با مرور قیمت های مربوط به فصل بهار که در سایت ها و بنگاههای معاملات مسکن به مشتریان اعلام می شود، می توان گفت متوسط قیمت مسکن در بخش های شمالی شهر تهران در مقایسه با فصل زمستان به طور متوسط 15 درصد و در مقایسه با بهار سال 90 معادل 37 درصد رشد کرده است.

اقتصاد آنلاین/گروه مسکن:

بررسیهای میدانی نشان می دهد طی فصل بهار قیمت مسکن نوساز در مناطق شمالی بین 30 تا 40 درصد رشد پیدا کرده است. با مرور قیمت های مربوط به فصل بهار که در سایت ها و بنگاههای معاملات مسکن به مشتریان اعلام می شود، می توان گفت متوسط قیمت مسکن در بخش های شمالی شهر تهران در مقایسه با فصل زمستان به طور متوسط 15 درصد و در مقایسه با بهار سال 90 معادل 37 درصد رشد کرده است.

همین جهش قیمتی است که متولیان بازار مسکن به خصوص وزارت مسکن را بر آن داشته است که در زمینه تولید مسکن در شهر تهران طرح های گستره ای را به اجرا بگذارند، فروش قسطی مسکن ، ادامه ثبت نام مسکن مهر در شهرهای پردیس و پرند و طرح ویژه ساخت مسکن با توجه به همین موضوع مطرح شده ، ولی متاسفانه در این زمینه متولیان مسکن دچار یک مشکل اساسی هستند.

آشفتگی و هیجان زدگی حاکم بر فضای اطلاع رسانی وزارت مسکن و دستگاههای متولی این طرح ها باعث شده است بعضا یک پروژه با چند عنوان خبری شوند و حتی طرح هایی که هنوز تازه بر روی کاغذ تصویب شده اند به عنوان طرح های در حال اجرا معرفی شوند، این فضای آشفته میزان اعتماد مردم به طرح های حمایتی بازار مسکن را کاهش داده و به داغ شدن قیمت ها کمک کرده است.

از سوی دیگر باید قبول کرد آنچه بیش از فضای عرضه و تقاضا بر بازار مسکن فشار وارد می سازد، تحولات بازارهای پولی کشور است که باعث کشیده شدن سرمایه ها به بازار مسکن شده، اجرای طرح هدفمندی و تبعات هزینه ای آن در بخش تولید، فرار سرمایه ها را موجب شده و دولت هنوز نتوانسته است به این موضوع سامان دهد ، بازتاب این موضوع به انفجارهای گاه و بیگاه در بازار ارز و طلا منجر شده و در نهایت سر ریز سرمایه ها به بازار مسکن را سبب شده است.البته نباید فراموش کرد که در آغاز فصل نقل و انتقال مسکن هم قرار داریم و بازارهای مکمل اجاره و فروش بر روی هم تاثیر مستقیم دارند.

برای مشاهده اینفوگرافیک اینجا را کلیک کنید.

منبع: خبرآنلاین/علی پاکزاد