۰ نفر

ساندویچ پانل شگفتی آفرین در صنعت ساخت و ساز

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۲۲:۰۶
کد خبر: 334115
ساندویچ پانل شگفتی آفرین در صنعت ساخت و ساز

ساندویچ پانل سقفی و دیواری از سازه های محبوب و پرکاربرد برای ساخت دیواره های عایق و سبک برای سازه هایی نظیر کانکس و یا سقف های کاذب می باشد. جلوگیری از هدر رفت انرژی و استفاده از انواع عایق ها، امروزه به یکی از شاخه های اصلی تخصص ساخت و ساز تبدیل شده است. مواد و مصالح ساختمانی سنتی بازدهی مناسبی در این حوزه ندارند. ضمن اینکه هزینه استفاده از این مواد و مصالح، هزینه گزافی برای سازنده ایجاد می نماید.

امروزه با پیشرفت علوم تخصصی، ترکیبات متفاوت و جدیدی از مواد با بازدهی بسیار بالاتر و هزینه های مقرون به صرفه‌تر ارائه شده اند. از سازه های محبوب در ساخت و ساز می توان به ساندویچ پنل سقفی و ساندویچ پانل دیواری اشاره نمود. افزایش مقاومت و کاهش وزن نیز عوامل موثری در استفاده روز افزون از ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پنل دیواری در ساخت ساز می باشند. یکی از بزرگترین و حرفه‌ای ترین تولیدکنندگان ساندویچ پانل‌ها در ایران گروه صنعتی پانل مهدی است که طیف وسیعی از این محصولات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل صفحاتی است که در ساخت دیوار و سقف سازه ها کاربرد بسیاری دارد. ویژگی های منحصر به فرد آن نظیر وزن کم، مقاومت بالا و حتی هزینه پایین، ساندویچ پانل ها را به یکی از گزینه های اصلی ساخت دیوار و سقف عایق بدل کرده است. در ادامه شما را بیشتر با این سازه های منحصر به فرد آشنا می کنیم.

ساندویچ پانل همانند یک ساندویچ از 3 لایه تشکیل شده است. در دو طرف آن 2 لایه ورق و در وسط آن لایه مرکزی عایق وجود دارد. این لایه عایق ارزش بالایی برای این ساندویچ پنل ها در ساخت فضاهای متفاوت ایجاد می نماید. جنس‌های متفاوت ورق های بیرونی و لایه عایق میانی، نیازهای سازندگان را مرتفع می نماید.

لایه میانی ساندویچ پنل سقفی و ساندویچ پنل دیواری از جنسهای متفاوتی نظیر پلی یورتان، اکس پی اس، پلی استایرن یا پشم سنگ تولید می شوند. برای لایه های بیرونی نیز گزینه های متفاوتی بسته به سازه مد نظر، استفاده می شود. گاهی از دو ورق گالوانیزه یا آلومینیم و گاهی ممکن است حتی در بعضی مواقع در یک طرف کاغذ و در طرف دیگر نایلون استفاده شود.

ساندویچ پانل سقفی

در تحقیقات صورت گرفته بر روی مصالح متفاوت ساختمانی و عایق ها، هسته های ساندویچ پانل ها به طرز باور نکردنی عملکرد بهتری نسبت به مواد ساختمانی و عایق های پیش از خود داشته اند؛ به طور مثال هسته ساندویچ پانل با ضخامت 35 میلی متر عملکرد مشابهی در نفوذ صوت و حرارت با 860 میلی متر آجر خواهد داشت.

انواع متفاوتی از ساندویچ پنل وجود دارد که هر یک استفاده مخصوص خود را دارند. انواع متفاوت آن بر اساس لایه میانی عایق آن تعریف می شود و ضخامت آن بستگی به شرایط محیطی تعیین می گردد. به صورت عمومی ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری در ساخت و ساز مطرح می گردد. ولی برخی از ساندویچ پانل ها در موقعیت های خاص تر به کار برده می شوند.

ساندویچ پانل سقفی

در ساخت دیوارهای پیش ساخته از ساندویچ پانل دیواری استفاده می شود. مطمئنا شما در سطح شهر با ساندویچ پانل دیواری برخورد داشته اید. کانتینرها و کانکس ها یا حتی دیواره سوله های صنعتی عمدتا از این ساندویچ پنل دیواری ساخته شده اند. رنگ های متفاوت ورق های بیرونی ساندویچ پانل دیواری، در زیبایی سازه نقش موثری خواهد داشت. علاوه بر مقرون به صرفه بودن، تولید در ابعاد و اندازه های متفاوت باعث شده است محبوبیت ساندویچ پنل دیواری برای ساخت دیواره های از پیش ساخته روز به روز بیشتر شود.

نوع دیگر این پانل ها، ساندویچ پانل سقفی می باشد. همانطور که از نام ساندویچ پانل سقفی مشخص است، کاربرد آن در ساخت سقف سازه های متفاوت می باشد. در ساخت سقف های کاذب، سقف سوله های صنعتی یا سقف های از پیش ساخته، بیشتر از ساندویچ پانل سقفی استفاده می گردد. ضخامت ساندویچ پنل سقفی در کارایی آن موثر است. لذا می‌بایست در زمان انتخاب ساندویچ پانل سقفی، مسائل محیطی نظیر میزان رطوبت هوا، دما و یا حتی وزش باد را در نظر داشت. ساندویچ پانل سقفی باید مقاوم در مقابل رشد قارچ و گیاه باشد.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل های خاص استفاده های تخصصی تری خواهند داشت؛ به طور مثال ساندویچ پانل سردخانه ای با توجه به ویژگی مهم عایق بودن که می بایست در سردخانه ها به مراتب از دیگر سازه ها بیشتر رعایت شود، از موارد و متریال خاص‌تری تولید می شود. البته دمای سردخانه نیز خود در انتخاب ساندویچ پانل سردخانه ای یک عامل تعیین کننده می‌باشد. ساندویچ پنل های سردخانه ای باید به صورت دقیق تولید شوند تا در زمان ساخت و نصب لبه های آن ها کاملا در کنار یک دیگر قرار گرفته و هیچ درزی در بین آنها برای نفوذ هوا و یا خروج آن وجود نداشته باشد. البته در زمان نصب درزبندی صورت می گیرد تا کارایی این ساندویچ پنل های کاهش پیدا نکند.

از انواع دیگر ساندویچ پانل های خاص می توان به انواع ضد حریق (پشم سنگ)، ضد صوت (پانچ شده) و ضد اسید اشاره نمود.

ساندویچ پانل سقفی