۰ نفر

نشست هماهنگی وزرای دفاع آمریکا و فرانسه درباره امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶
کد خبر: 378976
نشست هماهنگی وزرای دفاع آمریکا و فرانسه درباره امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز

علیرغم عدم حضور مستقیم فرانسه در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، وزرای دفاع این دو کشور قرار است روز شنبه برای هماهنگی‌های بیشتر در این زمینه دیدار و رایزنی کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، منابع خبری آمریکایی از برگزاری نشست هماهنگی میان آمریکا و فرانسه در روز شنبه در زمینه عملیات مربوط به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز خبر داده‌اند. 

براساس گزارش رویترز، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز جمعه گفت: «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور به همراه «فلورنس پارلی» همتای فرانسوی خود روز شنبه درباره چگونگی هماهنگی بین پاریس و واشنگتن در زمینه آنچه که تضمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز خوانده شده رایزنی خواهند کرد. 

وی افزود: ما متوجه شده‌ایم که فرانسه نیز برای مشارکت در آزادی کشتیرانی و استفاده از ظرفیتهای این کشور برای امنیت کشتیرانی در خلیج فارس تمایل دارد و به دنبال راههایی برای استفاده از این مساله برای هماهنگیهای بهتر میان دو کشور هستیم. 

فرانسه مشارکت در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در خلیج فارس را رد کرده است اما در عین حال به دنبال ایجاد طرحی مشابه با هدایت و شراکت خود کشورهای اروپایی است. 

با این وجود، اخیرا خبرهایی درباره اختلاف نظر میان کشورهای اروپایی درباره ائتلاف دریایی در خلیج فارس منتشر شد. 

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان هفته پیش گفته بود، درباره تشکیل ائتلاف دریایی هنوز «دیدگاه‌های متفاوتی» وجود دارد. او با وجود این گفت که نباید اقدامی انجام شود که تلاش‌های دیپلماتیک را به خطر بیندازد.

آمریکا از چند ماه پیش به بهانه مقابله با تهدید ایران به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی در خلیج فارس است و مستقیما از 60 کشور نزدیک به خود برای شرکت در این طرح دعوت به عمل آورده است. 

با این وجود تنها سه کشور به این دعوت پاسخ گفته‌اند و بقیه کشورها این درخواست را رد کرده‌اند.