۰ نفر

چطور می‌شود که انتخاب رشته کنکور را اصولی و موفقیت‌آمیز انجام داد؟

۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۷
کد خبر: 360250
چطور می‌شود که انتخاب رشته کنکور را اصولی و موفقیت‌آمیز انجام داد؟

داوطلبین کنکور، برای آنکه به آینده‌ای روشن و افتخارآفرین برسند باید ابتدا به رشته‌ای که انتخاب می‌کنند توجه داشته باشند. انتخاب رشته کنکور یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در دهه‌ی دوم زندگی افراد اتفاق میافتد و تأثیر این انتخاب تا سن‌های بالاتر نیز همراه افراد خواهد ماند. نیاز اساسی هر داوطلب در خصوص انتخاب رشته‌ موفق، شناخت علایق و استعدادهای فردی‌اش است. به همین روی، داوطلبین کنکور  و علی‌الخصوص دانش آموزان کنکوری به علت آگاهی کم نسبت به استعدادهایشان باید که به نزد مشاور و مراکز مشاوره‌ای مراجعه نمایند.

شناخت آینده و دورنمای شغلی، کسب اطلاعات در مورد بازار کار و درآمد رشته و همچنین شناخت تیپ شخصیتی و علاقه و استعداد ازجمله مواردی است که افراد باید پیش از انتخاب ‌رشته تحصیلی به آن توجه داشته باشند.

شناخت تیپ‌های شخصیتی برای انجام انتخاب رشته‌ای اصولی چقدر نیاز است؟

تیپ‌های شخصیتی به 4 بُعد تقسیم می‌شوند که می‌توان از به مواد زیر اشاره کرد:

درون‌گرا - برونگرا ، شمی – حسی، فکری – احساسی و قضاوت گرا- ملاحظه گر.

همچنین چهار نوع خلق‌ و خو داریم که اصطلاحاً به آن‌ها افراد بینشی، آرمان‌گرا ، سنت‌گرا و تجربه کننده می گویند. هر یک از این خلق‌وخوها مناسب برای یکی از این زیرشاخه‌های نظری می‌باشند. مثلاً افرادی که به دنبال انتخاب رشته تجربی هستند باید توجه داشته باشند که در زیرشاخه های پزشکی به شخصیتی متمایل به خلق‌ و خوی بینشی نیازدارد. همچنین باید در زمان انتخاب رشته توجه داشته باشند که اگر خلق‌ و خوی فکری-احساسی دارندٰ این زیرشاخه ها مناسب آنها نیست.

پس‌نیاز به شناخت این تیپ‌های شخصیتی و شناخت این خلق‌ و خوها،  به دلایلی که ذکر شد مورد نیاز هر داوطلبی است که قصد انتخاب رشته در کنکور98 را دارد.  همین مسئله ایجاب می‌کند که فرد اگر خود اطلاعی از تیپ شخصیتی‌اش ندارد به مشاوری که در این زمینه متخصص است مراجعه کند و با راهنمایی گرفتن از حضور این مشاور بتواند رشته‌ای که برای شخصیت او ساخته‌شده است را به‌ درستی انتخاب نماید.

علت اینکه برای انتخاب رشته باید مشاور داشته باشیم چیست؟

ما در تمامی کار ها نیاز به تجارب و رهنمودهای افرادی داریم که نسبت به ما بینش و علم بالاتری داشته باشند و این قاعده در مورد انتخاب رشته کنکور هم صدق می‌کند. مشاوران افرادی هستند که اطلاعات کاملی در خصوص رشته‌های دانشگاهی و همچنین انتخاب رشته ریاضی، تجربی و یا دیگر رشته‌ها دارند. به همین دلیل راهنمای خوبی برای تصمیم‌گیری در تمامی زمینه‌های مختلف تحصیلی شما هستند.

حتماً باید این موضوع را به خاطر بسپارید که مشاور فردی است که راه درست را به شما نشان می‌دهد و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام راه و کدام مسیر مناسب شما است. پس مشاور خوب کسی نیست که عقیده یا رشته‌ای را به شما تحمیل کند بلکه شما را به سمت راه درست برای آینده‌ای بهتر هدایت می‌کند و اختیار این موضوع که چه کسی در آخر تصمیم بگیرد را بر عهده‌ی خود شما می‌گذارد.

خانواده چه تأثیری در زمینهٔ انتخاب رشته موفق بر ذهن فرزندانش می‌گذارد؟ آیا این تأثیر مثبت است؟

خانواده به همان صورت که با در اختیار گذاشتن تجارب خود می‌تواند نقش مؤثر و مثبتی بر روی آینده‌ی فرزندان خود بگذارد. از سوی دیگر با تحمیل نظرات خود به فرزندانش، همچنین با نگاه کردن به کلاس اجتماعی یک شغل و درآمد و بازار کار آن ، یا با چشم روی‌هم چشمی با اقوام و آشنایان به همان شدت تأثیر منفی می‌گذارد.

گاهی خانواده به دنبال تحقق آرزوی دست نیافته‌ی خود در فرزندان است و همین موضوع باعث می‌شود تا نتواند با دقت و توجه به استعدادهای فرزندان ، آن‌ها را به‌درستی راهنمایی کند. همین مشاوره و راهنمایی غلط باعث به هدر رفتن وقت و هزینه گران‌بهای خود و فرزندانشان و همچنین از بین بردن استعدادهای نهفته‌ی آن‌ها می‌شوند.

به همین جهت انتخاب مشاوره مناسب برای انتخاب رشته حائز اهمیت است. پس به داوطلبین،  چه در انتخاب رشته کنکور سراسری و چه در انتخاب رشته کنکور آزاد پیشنهاد می‌شود تا به مشاور مراجعه نمایند.

آیا سایت های  تخمین رتبه برای انتخاب رشته ای مناسب مؤثر هستند؟

این سایت ها به‌صورت تقریبی جهت انتخاب رشته‌ای ایده آل بسیار مناسب هستند. اما باید توجه داشته باشید که همان‌طور که ذکر کردیم این رتبه‌ها و این دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌های سال های قبل تخمین زده شده اند و میزان خطای بالایی دارند چراکه جواب قطعی با توجه به میزان شرکت‌کنندگان در کنکور 98 و ظرفیت دانشگاه‌ها متفاوت خواهد شد.

شما می‌توانید در همان روز کنکور پاسخنامه سؤالات کنکور را از وب‌سایت استادبانک دریافت کنید و با محاسبه درصدهای خود و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای تخمین رتبه، به بررسی و تحقیق در مدت‌زمان بیشتری در خصوص رشته‌ی موردعلاقه‌ی خود بپردازید. با استفاده از سامانه‌ی پیامکی پاسخنامه کنکور می‌توانید بیشتر به تحقیق و تفحص بپردازید.

کدام مرکز مشاوره خدمات بهتری را در زمینهٔ انتخاب رشته ارائه می‌دهد؟

شما می‌توانید به هر مرکز مشاوره‌ای که نزدیک منزلتان است مراجعه کنید. اما اگر به دنبال بهترین مرکز مشاوره کنکور 98 هستید. پیشنهاد ما استادبانک هست که در مرکز رشد دانشگاه شریف مستقر است.

مشاورین کنکور استادبانک، با انجام آزمون‌های روانشناسی و شخصیت شناسی و تست های دیگر داوطلبین و دانش آموزان را به انتخاب مناسب‌ترین رشته بر اساس استعدادها و علایق آن‌ها راهنمایی می‌کنند.

برای  دریافت مشاوره‌ی حضوری از استادبانک، ابتدا باید درخواست خود را در وب‌سایت آن ثبت نمایید. آدرس وب‌سایت استادبانک را می‌توانید با سرچ کردن در گوگل یا کافه بازار به دست بیاورید. همچنین می‌توانید از طریق تماس با شماره‌های موجود در وب‌سایت استادبانک به رزرو وقت برای مشاوره حضوری در خصوص انتخاب رشته کنکور و علایق و استعدادهای شغلی و تحصیلی آن‌ها بپردازید.