۰ نفر

معرفی و آشنایی با پل صلح تفلیس در تور گرجستان

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 363644
معرفی و آشنایی با پل صلح تفلیس در تور گرجستان

یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری تفلیس، پل صلح تفلیس است. این پل کمانی شکل است و در سال ۲۰۱۰ به منظور اتصال بخش های قدیمی و جدید ساخته شد. پس از ارائه ی طرح یک طراح مطرح ایتالیایی پل صلح بر روی رودخانه ی کورا ساخته شد. رود کورا از وسط شهر تفلیس می گذرد و پل صلح تفلیس وظیفه ی برقرار نمودن دو قسمت شهر که به وسیله ی رود کورا تقسیم می شود را بر عهده دارد.

این پل از جنس فولاد و شیشه است که از هزاران LED ساخته شده است. گنبد پل از جنس شیشه است که به وسیله ی LED تزیین شده است. اگر علاقه مند به پیاده روی باشید قدم زدن و پیاده روی روی این پل خاطره انگیز ترین تجربه ی سفرتان به تفلیس خواهد بود. بعد از گذر از این پل، پارک رایک را خواهید دید که یک پارک  سرسبز و زیبا است، شما می توانید از این پارک به وسیله ی تراموای هوایی خود را به قلعه ی ناریکالا در تور گرجستان برسانید. تماشای پل صلح تفلیس در شب به دلیل نور پردازی های بسیار مدرن و شیک چشم نوازترین تصاویر را از سفر در ذهن به جای می گذارد. سر تا سر پل نرده های پل دیده می شوند که به وسیله ی LED های کم قدرت در شب می درخشند. پل صلح تفلیس یکی از بهترین مکان ها برای علاقه مندان به عکاسی و سلفی است؛ شما می توانید عکس های بسیار زیبا و خاصی را در خاطرات دوربین خود ضبط کنید. البته بعد از ساخت این پل انتقادات زیادی توسط مخالفان به ساخت این پل شد که دلیل آن ها از انتقادشان خدشه دار شدن بافت قدیمی این منطقه از شهر با ساخت یک پل با سبکی کاملا مدرن در این منطقه بود.

تاریخچه‌ی پل صلح تفلیس

پل صلح تفلیس بر روی رودخانه ی کورا به طول ۱۵۰ متر یا ۴۹۰ فوت بنا شده است. در سال ۲۰۱۰ دستور ساخت این پل صادر شد تا یک پل با طراحی مدرن بین منطقه ی جدید و قدیمی تبلیس باشد. پل صلح تفلیس در تاریخ ۶ می ۲۰۱۰ به بهره برداری رسید. این پل بیش از یک پل بر روی رودخانه ی کورا است به طوری که نمای کلی از کلیسای Metekhi، مجسمه ی بنیانگذار شهر وختانگ گرگاسالی (Vakhtang Gorgasali)، قلعه ی ناریکالا در یک طرف و پل باراتاشویلی و دفتر ریاست جمهوری در طرف دیگر آن قرار گرفته اند.

طرح پل صلح تفلیس

پل صلح تفلیس در آفر تور گرجستان لحظه آخری  با الهام از حیوانات دریایی طراحی شده است. پل دارای یک سایبان فولادی و شیشه ای است که با نور نمایشگر و با هزاران LED سفید در طول شب های تفلیس مانند ستاره ای پر نور می درخشد. سقف پل صلح تفلیس با نصب ۱۲۰۸ چراغ LED سفارشی بر روی آن توسط شرکت هلندی Primo Exposures و Rena Electronica و با استفاده از ۶۰۴۰ LED به مدل LUXEON Rebel با دمای رنگی ۴۲۰۰K با قدرت بالا عرضه شده توسط شرکت Future Lighting Solutions طراحی شده است. پانل های شیشه ای دستگیره ای که در امتداد تمام طول راهرو قرار گرفته اند، با الگوریتم های LED با قدرت کم خطی توسط Glas-Platz آلمانی تعبیه شده است. این LED  ها و چراغ های ساختمان های اطراف رود کورا ۹۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن می شوند.

این پل توسط معمار ایتالیایی Michele De Lucchi طراحی شد که این طراح معروف علاده بر طراحی پل صلح تفلیس ساختمان ریاست جمهوری گرجستان و وزارت امور داخلی تفلیس را طراحی نموده است. تعبیه ی نورپردازی پل توسط Philippe Martinaud که یک طراح مطرح فرانسوی است انجام شده است. پل در ایتالیا ساخته شد و با استفاده از ۲۰۰ کامیون به تفلیس منتقل شد، اما نورپردازی ها و LED ها بعد از نصب پل در روی رودخانه در تفلیس بر روی پل تعبیه شدند.

نورپردازی پل صلح تفلیس

LED های پل صلح تفلیس ۹۰ دقیقه قبل از غروب خورشید روشن می شوند  و ۹۰ دقیقه پس از طلوع خورشید خاموش می شوند. این پل دارای ۴ برنامه نورپردازی مختلف است. در مرحله ی اول امواج نور مانند موج از یک طرف رودخانه به طرف دیگر میچرخند. در مرحله ی دوم در تور گرجستان الگوی این نورپردازی با یک باند نور در هر دو طرف شروع می شود و به سمت مرکز پل حرکت می کند تا در مرکز محو شود. در مرحله ی سوم الگو با روشن کردن LED هایی روی خط سقف شروع و تا کل سایبان ادامه می یابد تا زمانی که کل پل روشن شود و سپس کل آن با همین الگو تاریک شود. در مرحله ی چهارم  نورهای ستاره مانند بر روی سقف نمایان می شوند.

به گزارش سفر باتو ، داخل راهروی پل صلح تفلیس نیز با LED های خطی که در نرده های شیشه ای جاسازی شده اند تزیین شده است. هر فردی که روی پل پا می گذارد این تصور را می کند که چراغ های پل برای او روشن می شوند.