۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت طلا در پی ثبات در بازار کار آمریکا/ تاثیر دوگانگی بازار طلا بر قیمت‌ها

۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۹
کد خبر: 446999
کاهش قیمت طلا در پی ثبات در بازار کار آمریکا/ تاثیر دوگانگی بازار طلا بر قیمت‌ها

وزارت کار آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱.۵۱میلیون آمریکایی طی هفته گذشته درخواست بیمه بیکاری داده‌اند. انتشار این آمار که بیانگر ثبات بیشتر در بازار کار است موجب کاهش ۲.۲۰دلاری قیمت طلا در هر اونس شد و بر همین اساس روز گذشته در آخرین معاملات طلا به قیمت ۱۷۲۴.۴۰دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ آمار بیکاری روز گذشته در حالی منتشر شد که بیشتر اقتصاددانان درخواست نخست بیمه بیکاری هفته را بین ۱.۳ تا ۱.۳۵ میلیون نفر برآورد کرده بودند این در حالی است که ۱.۵۴ میلیون مطالبه هفته پیشتر هم در یک ارزیابی مجدد به ۱.۵۷ میلیون درخواست تغییر کرده بود.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت کار ایالات متحده، مطالبات جدید هفتگی از هفته منتهی به ۲۱ مارس، در محدود ۱.۵۱ میلیون یا بیشتر از آن بوده است. این در حالی است که پیش از وقوع این وضعیت بدترین آمار اعلام بیکاری رقم ۶۹۵ هزار درخواست بوده که در ماه اکتبر سال ۱۹۸۲ به ثبت رسیده است. با توجه به تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و نیز موضوع فاصله گذاری اجتماعی، تاجران آمار بیکاری را در چنین شرایطی به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی ضعف و یا بازیابی قدرت اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‌دهند، این در حالی است که با توجه به افزایش آمار شیوع کرونا در برخی از ایالت‌ها، مشاغل گاهی داوطلبانه به صورت موقت اعلام تعطیلی می‌کنند. به نظر می‌رسد اکنون در مواردی دولت‌ها به تدریج قصد اعلام بازگشایی اقتصادی دارند.

بر همین اساس ارزیابی میانگین حرکت چهار هفته‌ای (یک ماهه) مطالبات جدید بیمه بیکاری - معمولا به عنوان معیاری مطمئن در بازار کار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد چرا که تا حدودی نوسانات هفتگی را مرتفع می‌کند - و کاهش ۲۳۴ هزار و ۵۰۰ درخواست و آمار ۱.۷۷ میلیون نفری تا حدودی بیانگر میزانی از ثبات در بازار کار طی یک ماه گذشته بوده است.

دولت آمریکا در این باره اعلام کرده است:‌ آمار درخواست بیمه بیکاری همچنین تعدادی از افرادی را که پیش از این هم مزایایی دریافت کرده‌اند، شامل می‌شود، اما در نهایت با کاهش ۶۲ هزاری آمار، این عدد به ۲۰.۵۴ میلیون درخواست فصلی در هفته منتهی به ۶ ژوئن سال ۲۰۲۰ رسیده است.

اما موضوع دیگری که روز گذشته بر کاهش قیمت طلا تاثیرگذار بوده است اعلام موارد ابتلای جدید در پکن در شرایطی است که چین موارد ابتلای جدید را تحت کنترل اعلام کرده است.

در این مورد ادوارد مویا تحلیل‌گر ارشد کارگزاری  OANDA به رویترز گفت: طلا حرکت نرم‌تری در پیش گرفته و این مساله مرتبط با انتشار برخی از گزارش‌های مثبت از پکن مبنی بر تحت کنترل بودن اوضاع علیرغم شیوع موج دوم ویروس جهش یافته کرونا در این شهر است.

در عین حال اگرچه اعلام آمار بیکاری در ایالات متحده هم از ۶.۶۸ میلیون درخواست ماه مارس فاصله زیادی گرفته و این مساله بر قیمت طلا تاثیرگذار بوده است اما در عین حال تحلیل‌گران بر این باورند که: چشم انداز بلندمدت حرکت طلا از روند صعودی پشتیبانی می‌کند چرا که شیوع بیشتر ویروس وضعیت نامشخصی را در اقتصاد ایجاد کرده و بر همین اساس هم بانک مرکزی آمریکا پیشتر اعلام کرده که قصد تغییر و یا افزایش نرخ بهره را در کوتاه مدت ندارد.

گفتنی است پیشتر جروم پاول رییس فدرال رزرو در مجلس نمایندگان در این باره اعلام کرد «تردید قابل توجهی در مورد زمان و قدرت بهبود» اقتصادی در آینده همچنان باقی مانده است.

گروه تجاری فلزات گرانبها MKS PAMP در این راستا در یادداشتی نوشته است: مخاطرات موجود در شرایطی که منجر به عدم خرید و یا کاهش خرید طلا شود، می‌تواند کاهش قیمت شمش را به دنبال داشته باشد. مشکلات مداوم در راه بهبود اقتصادی جهان، به ویژه با توجه به افزایش موارد ابتلا در برخی از ایالت‌های چین و ایالات متحده در نهایت همچنان منجر به تقویت قیمت طلا خواهد شد. با این وجود، کاهش میزان تقاضای فیزیکی احتمالا در کوتاه مدت قیمت این فلز زرد را در محدود ۱۷۰۰ تا ۱۷۵۰ دلار در هر اونس متوقف خواهد کرد.

کران کلنسی اقتصاددان معاون کالایی شرکت کپیتال در این باره به بلومبرگ توضیح داد:‌ در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که به دوگانگی - ریسک پذیری و عدم ریسک پذیری - رسیده‌ایم؛ و البته واضح است که خطرات و ریسک‌های موجود بر افق قیمت‌گذاری‌های آتی تاثیرگذار خواهد بود.