۰ نفر

دولت بخاطر هزینه سیاسی حاضر به گرفتن مالیات از اقشار مختلف نیست

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۵۳
کد خبر: 405623
دولت بخاطر هزینه سیاسی حاضر به گرفتن مالیات از اقشار مختلف نیست

مشاور معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه لایحه بودجه 99با پیش نویس ابتدایی آن بسیار متفاوت است، گفت: دولت نمی‌تواند نفت بفروشد و از طرفی حاضر نیست از اقشار مختلف مالیات بگیرد چون برایش هزینه سیاسی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید علی مدنی زاده اقتصاددان و مشاور معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور عصر امروز در همایش «قفل بودجه/بررسی و تحلیل لایحه بودجه 99» در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، گفت: مسئله بدهی‌های دولت و چالش کسری بودجه موضوع جدیدی نیست و چندین و چند سال است گریبان دولت‌ها را گرفته است. تحریم هم باعث کاهش درآمدهای نفتی شد و هم تولید را تحت تاثیر قرار داد بدین صورت درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش پیدا کرد و کسری بودجه دولت تعمیق شد.

مدنی زاده با تاکید بر اینکه تحریم نفتی باعث شد خلاهای جدی در نظام بودجه‌ریزی ما واقعی شود تا به فکر راه حل اساسی باشیم، افزود: در این شرایط دولت نمی‌تواند نفت بفروشد و از طرفی حاضر نیست از اقشار مختلف مالیات بگیرد چون برایش هزینه سیاسی دارد.

وی اظهار داشت: آمریکا یک جنگ اقتصادی را علیه ما آغاز کرده است و به اجبار هم که شده ما را وارد فضایی کرده که بتوانیم دست به اصلاحات اساسی بزنیم.

مشاور معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: در حال حاضر یک راه این است که ما منتظر بنشینیم تا تحریم‌ها برطرف شود تا دوباره نفت بفروشیم که دوباره گرفتار اقتصاد نفتی می‌شویم. اما برای حل ریشه‌ای مسئله بودجه ما باید به سمت اصلاح و ساماندهی نظام مالیاتی کشور برویم و یک برنامه ۵ ساله تعریف کنیم.

مدنی زاده ادامه داد: ما ابتدا در پیش نویس لایحه بودجه اصلاحات ساختاری را در نظر گرفتیم اما این پیش نویس طبق نظر وزارتخانه‌های مختلف تغییر داده شد و تفاوت‌ نظرات کارشناسی در دستگاه‌های دولتی باعث شد دوباره مواردی مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی و امثال این موارد وارد بودجه شود. به طوریکه الان این لایحه بودجه با آن پیش‌نویس ابتدایی بسیار متفاوت شده و به کلی تغییر یافته است.

وی اظهار داشت: ریشه اصلی تورم، کسری بودجه ساختاری دولت است. وقتی دولت کسری بودجه دارد به ناچار تورم را به جامعه تحمیل می‌کند زیرا پایه پولی را افزایش می‌دهد.