۰ نفر

بورس چیست ؟ کاربرد آموزش تابلو خوانی و سجام در بورس

۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبر: 447723
بورس چیست ؟ کاربرد آموزش تابلو خوانی و سجام در بورس

بورس چیست ؟

بورس اوراق بهادار به بازار های عمومی اطلاق می شود که جهت خرید و فروش سهام که در بورس کالا یا فرابورس تجارت می کنند ، وجود دارد . مالکیت یک سهم نیز نشان دهنده میزان مالکیت در یک شرکت است و بازار سهام جایی است که سرمایه گذاران می توانند مالکیت چنین دارایی های قابل سرمایه گذاری را بخرند و بفروشند . بورس اوراق بهادار برای توسعه اقتصادی بسیار مهم و حیاتی تلقی می شود ، زیرا این امکان را به شرکت ها می دهد تا سریعاً به کسب سرمایه از طرف مردم دسترسی پیدا کنند .

بورس اوراق بهادار به دو هدف بسیار مهم خدمت می کند . مورد اول تأمین سرمایه برای شرکت هایی است که می توانند از آن ها برای تأمین اعتبار و گسترش مشاغل خود استفاده کنند . هدف ثانویه که بورس در خدمت آن است ، به سرمایه گذاران - کسانی که سهام خریداری می کنند - فرصت سهیم شدن در سود شرکت های دارای معامله عمومی را می دهد . سرمایه گذاران می توانند از یکی از دو روش از خرید سهام سود ببرند . برخی از سهام سود سهام عادی را پرداخت می کنند ( مبلغ معینی از هر سهم از سهام کسی که مالک آن است ) . راه دیگری که سرمایه گذاران می توانند از خرید سهام سود کسب کنند ، فروش سهام خود برای سود است در صورت افزایش قیمت سهام نسبت به قیمت خریدشان

تاریخچه بورس

بورس چیست : اگر چه تاریخچه معاملات بورس سهام به اواخر قرن 15 میلادی در آنتورپ باز می گردد اما تجارت مدرن سهام بطور کلی با شروع تجارت سهام شرکت هند شرقی در لندن شروع به کار کرده است .

بورس چیست

بورس کالا

بورس کالا بازاری سازمان یافته ای است که در آن کالاهای معینی همچون محصولات کشاورزی( مانند کنجاله سویا و ... ) ، محصولات فلزی ( مانند فولاد و ... ) خرید و فروش می شوند . پس در بورس کالا دارایی فیزیکی معامله می شود .

بورس انرژی

در بورس انرژی، انواع حامل های انرژی برق، نفت و ... معامله می شود .

در بورس چه نوع دارایی هایی معامله می شوند ؟

در بورس به عنوان یک بازار کامل، هم دارایی های مالی و هم دارایی های فیزیکی معامله می شوند .

ویژگی های بورس برای سرمایه گذاران

بورس اوراق بهادار جایی است که معامله گران اوراق بهادار مختلف مانند سهام ، اوراق قرضه و غیره را خریداری  کرده و می فروشند . چند ویژگی مهم در سهام بورس وجود دارد :

1 - بدنه سازمان یافته : بورس دارای یک بدنه سازمان یافته است . این امر نحوه عملکرد بورس را کنترل می کند . معامله گران در بورس مشمول مقررات بورس هستند که توسط کمیته مدیریتی آن اجرا می شود .

2 - سهام شرکت های عمومی : یک شرکت دولتی باید اطلاعاتی را که ممکن است بر قیمت سهام شرکت تأثیر بگذارد ، افشا کند . این امر باعث می شود سرمایه گذاران مراقب باشند و هر قدم خود را در سرمایه گذاری عاقلانه بردارند .

3 - تجارت از طریق کارگزاران : معاملات در بورس کالا محدود به کارگزاران بورس و معامله گرانی است که عضو بورس هستند . سرمایه گذاران انفرادی برای شرکت در تجارت باید یک حساب کارگزاری داشته باشند . برای بسیاری از افراد ، خدمات کارگزاری به عنوان بخشی از صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت کارفرمایان ارائه می شود . برای افرادی که می خواهند به طور مستقل تجارت کنند ، حساب شخصی لازم است .

4 - تقاضا و عرضه : قیمت شرکت تحت تأثیر تقاضا و عرضه بازار است . سهام شرکت ممکن است به دلایل مختلف از قدرت یک بخش صنعت گرفته تا محبوبیت یک برند مطلوب در نظر گرفته شود .

5 - معاملات اوراق بهادار دست دوم : این امکان را برای تجارت سهام های موجود ، اوراق قرضه و بدهی های یک شرکت فراهم می کند و به همین دلیل به عنوان بازار ثانویه شناخته می شود .

6 - به عنوان تنظیم کننده عمل می کند : بورس کالا به نفع خود چیزی نمی خرد و نمی فروشد . این بازار تنها زیر ساخت ها و تسهیلات را برای تجار و سرمایه گذاران علاقه مند فراهم می کند .

7 - اوراق بهادار ذکر شده : این فقط اجازه می دهد که اوراق بهادار ذکر شده معامله شود . اگر شرکتی در قوانین بورس کالا متناسب نباشد ، اوراق بهادار آن شرکت قابل معامله نیست .

بورس چیست آموزش بورس

کسب درآمد در بورس

کسب درآمد از دو طریق صورت می گیرد :

1 - بالا رفتن قیمت سهام

2 - سود تقسیمی

در صورتی که سهام شرکتی که خریداری کردیم ، عملکرد موفق و سودآوری داشته باشد در پایان سال مالی ، مبلغی را به عنوان سود بین سهامداران تقسیم می کنند . افرادی که سهام شرکت را خریداری کردند در سود دریافتی نسبت به سهامی که دارند شریک هستند . البته شرکت تمام سودی را که به دست آورده اند بین سهامداران تقسیم نمی کنند ؛ چون ممکن است برای توسعه فعالیت های بعدی شرکت نیاز به پول داشته باشند .

امنیت در سرمایه گذاری

بورس یک بازار مطمئن و قانونمند است و سهام هر شرکتی که در آن مورد معامله قرار می گیرد ، کاملاَ تحت نظارت سازمان بورس است و به زبان ساده تر پول شما جای امنی هست و هرگز مورد کلاهبرداری قرار نمی گیرد .

شفافیت در سرمایه گذاری

  • به دلیل اهمیت بالای بورس در اقتصاد، بورس با قوانین محکم اداره می شود و از حمایت دولت برخوردار هست .
  • به همین منظور ؛ شرکت ها موظف هستند که همه اطلاعات خودشان را منتشر کنند .
  • سازمان بورس تمام اطلاعات شرکت را به صورت لحظه ای مانند آخرین وضعیت معاملات، قیمت سهم ، میزان عرضه و تقاضا ، میزان خرید و فروش سهم و ... را منتشر می کند .
  • عرضه اولیه عمومی چیست؟

    عرضه اولیه عمومی (IPO) به روند ارائه سهام یک شرکت خصوصی به عموم در عرضه سهام جدید اشاره دارد. عرضه اولیه چیست : صدور سهم عمومی، به یک شرکت اجازه می دهد تا سرمایه را از سرمایه گذاران عمومی جمع کند. انتقال از یک شرکت خصوصی به یک شرکت عمومی می تواند زمان مهمی برای سرمایه گذاران خصوصی باشد تا سود حاصل از سرمایه گذاری خود را به طور کامل دریافت کنند، زیرا معمولاً شامل سود سهم برای سرمایه گذاران خصوصی است که در آن از قبل سهیم هستند. در ضمن، به سرمایه گذاران عمومی نیز اجازه می دهد تا در این عرضه اولیه شرکت کنند.

    شرکتی که برنامه ریزی عرضه اولیه را انجام می دهد، معمولاً یک یا چند پذیره نویس را انتخاب می کند. آنها همچنین یک بورس را انتخاب می کنند که در آن سهام منتشر می شود و متعاقباً به صورت عمومی معامله می شود.

نقد شوندگی سهام

اگر شما سهامدار شرکتی در بورس باشید شما به عنوان یک سرمایه گذار می توانید در صورت نیاز در اکثر مواقع سهام خود را به فروش برسانید و پول آن را دریافت کنید .

مزیت روش آنلاین در بورس

1 - صرفه جویی وقت برای کسانی که وقت مراجعه حضوری را ندارند .

2 - سرعت عمل در تصمیم گیری .

3 - عدم محدودیت زمانی و مکانی .

4 - نقل و انتقال الکترونیکی وجوه .

5 - امنیت بالا .

6 - کاهش اختلاف بین کارگزار و سرمایه گزار .

سهام شناور آزاد

منظور از سهام شناور آزاد نیز مقدار سهمی است که در اختیار افراد حقوقی یا سهامداران عمده ی یک شرکت می باشد . سهام شناور یک سهم ممکن است در زمانی خاص، کاهش یا افزایش یابد . این امر با فروش یا خرید سهام شرکت توسط یک شرکت حقوقی یا یک سهامدار عمده اتفاق میافتد .

سجام چیست ؟

قبل از این که به معامله در بازار بورس تهران بپردازید باید یک کد بورسی داشته باشید و برای این کار لازم است که ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنید . سجام چیست ، اطلاعات هر مشتری توسط سامانه سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان احراز هویت می شود و امکان دریافت کد بورسی فراهم می شود . با ثبت نام در سامانه سجام می توانید به تمامی سرویس های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید و تمام اطلاعات شما در داخل این سیستم وجود دارد و می توانید کار های مربوط به خرید و فروش سهم های خود را به سادگی انجام دهید .

سجام چیست

تابلوخوانی بورس چیست ؟

اصلی ترین وظیفه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ، راهبری عملیاتی و فنی سامانه رایانه ای بورس است . تخصص اصلی این شرکت ارائه خدمات رایانه ای و نرم افزاری به شرکت های بورس ( اوراق بهادار، کالا، فرابورس و نظایر آن ها ) که از محورهای فعالیت این شرکت است . در صفحه اول سایت tsetmc در قسمت در یک نگاه اطلاعات کلی بازار بورس و فرابورس مانند شاخص کل، نماد های پربیننده و ... را می توانید مشاهده کنید .

برای مشاهده کردن سایر اطلاعات بورس های مختلف ( کالا ، انرژی ، فرابورس ) و صندوق های سرمایه گذاری و ... از منو های بالا که با رنگ های مختلف نشان داده شده اند ، می توانید استفاده کنید . اطلاعاتی همچون ؛ پیغام ناظر بازار، آخرین اطلاعیه های کدال ، وضعیت جدید نماد ها و ... را نیز از منوی بورس اوراق بهادار تهران دنبال کنید .

آموزش تابلو خوانی بورس

در این بخش به نکات و ترفندهای تابلوخوانی می پردازیم . برای آموزش تابلوخوانی بورس باید سایت tsetmc را بررسی کرده و مفاهیم زیادی را از آن برداشت کنیم . مناسب ترین زمان برای خرید و فروش سهام ، تعیین قدرت خریدار و فروشنده ، مفهوم معاملات کد به کد و بلوکی ، مشخص کردن حجم معاملات عادی و غیرعادی در معاملات یک نماد ، مفهوم ورود و خروج پول به سهم ، نشانه های خالی کردن سهم ، چگونه متوجه شویم سهم در ابتدای روز مستعد حجم خوردن است ، مفهوم فشار فروش و فشار خرید ، نسبت خریداران و فروشندگان و انواع تکنیک های خرید و فروش را یاد می گیریم . عامل اصلی تغییر قیمت عرضه و تقاضا است که رد پاهای آن در تابلوخونی پیدا می شود .

منبع : https://chartiran.com