتیک فوق العاده سالم که باید در رژیم غذایی باشند

پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مزایای بسیار زیادی برای بدن به همراه دارند. این مواد باکتری‌های مفیدی هستند که انواع منافع را برای مغز و بدن انسان به همراه دارند؛ منجر به بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شوند، افسردگی را کاهش می‌دهند و به سلامت بیشتر قلب کمک می‌کنند.

بعضی تحقیقات هم نشان داده‌اند مصرف پروبیوتیک‌ها منجر به داشتن پوست زیباتری می‌شود. این مواد معمولا به صورت مکمل غذایی در دسترس افراد قرار دارند؛ اما مصرف آن‌ها در قالب مواد غذایی هم بسیار مفید است. در این مقاله ؟؟؟ ماده غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که بسیار سالم هستند و به بدن شما برای عملکرد بهتر کمک می‌‎کنند.

  1. ماست

ماست یکی از بهترین منابع دریافت پروبیوتیک است و می‌تواند نقش مهمی در سلامت افراد ایفا کند. ماست از شیری که تخمیر شده به دست می‌آید که حاوی باکتری‌های مفیدی مثل باکتری اسید لاکتیک و بیفیدو BifidoBacteria است.

  • خوردن ماست مزایای زیادی برای بدن دارد. ماست حاوی مقادیر زیادی کلسیم است و هر یک پیمانه ماست کم چرب بخش قابل توجهی از کلسیم بدن را تامین می‌کند. به همین دلیل عجیب نیست اگر بگوییم خوردن ماست با سلامت استخوان‌ها رابطه دارد. ماست همچنین برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، مناسب است.
  • ماست برای کودکان هم مزایای زیادی دارد. برای مثال استفاده از این ماده غذایی می‌تواند به دلیل داشتن آنتی بیوتیک‌ها اسهال یا بیرون روی در کودکان را کاهش دهد و علائم آی بی اس IBS یا سندروم روده تحریک پذیر را کاهش دهد.
  • ماست همچنین برای افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، مناسب است؛ چون باکتری‌ها لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل می‌کنند. به همین دلیل هم ماست طعم ترش مانندی دارد.
  • به خاطر داشته باشید همه انواع ماست‌ها حاوی پروبیوتیک نیستند و در بعضی از انواع آن باکتری‌ها در طول فرایند تولید از بین می‌روند.
  • ماست بدون طعم و ساده نسبت به ماست‌های شیرین شده سلامت بیشتری دارند.
  • دوغ های خوشمزه ای مثل دوغ کفیر، دوغ گازدار یا سنتی نیز به عنوان یکی از فراورده‌های لبنی پر طرفدار در ایران توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌شود که بعضی انواع آن مثل دوغ کفیر می‌تواند حاوی پروبیوتیک‌ها باشد. با وجود این باید قبل از خرید علاوه بر قیمت اطلاعات روی قوطی یا بطری را هم بخوانید و از وجود پروبیوتیک‌ها مطمئن شوید.
  1. کلم ترش

16

کلم ترش به لطف تخمیر با اسید لاکتیک یکی دیگر از خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک‌هاست و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به عنوان مخلفات در کنار غذا سرو می‌شود.

  • کلم ترش علاوه بر اینکه حاوی پروبیوتیک‌هاست، سرشار از فیبر، ویتامین سی، ب و کا بوده و مقادیر بالایی آهن، سدیک و منگنز دارد که هر کدام نقشی کلیدی برای سلامت انسان ایفا می‌کنند.
  • جالب است بدانید کلم ترش حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مثل لوتئین Lutein هم می‌شود و به همین دلیل می‌تواند در حفظ سلامت چشم نقش پر رنگی ایفا کند.
  • بهتر است خودتان کلم ترش درست کنید؛ چون انواع پاستوریزه آن حاوی پروبیوتیک نیستند و مواد مفیدشان را در فرآیند تولید از دست داده‌اند.
  1. تمپه

تمپه یکی از غذاهایی است که از تخمیر دانه سویا به دست می‌آید و دستور درست کردن آن روی گوگل به زبان فارسی موجود است.

  • این خوراکی اصالتا به کشور اندونزی تعلق دارد اما به دلیل داشتن پروتئین بالا به عنوان یک جایگزین مناسب برای گوشت در تمام دنیا مورد استقبال قرار گرفته است.
  • پروسه تخمیر این ماده خوراکی به طرز شگفت آوری روی تاثیرات غذایی آن تاثیر گذار است. برای مثال دانه‌های سویا به طور معمول حاوی فیتیک اسید Phytic Acid می‌شود که یک ماده گیاهی برای دریافت و جذب موادی مثل آهن و روی به شمار می‌رود. با اینکه فرآیند تخمیر میزان فیتیک اسید را کاهش می‌دهد؛ اما مقدار مواد معدنی که بدن شما قابلیت جذب آن را دارد، بسیار بالا خواهد رفت.
  • همچنین تخمیر باعث تولید مقادیری از ویتامین ب 12 می‌شود که دانه سویا به تنهایی حاوی آن نیست.
  1. خیار شور

خیار شور از دیگر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌هاست که فرایند تخمیرش را در محلولی از آب و نمک شروع می‌کند و بعد به لطف باکتری اسید لاکتیک شروع به طعم دار شدن و ترش شدن می‌کنند. به همین دلیل هم خیار شور یکی از بهترین منابع سالم پروبیوتیک‌هاست و منجر به تقویت سیستم گوارش می‌شود.

  • خیار شور کالری کمی دارد و منبع ویتامین کا است که برای لخته شدن خون ضروری است.
  • خیار شور معمولا مقادیر بالایی سدیم دارد که باید نسبت به آن هشیار باشید.
  • دقت داشته باشید خیار شوری که در سرکه درست شده باشد، حاوی پروبیوتیک‌ها نخواهد بود؛ بنابراین اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید به جای اینکه خیار شور را در سرکه بیندازید، از محلول آب نمک استفاده کنید. بعدا می‌توانید آن را خرد کنید و به سالادی که با ترشیجات مورد علاقه‌تان مثل سرکه بالزامیک یا آبلیمو طبیعی و حتی آبغوره طعم دار شده است، اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید. به خاطر داشته باشید اگر به دنبال پروبیوتیک‌ها هستید قبل از خرید در کنار قیمت به محتویات شیشه هم نگاهی بیندازید.
  1. کمبوجا

17

کمبوجا یکی دیگر از مواد حاوی پروبیوتیک‌هاست که به صورت نوشیدنی مصرف می‌شود. در این مطلب می‌توانید با این نوشیدنی و خواص آن بیشتر اشنا شوید.

  • این نوشیدنی محبوب توسط مجموعه‌ای از مخمرها و باکتری‌های مفید تحمیر می‌شود و در کشورهای زیادی به ویژه کشورهای آسیایی مصرف می‌شود.
  • برای به اثبات رساندن سایر خواص این نوشیدنی برای انسان، به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  1. نان خمیر ترش

نان یکی از بخش‌های مهم تغذیه مردم جهان است که نقشی مهم در سبد غذایی افراد ایفا می‌کند. در حالت عادی استفاده از نان سبوس دار یا نان تمام غله نسبت به نان تهیه شده از آرد سفید، برای سلامت بدن مفیدتر است؛ اما وقتی پای پروبیوتیک‌ها وسط می‌آید، بهترین کار استفاده از نان خمیر ترش است؛ چون فقط این نان حاوی پروبیوتیک‌های مفید برای دستگاه گوارش است. بنابراین این بار که قصد داشتید برای خودتان ساندویچ درست کنید، علاوه بر قرار دادن سبزیجات ساده در کنار گروه غذایی پروتئین‌ها، با استفاده از نان خمیر ترش، پروبیوتیک‌ها را هم به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.