۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین بررسی شد؛

فروش سهام عدالت +جزییات روش مستقیم

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۸:۱۷
کد خبر: 450759
فروش سهام عدالت +جزییات روش مستقیم

عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران گفت: دارندگان سهام عدالت که نوع مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده‌اند می‌توانند به پلت‌فرمی مخصوص که در اکثر کارگزاری‌ها فعال است مراجعه و پس از انتخاب نام سهم و تعداد آن درخواست فروش را تا سقف ۳۰درصد از کل سبد خود ثبت کنند.

علیرضا تاجبر، عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین در رابطه با نحوه مدیریت مستقیم سهام عدالت گفت: دارندگان سهام عدالت تا پایان خرداد ماه فرصت داشتند درخواست مدیریت مستقیم سهام خود را ارائه دهند.

آزاد سازی سهام عدالت

وی افزود: در خردادماه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به کارگزاری‌ها پلت‌فرمی را طراحی کردند تا واجدان شرایط به صورت خیلی ساده و بدون پیچیدگی‌های خاصی بتوانند حداکثر تا ۳۰درصد از سهام عدالت خود را به دلخواه انتخاب کرده و به فروش رسانند.

تاج‌بر اضافه کرد: این پلت‌فرم شامل اسم سهام، تعداد و قیمت روز سهام است که کاربر می‌تواند تعداد سهام مدنظر خود را برای فروش انتخاب کرده با این شرط که مجموع مبلغ فروش نباید از ۳۰ درصد از ارزش روز مجموع سهام عدالت وی که مشخص می‌شد تجاوز کند.

فروش سهام عدالت

تاج‌بر تصریح کرد: عملیات انتخاب و فروش سهام عدالت نزدیک به یک ماه در حال اجراست و سهامداران توانسته‌اند وجوه نقد حاصله را نیز دریافت نمایند که مستندات آن موجود است. افراد می‌توانند از پلت‌فرمی که شرکت ارائه‌دهنده روی سایت کارگزاری‌ها تعبیه کرده استفاده کنند و مشخص کنند قصد فروش کدام سهام را دارند سپس بعد از حدود یک یا دو هفته (بستگی به نظر ناظر بازار دارد) به پول خود دست یابند.

وی با ذکر این نکته که کارگزاران زیادی امکان فروش سهام عدالت را فراهم کرده‌اند ادامه داد: مشتریان کارگزاری‌ها که از مدت‌ها قبل به خرید و فروش در سامانه عادی معاملات می‌پردازند برای فروش بخشی از پرتفوی سهام عدالت خود نیاز دارند تا به سامانه‌ای مجزا که از طریق سایت رسمی اغلب کارگزاری‌ها قابل دسترسی است و لیست کامل آن در وبسایت رسمی کانون کارگزاران نیز درج شده مراجعه نمایند.

عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران در خصوص چگونگی مشاهده سهام عدالت در کنار سایر سهام مشتریان در سامانه معاملات کارگزاری‌ها اظهار داشت: هنوز دستورالعملی در این رابطه به کارگزاران اعلام نشده اما پیش‌تر در رابطه با صندوق دولتی واسطه‌گری مالی یکم اعلام شده بود که افراد می‌توانند درخواست تغییر کارگزار ناظر بدهند و نماد «دارا یکم» را در پرتفوی کارگزاری خود مشاهده کنند.

سهم طلایی عدالت!

تاج‌بر در رابطه با احتمال فزونی یافتن تعداد فروشنده‌های سهام عدالت گفت: احتمال ایجاد تلاطم در بازار سهام در اثر فروش بیشتر سهام عدالت ضعیف است زیرا با توجه به Golden Share هایی که در سهام عدالت موجود هست مانند ظرفیت‌هایی که در سهام ایران خودرو، فولاد مبارکه، شرکت چادرملو و پتروشیمی مارون وجود دارد (صرف نظر از اینکه کشش بازار سرمایه تا چه حد ادامه داشته باشد)، گروه‌های خاص با هدف تصاحب کرسی‌های مدیریتی از شرکت‌های مدنظر خود به راحتی می‌توانند در زمان معاملات درخواست‌های فروش سهامداران از همه جا بی‌خبر سهام عدالت را به نفع مقاصد خود خریداری و تصاحب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه عبارت «صرفه و صلاح سهامدار» را در موضوع فروش سهام عدالت این گونه تشریح کرد که وظیفه‌ کارگزاران انجام سفارشات است و نمی‌توانند از اجرای سفارشات خودداری کنند یا به سهامداران توصیه‌ای داشته باشند یا بدون مجوز به آن‌ها مشاوره دهند.

عضو هیأت مدیره کانون کارگزاران بیان داشت: در صورتی که سهامی در محدوده‌های مثبت قیمت مورد داد و ستد قرار گیرد کارگزار موظف است سفارش فروش را در همان محدوده اجرا کند و نبایستی قیمت فروش اختلاف زیادی با مظنه‌های خرید پیدا کند؛ اما اگر خبر مثبتی منتشر شده باشد و یا کارگزار به ارزندگی سهام مربوطه واقف باشد نمی‌تواند از اجرای فروش سهام عدالت شانه خالی کرده و از وظایف خود سرپیچی کند زیرا دستورالعمل‌های انضباطی این امر را تخلف می‌داند.

تاج‌بر ادامه داد: به همین خاطر لازم است که دارندگان سهام عدالت با دقت بیشتری تصمیم گرفته و با آگاهی کامل نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود اقدام کنند. از تریبون‌های مختلف نیز به سهامداران عدالت توصیه شده است که سهام عدالت به عنوان سهامی ارزشمند به جز در مواقعی که افراد نیاز به پول دارند نگهداری شود.