۰ نفر

یک اقتصاددان مطرح کرد:

73 میلیون ایرانی زیر خط فقر و نیازمندند؟!

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۲۱:۳۵
کد خبر: 45000

تضاد آماری در ثبت نام 73 میلیون یارانه بگیر هنگامی تشدید می‌شود که وجود 93 درصد نیازمند در بین جمعیت واقعی کشور قابل تصور نیست.

بهمن آرمان - کارشناس اقتصادی - با اشاره به ثبت‌نام 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی اظهار کرد: در مورد میزان جمعیت ایران آمار و ارقام گوناگونی عنوان می شود که خود موجب ایجاد ابهام شده و آمار ثبت‌نام کنندگان برای دریافت یارانه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند.

وی با اشاره به آمار وزارت امور خارجه که اخیرا در اختیار رسانه‌های گروهی قرار گرفت، افزود: بنابراین اطلاعات بالغ بر پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور و در کنسولگری‌های سفارتخانه‌های ایران ثبت شده‌اند، این در حالی است که این وزارتخانه اعلام می‌کند که با این وجود تمامی ایرانیان خارج از کشور دارای پرونده ثبت‌ شده در کنسولگری‌های ایرانی نیستند.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به این که با توجه به گزارش حدود سه سال پیش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر مهاجرت سالانه حدود 170 تا 180 نفر دانش‌آموخته ایرانی ادامه داد: از این نظر ایران در رده‌ی نخست صادر‌کننده مغزها در جهان قرار دارد، بنابراین ارقام غیررسمی مبنی بر مهاجرت حدود 500 میلیون نفر ایرانی در این سال ها دور از ذهن نیست.

آرمان توضیح داد: اگر کل جمعیت را حدود 75میلیون نفر در نظر بگیریم با توجه به اطلاعات وزارت خارجه که می توان گفت در مجموع حدود هشت میلیون نفر در خارج از کشور زندگی می‌کنند جمعیت واقعی ایران حدود 68 میلیون نفر خواهد رسید حال این‌که چگونه 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند در حالی که سایت رفاهی برای ایرانیان خارج از کشور بسته بوده است بسیار بحث‌برانگیز خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که برای تعیین جمعیت کل ایران اشکالات اساسی آماری وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی نا‌بسامانی سیستم آماری و بانک اطلاعاتی کشور است، ادامه داد: به عنوان مثال زمان بررسی حساب‌های ملی چند نوع آمار متضاد منتشر می‌شود به گونه‌ای آمار برخی متغیرها توسط بانک مرکزی یک رقم و توسط مرکز آمار و یا وزارت امور اقتصادی و دارایی ارقام دیگری را عنوان می‌کند. پس برای ثبت‌نام 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نیز همین تضادها حاکم است و آمار نادرست جمعیت این رقم را به چالش می کشد.

یعنی 73 میلیون نفر ایرانی زیر خط فقر و نیازمندند؟!

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با اشاره به آنچه دولت می‌تواند برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در مورد پرداخت یارانه نقدی انجام دهد، بیان کرد: سخنگوی دولت می‌گوید در قانون آمده است که یارانه نقدی تنها به نیازمندان پرداخت شود در عین حال آنچه پیش آمد نشان می‌دهد که 93 درصد مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند که مستحق دریافت یارانه‌اند، اما در واقعیت توزیع درآمد و رقم جمعیت عکس این موضوع را عنوان می‌کند.

آرمان اضافه کرد: اگر 93 درصد مردم ایران نیازمند دریافت یارانه‌اند باید بپذیریم که این مقدار از جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند که این مورد نه تنها موجب شرمساری به دلیل وضعیت اقتصادی کشور است، بلکه قابل قبول هم نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که پذیرش وجود 73 میلیون نیازمند در کشور قابل تصور نیست، به صراحت می‌توان گفت عده بسیاری برای رد‌گم کنی و یا دلایل مختلف دیگر ثبت نام کردند.

آرمان تاکید کرد: سخنان نوبخت هم از نظر علمی و هم از لحاظ نظری قابل دفاع است از این‌رو باید جمعیت مازادی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند حذف شوند.

برای انصراف از یارانه کار به کاردان سپرده نشد

این اقتصاد‌دان هم‌چنین در ادامه به آسیب‌شناسی دلایل عدم انصراف اندک از دریافت یارانه پرداخت و افزود: دولت باید کار را به کاردان می‌سپرد، یعنی از مجموعه‌ای از جامعه‌شناسان، روانشناسان، تاریخ‌دانان و اقتصاددانان کمک می‌گرفت تا برنامه‌ای محکم و منضبط را طراحی کرده و براساس آن با کمک رسانه ملی مردم را به انصراف از دریافت یارانه نقدی قانع می‌کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آرمان با اشاره به این‌که در تاریخ ایران و در زمان جنگ اتفاق افتاد، بیان کرد: در آن زمان گروهی منسجم و کاردان سکان ستاد تبلیغات جنگ را برعهده گرفته بوده و توانستند برپایه‌ی شناخت از باورهای مذهبی مردم و احساس وطن‌پرستی آنها جنگ را مدیریت کرده و در نهایت با دست پر جنگ تحمیلی را به پایان برسانند.

وی ادامه داد: در سال‌های جنگ مردم کاستی‌های ناشی از تحمیل آن را تحمل کرده و برای دفاع از میهن به جبهه رفتند، بنابراین اکنون نیز باید مدیریت ستاد تبلیغاتی برای انصراف از یارانه به دست کسانی سپرده می‌شد که مردم اعتقاد عمیقی به آنها داشته و پذیرای آنچه می‌گفتند بودند.

انصراف اعضای اتاق بازرگانی که مشوق انصراف از یارانه نیست

این اقتصاد‌دان هم‌چنین با اشاره به تبلیغاتی مبنی بر انصراف گروه‌ها از دریافت یارانه نقدی ادامه داد: چرا فکر می‌کنیم وقتی که عنوان می‌شود گروه‌های برخوردار مالی از جمله نمایندگان مجلس و یا اعضای اتاق بازرگانی که خود از رانت‌های قابل توجهی استفاده می‌کنند از دریافت یارانه انصراف داده اند مردم عادی آن هم با حقوق‌های اندک تشویق به انصراف از یارانه می‌شوند، این در حالی است که به وضوح مشاهده می کنیم وقتی می‌گویند یک گروه با وضعیت مالی قوی از دریافت یارانه انصراف می دهند مردم حتی با خود می‌گویند آیا آنها تا به حال یارانه می‌گرفتند؟ بنابراین تصمیمی برای انصراف نمی‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید در مدت مشخص و کافی از طریق رسانه ملی مردم را نسبت به نتایج انصراف از دریافت یارانه نقدی توجیه می‌کرد.

مردم را نسبت به سرمایه گذاری درآمدها قانع کنید

آرمان دلیل دیگر انصراف از یارانه نقدی را عدم اعتماد کافی به مصارف عنوان کرد و افزود: آنچه از قبل اتفاق افتاده نمی‌گذارد که عموم جامعه اعتماد کافی را نسبت به آنچه دولت مبنی بر هزینه‌کرد درآمد‌های ناشی از اجرای گام هدفمندی یارانه‌ها به دست آورند داشته باشند به‌طوری که با وجود تاکید براعلام گزارش از درآمد و مصارف هدفمندی یارانه‌ها باز هم مردم نسبت به چگونگی سرمایه‌گذاری این منابع در بهداشت و درمان و تولید قانع نمی‌شوند.