۰ نفر

انتخاب بهترین ورق فولادی متناسب با نیاز شما

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۲
کد خبر: 385992
انتخاب بهترین ورق فولادی متناسب با نیاز شما

ورق سیاه چیست

تنوع ورق های فولادی و تفاوت در کاربرد آن ها گاهی خریداران این محصول را با سردرگمی روبرو می سازد. از این رو قصد داریم به سراغ معرفی یکی از پرکاربردترین ورق های فولادی رفته و ضمن تعریف کامل این محصول به کاربردها و تفاوت آن با سایر ورق های فولادی بپردازیم. به طور کلی ورق ها به دو صورت نورد گرم و نورد سرد تولید می شوند. خروجی فرآیند نورد گرم را ورق سیاه یا ورق گرم می نامند. علت نامگذاری این محصول این است که به دلیل ذوب در دمای بالا ورق رنگ تیره ای به خود می گیرد و از این رو نام ورق سیاه برای آن انتخاب شده است. به دلیل مراحل تولید کمتر و کیفیت پایین تر این محصول قیمت ورق سیاه نسبت به قیمت ورق گالوانیزه و رنگی پایین تر می باشد. شما عزیزان می توانید آخرین نرخ ورق سیاه را به صورت روزانه از سایت مرکزآهن استعلام نمایید.

فرآیند تولید ورق سیاه

فرآیند تولید این محصول به این صورت است که ابتدا شمش در کوره و در دماهای بالاتر از دمای تبلور مجدد قرار گرفته و سپس نورد بر روی آن صورت می گیرد. در مرحله بعد تختال ها از بین چندین غلطک نورد عبور داده شده و در هر مرحله ضخامت آن ها بین 15 تا 30 درصد کاهش می یابد و به ورق سیاه تبدیل می گردد.

کاربرد ورق سیاه

این محصول کاربردهای زیادی در ساختمان سازی و صنایع مختلف دارد. از مهمترین کاربردهای ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قطعات خودرو

صنایع فلزی سنگین

ساخت مخازن خاص کشتی سازی

صنایع تانکرسازی

تولید تجهیزات کشاورزی

ساخت آبگرمکن

مصالح فلزی ساختمان

ابعاد ورق نورد گرم

ضخامت این محصول از 1.5 میلی متر شروع و تا 200 متر در بازار موجود می باشد. ورق هایی که ضخامتی کمتر از 1.5 میلی متر داشته باشند به صورت رول به بازار عرضه شده ولی ورق هایی با ضخامت بیشتر از 1.5 میلی متر به دلیل فرم گیری سخت تر به صورت شیت روانه بازار مصرف می شوند. در حالت رول عرض ورق های سیاه بسته به ضخامت 100، 125، 150 و 200 سانتی متر می باشد. در حالت فابریک نیز بسته به میزان سفارش داده شده می توان ابعاد و اندازه های مختلفی را تولید کرد. ابعاد ورق های سیاه یکی از عوامل موثر بر قیمت نهایی این محصولات می باشند.

فف

معرفی استانداردها

ورق های سیاه دارای استانداردهای متفاوتی بوده که با ST نشان داده می شوند. تفاوت این محصولات در میزان کربن موجود در آن ها می باشد. ورق هایی که درصد کربن کمتری دارند انعطاف پذیرتر نیز می باشند. در میان این استانداردها ورق ST37 دارای کاربرد بیشتری بوده، انعطاف پذیر می باشد و در ساختمان سازی، سدسازی و پروژه های پتروشیمی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت این ورق ها تا حدود 60 میلی متر بوده و قابلیت برش به قطعات کوچک تر را دارند. به طور کلی ورق های سیاه در دو نوع صنعتی و معمولی شناخته می شوند که نوع صنعتی همان ورق ST37 و نوع معمولی با نام های تجاری A516-GR60,70، A285-GR C، A283-GR C و ST52 شناخته می شوند.

علت اختلاف قیمت ورق های گرم و سرد چیست؟

حتما برای شما نیز این سوال پیش آمده که دلیل اصلی تفاوت نرخ ورق های سیاه با قیمت ورق رنگی ، گالوانیزه و سایر ورق های فولادی چیست؟ همان طور که قبلا گفتیم نحوه تولید ورق های سیاه به روش نورد گرم و سایر ورق ها با روش نورد سرد تولید می شوند. باید بدانید که هزینه فرآیند نورد گرم نسبت به نورد سرد کمتر می باشد. در نورد سرد ورق ها عملیات بیشتری نسبت به نورد گرم برای افزایش مقاومت انجام می شود و از این رو هزینه بالاتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین به دلیل کیفیت پایین تر، ورق های نورد گرم قیمت پایین تری خواهند داشت.

تولیدکنندگان ورق سیاه در کشور

از مهم ترین تولیدکنندگان این محصول در کشور می توان به فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان، اکسین خوزستان و فولاد گیلان اشاره کرد.  همچنین برخی محصولات اعم از ورق سیاه روس، چین، کره و اوکراین به بازار ایران وارد می شوند.

انتخاب بهترین ورق متناسب با نیاز

معمولا هر یک از ورق های فولادی برای کاربرد خاصی طراحی شده است و گاهی اوقات شما می توانید با صرف کمترین هزینه مناسب ترین ورق را انتخاب نمایید. ولی لازم به ذکر است که بهترین انتخاب همواره مستلزم شناخت دقیق شما از انواع ورق و کاربردهای آن ها بوده و این امر به تنهایی میسر نیست. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که پیش از انتخاب ورق برای پروژه خود با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت نموده و با توجه به بودجه مورد نظر بهترین ورق فولادی را انتخاب نمایید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مرکزآهن از طریق شماره تلفن 03135155 تماس حاصل نمایید.