۰ نفر

تحریم های ایران به اقتصاد اتحادیه اروپا ضربه می زند

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 297316
 تحریم های ایران به اقتصاد اتحادیه اروپا ضربه می زند

بلومبرگ اعلام کرد: تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به ویژه تحریم هایی که قرار است صنعت نفت این کشور را هدف قرار دهد، ضربه ای سخت به اقتصاد اعضای اتحادیه اروپا وارد خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این خبرگزاری آمریکایی با بیان این که هدف آمریکا از تحریم هایی که قرار است از ماه نوامبر علیه ایران اعمال شود، به حداقل رساندن صادرات نفت این کشور و نیز ضربه زدن به اقتصاد سایر کشورهاست، افزود: حال باید منتظر ماند و دید که آیا اقتصاد کشورهای اروپایی متحمل این ضربه خواهد شد یا با آن مبارزه خواهد کرد؟

ایران با تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت، پس از عربستان و عراق سومین تولید کننده بزرگ سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) است و هشدار داده که در صورت اجرای سیاست آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، اوپک قادر به جبران کمبود بازار نخواهد بود.

بلومبرگ با اشاره به خطر افزایش قیمت نفت و وزیدن باد مخالف برای اقتصاد مشتریان بزرگ در نتیجه محدود شدن صادرات نفت ایران، خاطر نشان کرد: طبق قانون، آمریکا باید قبل از اجرای تحریم ها علیه صادرات نفت ایران، تامین بازار جهانی را تضمین کند اما، با توجه به تقاضای فعلی بازار نفت، در تنگنا بودن ونزوئلا و توافق بین اوپک و روسیه باید در انتظار شوک های بیشتری در عرضه نفت بود.

اتحادیه اروپا 98 درصد نفت مورد نیاز خود را وارد می کند و از آنجا که یورو همچنان در برابر دلار عملکرد ضعیفی دارد، تاثیر افزایش قیمت نفت بیشتر و بزرگ تر خواهد شد. افزایش بیشتر قیمت نفت به آلمان به عنوان منبع اقتصادی قاره سبز ضربه ای سخت می زند. اقتصاد متکی به صادرات آلمان در برابر شوک های وارده به بازار نفت که بیکاری بیشتر را به دنبال دارد، آسیب پذیر است.

آنچه مسلم است، سیاست خارجی واشنگتن با منافع اصلی اروپا در تضاد است. تحریم های شتابزده 'دونالد ترامپ' تهدیدی برای موجودیت اتحادیه اروپا و شرکت های بی شماری است که در منطقه یورو با مشکل دست و پنجه نرم می کنند. امید می رود که اروپایی ها از تصمیم خود برای ایستادن در برابر کاخ سفید صرفنظر نکنند.