۰ نفر

صندوق سرمایه گذاری جایگزینی خوب برای بانک

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۴
کد خبر: 409314
صندوق سرمایه گذاری جایگزینی خوب برای بانک

با این افت و خیزهایی که قیمت‌های بازار دارند، دیگر همه می‌دانند که پس‌انداز کردن پول برای روز مبادا، دردی را دوا نمی‌کند. یعنی ممکن است روز مبادا برسد ولی پولی که برایش پس‌انداز شده، آن ارزش قبلی را نداشته باشد. در این شرایط بهترین راه «سرمایه‌گذاری» است، چرا که لااقل ارزش پول در برابر تورم حفظ می‌شود.

سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به نوع‌شان، میزان ریسک و بازدهی متفاوتی دارند. اما اگر سرمایه‌گذار شناختی کافی از بازارهای مالی داشته باشد، می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پر سود را تجربه یا حتی سود ماهیانه دریافت کند؛ البته این مورد مخصوص برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

چرا افراد سرمایه خود را به بانک‌ها می‌سپارند؟

یکی از فاکتورهایی که باعث می‌شود اکثر مردم پس‌اندازشان را نزد بانک‌ها بگذارند، ریسک کمتر، نقدشوندگی بالا و اعتماد به آن‌ها به عنوان نهادی مطمئن است. اما هرچقدر کمتر ریسک کنیم، باید توقع سود کمتری هم داشته باشیم.

در حال حاضر با توجه به تورم موجود در بازار و کم شدن ارزش پول با گذشت زمان، بانک‌ها دیگر جوابگوی نیاز افراد نیستند. پس باید به دنبال سرمایه گذاری در بازاری با ریسک و بازدهی معقول باشیم، یعنی پولمان را جایی بگذاریم که میزان سودش به میزان ریسکش بیارزد. اینجاست که می‌توانیم صندوق ‌های سرمایه گذاری را که نه ریسک زیادی دارند و نه سود کم، به عنوان جایگزین مناسبی برای بانک‌ها معرفی کنیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق سرمایه گذاری Mutual Fund)) یکی از ابزارهای نوین مالی است که در سال‌های اخیر توانسته افراد زیادی را به خود جذب کند.

صندوق سرمایه گذاری مشترک نهادی است که پول و سرمایه خرد افراد را جمع‌آوری می‌کند و این سرمایه کلان را با استفاده از مدیریت و دانش افراد متخصص در حوزه بازارهای مالی، در دارایی‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کند.

این دارایی‌ها می‌توانند اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و... یا سهام شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس یا حتی طلا و سکه باشند. یعنی با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری می‌توانید بصورت غیرمستقیم و با استفاده از دانش تیمی متخصص وارد بازارهای مالی شوید و سود کنید، تازه نیازی به سرمایه زیاد هم ندارید.

اطلاعات و لیست صندوق های سرمایه گذاری را از کجا پیدا کنیم؟

وب سایت سیگنال یکی از بروزترین و معتبرترین منابع موجود برای دریافت اطلاعات و مقایسه بین صندوق‌های سرمایه گذاری است. با ورود به سایت سیگنال می‌توانید لیست کامل صندوق های سرمایه گذاری و اطلاعات آن‌ها از جمله نوع صندوق، بازدهی دوره‌ای، قیمت هر واحد و... را ببینید.

از طرفی با استفاده از مطالب آموزشی و تحلیلی سایت سیگنال در حوزه صندوق های سرمایه گذاری یاد می‌گیرید صندوق‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و خودتان به تنهایی، بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کنید.

مقایسه سود صندوق های سرمایه گذاری با بانک

صندوق های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند و بطور کلی به سه دسته اصلی درآمد ثابت، سهامی و مختلط  تقسیم می‌شوند. در این میان صندوق های درآمد ثابت به این دلیل که بیشتر سرمایه خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند، کمترین ریسک را دارند، به علاوه اینکه برخی از آنها پرداخت سود دوره‌ای هم دارند. به همین دلیل است که این نوع از صندوق‌ها بیشتر با بانک‌ها مقایسه می‌‌شوند.

براساس گزارش منتشر شده در سایت سیگنال، نتیجه مقایسه سود بهترین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت با بانک‌ها در پاییز 98 به شکل زیر بوده است:

سس

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، بازدهی بهترین صندوق های درآمد ثابت در پاییز سال 98 بیشتر از سود سپرده‌های بانکی بوده است. بنابراین می‌توانیم صندوق سرمایه گذاری را جایگزین مناسبی برای بانک بدانیم و با خیال راحت سرمایه گذاری در این بازار مالی مطمئن را شروع کنیم.