۰ نفر

ترامپ از یک معاهده دیگر خارج می‌شود

۱۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰
کد خبر: 386470
ترامپ از یک معاهده دیگر خارج می‌شود

دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ادامه سریال های خروج از پیمان های مهم بین المللی این بار قصد خروج از پیمان آسمان‌های باز (Open Skies) را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که در خصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است. معاده آسمان‌های باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

مفهوم اولیه این طرح در سال ۱۹۵۵ توسط دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به شوروی در کنفرانس ژنو ارائه شده بود که با مخالفت روس‌ها روبه‌رو شد. بعد از مخالف شروری، این طرح برای سال‌ها از دستور کار خارج شد که در نهایت در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر مجدداً در مورد آن بحث شد که منجر به امضای توافقنامه‌ای در ۲۴ مارس ۱۹۹۲ شد. در نهایت نیز از اول ژانویه ۲۰۰۲ این طرح عملیاتی و اجرا شد.

تارنمای شبکه خبری سی ان ان روز چهارشنبه با انتشار این خبر گزارش داد: این خبر  را که یک مقام آمریکایی به این شبکه اعلام کرد و در صورت خروج آمریکا از این پیمان،  پروازهای تجسسی  ارتش آمریکا بر فراز کشورهایی همچون روسیه را تحت شعاع قرار خواهد داد.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی نوشت: خروج از این پیمان می تواند تازه ترین اقدام دولت ترامپ در خروج از تعهدات بین المللی به شمار رود، در ماه اوت گذشته آمریکا رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که با روسیه به امضا رسانده بود خارج شد، اقدامی که به کنترل، نظارت  و ایجاد محدودیت بر توسعه موشک هایی با برد بین ۵۰۰ تا پنج هزا رو ۵۰۰ کیلومتر می پرداخت، خاتمه داد.

سی ان ان در ادامه نوشت: تحلیلگران بیم آن دارند که خروج احتمالی دولت  ترامپ از پیمان آسمان های باز،  به یک مسابقه تسلیحاتی جدید و خطرناکی منجر شود، چرا که بنابر اطلاعاتی که این شبکه دریافت کرده است، ارتش آمریکا در نظر دارد تا  پرتاب متحرک موشک کروز غیر هسته ای را مورد آزمایش قرار دهد، اقدامی که به گفته مقامات آمریکایی، به چالش کشاندن روسیه در اروپا خواهد بود.

بنابر این گزارش تاکنون کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حاضر به دادن پاسخی به پرسش های سی ان ان در ارتباط با این موضوع نشدند.

مقامات دموکرات در کمیته های "امور خارجه"، "خدمات نظامی" و "کمیته روابط خارجی" در هر دو مجلس نمایندگان و سنا در واکنش به این تصمیم در نامه ای خطاب به دولت ترامپ نوشتند: خارج شدن از پیمان آسمان های باز که یک پیمان چندجانبه بسیار مهمی درخصوص کنترل تسلیحات نظامی است، باردیگر می تواند هدیه ای دیگر دولت ترامپ به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه باشد.

در همین حال "باب منندز" سناتور ایالت نیوجرسی، "جک رید" (Jack Reed) سناتور "رودآیلند"، "الیوت انگل" (Eliot Engel) نماینده نیویورک و "آدام اسمیت" نماینده ایالت واشنگتن همگی در نامه ای در این خصوص با اشاره به مسائل امنیت ملی نوشتند:  هیچگونه رایزنی دراین باره با کنگره و دیگر متحدان ما و پیامدهایی که این تصمیم می تواند به دنبال داشته باشد، به عمل نیامده است، هرگونه اقدامی توسط این دولت (ترامپ) درارتباط با خروج از معاهده های حیاتی بین المللی بدون تصویب سنا عمیقا باعث نگرانی است.

دونالد ترامپ از بدو گام نهادن در کاخ سفید  تاکنون از بسیاری از معاهدات و پیمان های مهم بین المللی ، آمریکا را خارج ساخت که تلاطمات سیاسی جهانی را به همراه داشته است که می توان به خروج از پیمان  های آب و هوایی پاریس مورخ اول ژوئن ۲۰۱۷ (۱۱ خرداد ۱۳۹۶)، پیمان تجاری نفتا، توافق هسته ای ایران مورخ هشتم ماه مه ۲۰۱۸   (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷)، خروج از پیمان  تسلیحاتی در مورخ ۲ اوت ۲۰۱۹ میلادی (۱۱ امرداد ۱۳۹۸) اشاره کرد.