۰ نفر

استفاده از گاز هلیوم در بادکنک

۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۳۴
کد خبر: 416125
استفاده از گاز هلیوم در بادکنک

مشخصات گاز هلیوم

گاز هلیوم، به عنوان گازی سبک و فراوان در جهان به شمار می آید که در کره ی زمین به ندرت یافت می شود. گاز هلیوم گازی بی رنگ و بی بو است که برای اولین بار در 1868 در زمان خورشید گرفتگی به صورت یک خط زرد رنگ در هندوستان توسط ژول جانسن، ستاره شناس فرانسوی دیده شد که در آن هنگام به اشتباه آن را سدیم می پنداشتند. در همان سال، در 20 اکتبر یک ستاره شناس انگلیسی به نام نورمن لاکایر نیز در طیف خورشیدی هلیوم را مشاهده کرد و نام آن را D3 نامگذازی کرد، زیرا این گاز هنوز ناشناخته بود. تحقیق بر روی این گاز ناشناخته تا سال 1895 ادامه داشت تا اینکه این گاز بدست آمده از سنگ های معدنی در نروژ توسط ویلیام رامزی مورد بررسی قرار گرفت که رامزی در پژوهش خود به نوارهای زرد رنگ و وجود این گاز بر روی زمین پی برد که نام آن را هلیوم  گذاشتند که این نام برگرفته از کلمه هلیوس به معنای خورشید است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گاز هلیوم به سایت هلیوم لند مراجعه کنید.

استفاده از گاز هلیوم در بادکنک

هلیوم کاربردهای بسیار زیادی دارد که یکی از این کاربردها استفاده از گاز هلیوم در بادکنک است. باید به این نکته توجه داشت که هلیوم بادکنکی گازی بسیار فرار است به همین دلیل باید بعد از باد کردن بادکنک در بسته نمودن بادکنک بسیار دقت کنید. باید گفته شود که مولکول های گاز هلیوم بسیار ریز هستند و از کوچکترین منافذ نیز عبور می کنند، حتی گاز هلیوم می تواند از منافذ موجود در بادکنک عبور کند، به همین دلیل بادکنکهای هلیوم بسیار سریع از بین میروند. راهکار بسیار خوبی برای این معضل نیز اندیشیده شده است و آن استفاده از چسب مخصوص بادکنک هلیوم است. چسب فلوت مخصوص همین کار است و باعث می شود در جداره بادکنک عایق بیشتری ایجاد شود. به کمک این چسب،هلیوم کمتری به بیرون نفوذ می کند. البته این کار باعث نمی شود که  این بادکنک های هلیومی مانند بادکنک های معمولی که از هوا پر شده اند تا هفته ها شکل خود را حفظ کند .

چگونگی پر کردن کپسول گاز هلیوم

مخزن های کپسول گاز هلیوم برای بادکنک ها استفاده می شود، این کپسول ها معمولا 15% از حد معمول بیشتر از هلیوم پر می شوند. این مقدار برای نشت گاز در هنگام تعویض بادکنک و … در نظر گرفته شده است که در صورت احتیاط و ممانعت از خروج و هدر رفتن این گاز می توانید تعداد بادکنک های بیشتری را با این کپسول گاز پر نمایید. به هنگام استفاده از کپسول های گاز هلیوم و اتمام کار باید دقت داشت که شیر مخزن را به درستی ببندید و آن را در یک مکان خشک و خنک نگهداری کنید. زمانی که مخزن شما کاملاً خالی شد نیز می توانید برای بازیافت آن اقدام کنید و نیاز نیست برای تهیه ی کپسول جدید اقدام نمایید.