۰ نفر

معرفی کتاب توهم باهوشی به ترجمه میثم شکری ساز

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۳
کد خبر: 449952
معرفی کتاب توهم باهوشی به ترجمه میثم شکری ساز

معرفی کتاب

کتاب توهم باهوشی نوشته آقای دیوید مکرینی و ترجمه دکتر میثم شکری ساز، به بررسی دیدگاه ها و باور های غلط انسان ها درباره باهوشی در علم رواشناسی و خود شناسی می پردازد. برای مثال باور غلط بر آن است که شما جهان را به شکل واقعی خود نظاره می کنید، اما بهتر است بدانید که این دیدگاه و طرز فکر بسیار نادرست است و شما به عنوان یک انسان معمولی به آن عادت کرده اید.

شاید باورش سخت باشد اما چون در این جهان سکونت دارید، در می یابید که نسبت به طریقه جهان آگاهی کامل دارید، در صورتی که سخت در اشتباهید، زیرا همه مطالب بر گرفته از فهم و ادراک شماست.

حقیقت زندگی در این است که علم روانشناسی و خودآگاهی روز به روز در حال پیشرفت و ترقی می باشد اما هنوز که هنوز است اکثر افراد رفتار های عجیب و غریب از خود نشان می دهند و فکر می کنند که باهوشند و هیچ گاه دچار گمراهی نمی شوند. مهم نیست که شغل شما چه باشد و از چه قشری از جامعه باشید، در هر صورت ممکن است دچار مشکلاتی شوید که شما را گمراه کند.

نکته ای که بسیار مورد توجه قرار می گیرد، ساختار مغز هر انسانی است که سر شار از افکار و تئوری های مثبت می باشد که امکان دارد فرد مقابل، هیچ کدام را به صورت عملی به مرحله اجرا در نیاورده باشند. چرا که اکثر انسان ها به دنبال این هستند که خود، طرز فکر و اعمال را درست و توام با باهوشی جلوه کنند.

کتاب توهم باهوشی درباره افکار شناختی، کشف ها و طرز فکرهای منطقی است که به شیوه ای غلط بیان شده و مردم با قرار دادن آن ها در بخشی از ذهن خود، قصد دارند تا ایده آل های خود را پیش ببرند.

شاید باورش عجیب باشد اما همه انسان ها از بدو تولد با این طرز فکر غلط به دنیا آمده اند و تا زمانی که متوجه اشتباه خود نشوند، در این راستا فعالیت می کنند. پس بهتر است نسبت به اصلاح آن اقدام نمایید. به علاوه طرز فکر شناختی منجر می شود تا انتخاب های غلط، قضاوت نادرست و دیدهای کاملا اشتباه صورت گیرد.

نکنه ای بسیار جالب که در ارتباط با کشفیات در میان آمده است، میان بر های ذهنی هستند که افراد در برخورد با مشکلات عادی از آن ها استفاده می کنند. آن ها باعث می شوند تا پروسه مغز دارای سرعت بسیاری شود. لازم به ذکر است که به جای انتخاب راه طولانی و تفکر عمیق در مورد بهترین راه انجام کار، این بخش ذهن به کار گرفته می شود.

بعضی از این طرز فکرها توسط برخی از انسان ها به وجود می آید و عده دیگر فقط آن را کپی می کنند. ذهن انسان قابلیت کشف تعداد بی شماری از مسائل را دارد که در صورت عدم وجود، موجب می شود تا فرد جهان را به گونه ای دیگر مشاهده کند.

به منظور بهتر انجام شدن فرآیندهای ذهنی بایستی زمینه سازی به شاخص ترین شیوه نجام گیرد، زمانی که به نوین ترین و تاثیر گذار ترین نحو عمل کنید، به صورت ناخودآگاه، اتفاق های پیش آمده را تحت کنترل خود در می آورید. در حالی که اگر در راهی لغزنده قدم بگذارید، پیشنهاداتی از انتهایی ترین بخش مغز شما به فکرتان خواهد رسید. این افکار به شدت توسط زمینه سازی های اولیه مورد تغییر قرار گرفته اند.

تئتلن

به علاوه ، ذهن انسان از ابهام متنفر می باشد و همیشه به دنبال حذف این ابهامات جای گرفته در ذهن است. تنها در حالتی از این الگو یابی ها استفاده می کند که راه چاره دیگری موجود نباشد. از این جهت به منظور درک و فهم بیشتر و  بهتر بزرگی ذهن خود و همچنین اینکه چقدر عمل کرد ذهن فرد در انجام تمام امور متفاوت عمل می کند، توصیه می شود تا دو نیمکره مغز انسان با استفاده از یک شبکه خیلی فشرده  با یک دیگر ارتباط کند.

سرفصل های کتاب توهم باهوشی

کتاب توهم باهوشی از چهل و هشت فصل تشکیل شده که هر کدام تکمیل کننده یک دیگر می باشند. برای فهم کلی این کتاب بهتر است تمامی فصل ها را پشت سر هم بخوانید تا به درک عمیقی از این کتاب برسید. سر فصل های زیر برای این کتاب ارزشمند در نظر گرفته شده است.

  • زمینه سازی خود آگاه
  • تحت تاثیر قرار گرفته
  • ادرات تحت تاثیر
  • استدلال تیر انداز تگزاسی
  • به تعویق انداختن
  • طرز فکر عادی بودن شرایط
  • تفکر و تامل در خود
  • درک چیز های در دسترس
  • اثر تماشاگر بودن
  • اثر دانینگ کروگر
  • ارتباط دادن پدیده های بی ربط
  • وفاداری به برند
  • استدلال سازی بر اساس موقعیت اجتماعی
  • استدلال بر اساس نداشتن
  • استدلال غلط مرد پوشالی
  • استدلال غلط ادهومینم

همچنین سر فصل های دیگری نیز وجود دارد که به شمار توصیه می شود برای بهره بردن از این اثر ارزش مند، به جمع خوانندگان کتاب توهم باهوشی اضافه شوید تا نه تنها بتوانید افکاری درست را در ذهن به وجود آورید، بلکه از ایده ها و ادراک نادرست بپرهیزید.

تاتایت

اطلاعاتی درباره نویسنده و مترجم

کتاب توهم باهوشی نوشته دیوید مکرینی می باشد که به عنوان یکی از برجسته ترین ویراستاران، مجریان تلویزیون و نویسندگان کتاب های روان شناسی در سطح جهان شناخته می شود. دو کتاب وی مورد علاقه مردم جهان و پر فروش ترین کتاب ها واقع شده و همچنین جایزه ویلیام رندالف را به خود اختصاص داده است. دیوید مکرینی وبلاگی تهیه کرد و مطالبی درباره باهوش نبودن انسان ها ارائه داد. جالب است بدانید که کتاب توهم باهوشی به 14 زبان دنیا ترجمه شده است. نویسنده این کتاب زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کرده و توانسته کتاب به ارزشمندی توهم باهوشی را به وجود آورد.  مترجم این کتاب جناب آقای دکتر میثم شکری ساز است که با تحصیلات دکتری کار آفرینی، کارشناسی ارشد MBA و مدرک کارشناسی مهندسی صنایع فارغ التحصیل گردیده است.

او تا به حال موفق شده تا بیش از 15 کتاب را ترجمه و تالیف کند. دکتر میثم شکری ساز به عنوان مدیر برتر فناوری کشور به تشخیص وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور می باشد.