۰ نفر

خداحافظی غم‌انگیز با علیرضا فغانی

۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲:۳۱
کد خبر: 380978
خداحافظی غم‌انگیز با علیرضا فغانی

برترین داور فوتبال آسیا با قضاوت‌های بیاد ماندنی‌اش در فوتبال ایران و جهان از کشورمان مهاجرت کرد تا لیگ برتر او بدون او یک خلا ئ بزرگ احساس کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، « اگر یک بازیکن 90 دقیقه بد بازی کند و در دقیقه 91 گلزنی کند ستاره میدان می شود اما داور با 90 دقیقه قضاوت خوب با یک اشتباه  تاثیرگذار بدترین روز داوری اش را تجربه خواهد کرد.» علیرضا فغانی برترین داور فوتبال آسیا با این حرف ها می خواهد سختی کار داور فوتبال را نشان بدهد.

حق با اوست، داوری که مرد فینال های بین المللی است و باعث افتخار داوری فوتبال ایران در جهان شده حالا به کشور استرالیا مهاجرت کرده است اما کلی قاب خاطره انگیز از او به یاد داریم.

از درگیری های همیشگی اش با فرهاد مجیدی بازیکن استقلال که حدود یک دهه طول کشید و دیگر زبانزد اهالی فوتبال شد تا هل دادن بازیکن تیم ملی آلمان در جام جهانی که تبدیل یک صحنه به یادماندنی و بحث برانگیز در داوری شد. 

فغانی فینال های معتبر زیادی را در جهان فوتبال قضاوت کرده است. از فینال جام ملت های آسیا تا فینال جام باشگاه های جهان در سال 2016 و فینال المپیک ریو  حتی حضور در این رقابت ها برای بسیاری افتخار محسوب می شود چه برسد به اینکه قاضی معتبرترین مسابقه المپیک هم باشید! فغانی اما همیشه از اینکه به او به اندازه یک ورزشکار طلایی المپیک مدال داده نشد گلایه داشت و معترض بود. حق با او بود وقتی در گفت و گو با داوران کره ای و ژاپنی که یک دهم او افتخار ندارند می شنید که ماهیانه 12 هزار دلار( بیش از 120 میلیون تومان ) حقوق می گیرند اصلا نمی توانست دستمزد خودش را با آنها مقایسه کند! 

به هر حال فغانی نه بخاطر پول که به بهانه تحصیلات پسر و دخترش راهی استرالیا شد آن  هم در حالیکه دو سال پیش از این برای عضویت در شورای شهر تهران هم ثبت نام کرده بود! به هر حال یکباره تصمیم به مهاجرت گرفت تا لیگ برتر ایران بچه شهر ری را کم داشته باشد. داوری که خیلی ها او را پرسپولیسی می دانستند و تدریسش در دانشگاه پرسپولیس هم بهانه ای شد برای حمله استقلالی ها به او! در حالیکه فغانی به ضرر پرسپولیس هم اشتباه داشته است اما اینجا همه چیز را می خواهیم از نگاه رنگی ببینیم!

فغانی 30 ساله بود که در سال 1387 وارد فهرست داوران بین المللی شد و 10 سال طلایی را در عرصه بین الملل تجربه کرد. آقای فینال ها حالا یکی از شانس های قضاوت در جام جهانی 2022 قطر هم هست او قول داده که در جام جهانی بعدی با نام ایران قضاوت کند ولی دلمان برای او در لیگ برتر تنگ می شود. داوری که مقابل سوپراستارهای بین المللی مثل رونالدینیو قرار گرفت و به او کارت زرد نشان داد و در نهایت هم دیدار رده بندی جام جهانی 2018 را سوت زد اما در فوتبال ایران امیر قلعه نویی او را آقا قلدره! خطاب کرد. جالب است توانایی های یک داور ایرانی را می خواهیم سرکوب کنیم یا نادیده بگیریم و تحقیرش کنیم چون فقط ایرانی است! 

به هر حال فغانی به احتمال زیاد در جام جهانی 2022 قطر هم قضاوت خواهد کرد و دیگر در آن جام برای اینکه بوسه ای برای دختر خردسالش از راه موبایل بفرستد حاشیه ای درست نخواهد شد و بخاطر مدیریت سختگیرانه اش در میدان هم کسی به او آقا قلدره نمی گوید!

البته شاید اکنون بگوییم اگر او قلدر بود مقابل بی حرمتی ها و فشارهایی که این روزها در فضای مجازی بلای جان اهالی فوتبال شده تاب می آورد و این چنین از داوری ایران دل نمی کند. شاید بهتر باشد کسانی که این چنین بی رحمانه بر او تاختند سوزنی به خود بزنند. 

هر چند قصد نداریم بابت قضاوت های اشتباهی که فغانی مرتکب شده صحه بگذاریم اما داور هم انسانی که می تواند در کارش خطای سهوی داشته باشد. بی شک داوری که به تازگی کوچ کرده هم بری از خطا نبوده و دچار اشتباه شده اما اینکه ما نحوه برخوردها با کسی که افتخار آفرین داوری ایران بوده آیا در شان او بود؟

شاید باید سالها بگذرد تا بدانیم چه کسی را در فوتبال و داوریمان از دست دادیم و هنوز متوجه نباشیم سرمایه ای که برایش هزینه کردیم راحت و مفت تقدیم به استرالیا کردیم.