۰ نفر

درخواست 82 اقتصاد‌دان برای حمایت ازجنبش ضد تحریم

۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۴۳
کد خبر: 26872

انگیزه ما از نوشتن این نامه، هشدار نسبت به آثار مخرب تحریم‌های تجاری و مالی علیه مردم ایران است. این تحریم‌ها نه تنها کمکی به صلح‌آمیزتر شدن روابط بین‌المللی نمی‌کند، بلکه با آثار فاجعه‌بار انسانی خود بر تیرگی روابط‌ می‌افزاید.

در تداوم جنبش ضد تحریم، 82 اقتصاددان، 34 حقوقدان شاخص و 41 سردبیر و مدیررسانه‌های مطرح ایران در بیانیه ای خطاب به همکاران خود در جهان خواستار حمایت آنها از جنبش ضد تحریم در ایران شدند. به گزارش اقتصاد آنلاین ، در بخشی از این بیانیه آمده است:« انتظار ما از نخبگان جهان و به‌ویژه اقتصاددانان، حقوقدانان روزنامه نگاران برجسته این است که با پشتیبانی از نهضت صلح‌طلبانه و انسانی ضدتحریم، سیاستمداران کشور‌های متبوع خود را به برداشتن گام نخست برای حل ابتکارآمیز و موثر این مناقشه دشوار ترغیب کنند.» متن کامل این بیانیه به این شرح است:

همکاران ارجمند

انگیزه ما از نوشتن این نامه، هشدار نسبت به آثار مخرب تحریم‌های تجاری و مالی علیه مردم ایران است. این تحریم‌ها نه تنها کمکی به صلح‌آمیزتر شدن روابط بین‌المللی نمی‌کند، بلکه با آثار فاجعه‌بار انسانی خود بر تیرگی روابط‌ می‌افزاید.

ایالات‌متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش اهداف تحریم‌های تجاری و مالی علیه ایران را کنترل و شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

جدای از آنکه محتوای موضوع مورد مناقشه به‌طور جداگانه نیازمند انجام بررسی‌های فنی بوده و از صلاحیت امضاکنندگان این نامه خارج است، وسایل به‌کار گرفته شده برای نیل به این اهداف از جهات زیر مورد انتقاد ما است:

محروم کردن شهروندان ایرانی از تجارت آزاد ناقض حقوق اولیه انسانی آنها است. به گروگان گرفتن نیاز‌های اولیه حیاتی ایرانیان از جمله کودکان، سالخوردگان، بیماران و بسیاری دیگر از گروه‌های آسیب‌پذیر که به دلیل توقف نقل و انتقال وجوه و حمل کالا به وجود آمده و وارد آوردن لطمات «قطعی» جبران‌ناپذیر انسانی به مردم، در مقابل آسیب «احتمالی» بررسی نشده مورد ادعا، از نظر وجدان بشری به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

ادامه وضع موجود مطمئنا فجایع انسانی بزرگی را در پی خواهد داشت که بدون تردید، آیندگان پیامد‌های ناگوار آن را بر دولت‌های به‌کارگیرنده این تحریم‌ها نخواهند بخشید. ذکر کامل همه موارد در این نامه کوتاه امکان‌پذیر نیست و تنها‌ می‌توان به آسیب‌های گسترده‌ای اشاره کرد که در چند ماه اخیر متوجه عمل‌های جراحی در بیمارستان‌ها و تامین دارو برای بیماری‌های خاص شده است.

در جهان امروز که حجم اقتصاد جهانی بسیار بزرگ شده و مسیر‌های متعدد دسترسی به بازار‌های مختلف برقرار است، اعمال تحریم‌های اقتصادی منجر به گسترش اقتصاد غیر‌رسمی، دور شدن از شفافیت، توسعه فساد و تخصیص ناسالم و ناعادلانه منابع‌ می‌شود که در مغایرت با روند تحولات جهانی در جهت شفافیت، پاسخگویی، حکمروایی مطلوب، دسترسی آزاد و عادلانه به منابع و اطلاعات است. تحریم‌ها در عمل، مشوق عدم‌تبعیت از قوانین بین‌المللی است و رانت جویی و فساد را جایگزین کارآفرینی و تجارت منصفانه‌ می‌کند و موجب سرایت اقتصاد غیررسمی به کشورهای دیگر‌ می‌شود.

تجربه حداقل یک سال گذشته نشان‌ می‌دهد که حتی بسیاری از بنگاه‌های طرف تجاری با ایران به جای ترک معامله، به روش‌های غیر‌رسمی متوسل شده‌اند و شاید برای سالیان طولانی نتوان این پدیده نادرست را از دامن اقتصاد منطقه و حوزه‌های فراتر از آن پاک کرد.

نگاهی تاریخی به تحریم‌های گذشته نشان‌ می‌دهد که در اکثر موارد، کشورهای اعمال‌کننده تحریم به اهداف خود دست پیدا نکرده‌اند و در موارد زیادی، نتیجه نهایی بروز درگیری‌های نظامی و فجایع بزرگ انسانی بوده است.

در شرایط فعلی که کشور‌های خاورمیانه یکی از نا‌آرام‌ترین دوران‌های تاریخ خود را سپری‌ می‌کنند، چه عقلانیتی در تکرار این تجربه تلخ نهفته است و این تحریم‌ها چگونه‌ می‌تواند به صلح جهانی کمک کند؟

سابقه تاریخی ایران نشان‌دهنده این واقعیت تحسین‌انگیز است که مردم این سرزمین همواره صلح‌طلب بوده و به هر گونه زورگویی و اجحاف واکنش نشان داده‌اند. اشتباه بزرگ تحریم‌کنندگان، حداقل در مورد ایران، جدای از واقعیت‌های جهانی ذکر شده، این است که با اتخاذ رویکردی تخاصم‌آمیز با مردم، ظرفیت تمدنی و فرهنگی این کشور را در حل مساله خود نادیده گرفته‌اند.

شرایط به‌وجود‌آمده در پی انتخابات 24 خرداد سال‌جاری، فرصتی استثنایی برای دولت‌های تحریم‌کننده ایران به‌وجود آورده تا با تغییر رویکرد و به‌کارگیری اقداماتی صلح‌آمیز و نوآورانه، بتوانند به مردم این کشور و منطقه آرامش بخشیده و با پیشقدم شدن در برداشتن تحریم‌ها، فرآیند متفاوت و سازنده‌ای در حل مناقشات بین‌المللی پایه‌گذاری کنند.

انتظار ما از نخبگان جهان و به‌ویژه اقتصاددانان، حقوقدانان و روزنامه نگاران برجسته این است که با پشتیبانی از نهضت صلح‌طلبانه و انسانی ضدتحریم، سیاستمداران کشور‌های متبوع خود را به برداشتن گام نخست برای حل ابتکارآمیز و موثر این مناقشه دشوار ترغیب کنند.

لیست امضاکنندگان:

اقتصاددانان:

سعید اسلامی بیدگلی، زهرا افشاری، محمد اکبرپور، صادق بختیاری، لطفعلی بخشی، حمیدرضا برادران شرکاء، شهزاد برومند، حمید بوستانی، محمدمهدی بهکیش، یوسف پادگانه، هاشم پسران، آرزو ترشابی، مهدی تکیه، پویا جبل‌عاملی، اسفندیار جهانگرد، مرتضی چینی‌چیان، نادر حبیبی، سیدصفدر حسینی، حسن حکیمی، انیاشار حیدری، محمود ختایی، میلاد خطیب شهیدیجعفر خیرخواهانعلی دادپیحسن درگاهیعلی دینی ترکمانیحسین راغفرمحمد حسین رحمتیمحسن رنانیمسعود روغنی زنجانی، عبدالحسین ساسان، مهران سپهری، مهرداد سپهوند، محمد ستاری‌فر، غلامرضا سلامی، داوود سوری، عباس شاکری، مصطفی شریف، جواد صالحی اصفهانی، هادی صالحی اصفهانی، هایده صالحی اصفهانی، حسن طائی، محمد طبیبی، نکمیل طیبی، جعفر عبادی‌، حسین عباسی، حسین عبده‌تبریزی، احمد عزیزی، مهدی عسلی، پرویز عقیلی، موسی غنی‌نژاد، سیدفرشاد فاطمی، یحیی فتحی، حسن فرازمند، غلامعلی فرجادی، محمدحسن فطرسعلی قنبری، زهرا کریمی، محمدولی کیانمهر، احمد مجتهد، کامران محرابیان، وحید محمودی، محمدعلی مرادی، سمیه مردانه، محسن مسرت، علینقی مشایخی، سعید مشیری، علی مقدسی، محمد هادی مهدویان، نظام‌الدین ملک آرایی، امیرهوشنگ مهریار، احمد میدری، محمدرضا میرحسینی، مهدی میرزادی جهرمی، حجت‌الله میرزایی، کامران ندری، فرهاد نیلی، مسعود نیلی، شاپور ولی، یهروز هادی زنوز، ابوالقاسم هاشمی، کوثر یوسفی

حقوقدانان

1- محمود آموزگار

2- بهشید ارفع‌نیا

3- نوابه اسپهبدی

4- میترا اسکویی

5- هادی اسماعیل‌زاده

6- ایرج افتخاری

7- عیسی امینی

8- محمدرضا بنی صدر

9- پرویز تابشیان

10-رضا تمدن

11-احمد جاوید تاش

12-حمید جنتی

13-سید محمد جندقی کرمانی پور

14-سعید دهقان

15-امیر رئیسیان

16-ناصر ریاضی

17-اکبر سردار زاده

18-انسیه سید صدر

19-علیرضا شجاع

20-مصطفی شریعت

21-مرتضی شهبازی نیا

22-محمود صادقی

23-بیژن صدیق

24-سنجر فخری

25-عباس کریمی

26- بهمن کشاورز

27- نوش آفرین مجدزاده خاندانی

28- محسن محبی

29- رضا معتمدی

30- شاپور منوچهری

31- مانوش منوچهری

32- محمدحسین نصیری کهنمویی

33- ماجد وثوقی

34- سیدحامد هاشمی

مدیران و سردبیران رسانه‌ها

1- حمیدرضا ابک

2- محسن افشاری

3- امیرعلی امیری

4- عمادالدین باقی

5- علیرضا بختیاری

6- محمدجواد بربریان

7- بهروز بهزادی

8- سعید پورعزیزی

9- محمدصادق جنان‌صفت

10-بزرگمهر حسین‌پور

11-الیاس حضرتی

12-مسعود حیدری

13-علیرضا خانی

14-رضا خجسته رحیمی

15-قاسم خرمی

16-محمدحسین خوشوقت

17-سید محمود دعایی

18-جواد دلیری

19-محمد رحمانیان

20-محمدرضا سعدی

21-سید جواد سیدپور

22-فواد صادقی

23-علی صالح‌آبادی

24-حیدر ضیغمی

25-محمد طاهری

26-عباس عبدی

27-فریدون عموزاده خلیلی

28-مصطفی فقیهی

29-خسرو قدیری

30-محمد قوچانی

31-مهران کرمی

32-سعید لیلاز

33-جعفر محمدی

34-داود محمدی

35-مسیح مهاجری

36-علی میرزاخانی

37- سجاد نوروزی

38-کسری نوری

39-محمد نوین

40--سیف‌الله یزدانی