۰ نفر

"یوکیا آمانو" وارد تهران شد

۱ خرداد ۱۳۹۱، ۱۱:۵۸
کد خبر: 1781

'یوکیا آمانو' مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار به ایران سفر می کند، دقایقی پیش وارد تهران شد.

به گزارش ایرنا، 'هرمان ناکارتس' معاون مدیرکل در امور پادمان ‌ها و 'رافائل گروسی' دستیار ویژه مدیرکل، آمانو را در سفر به تهران همراهی می کنند.

آمانو که بامداد دوشنبه وارد تهران شد، در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) مورد استقبال 'علی اصغر سلطانیه' نماینده ایران در آژانس، نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است در این سفر یک روزه علاوه بر دیدار و گفت وگو با 'فریدون عباسی دوانی' معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با 'علی اکبر صالحی' وزیر امور خارجه و 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت وگو کند.

صالحی جمعه شب در گفت وگو با ایرنا درباره سفر آمانو به تهران گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رایزنی درباره همکاری های آژانس و جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می کند.

به گفته صالحی، سفر آمانو به تهران بر اساس دعوت سال گذشته صالحی در هنگام سفر به اتریش و نیز رییس سازمان انرژی اتمی انجام می شود.

وزیر امور خارجه گفته است که در سفر مدیرکل آژانس، بحث مدالیته و چارچوب کاری جدید برای رفع ابهامات و سووالات آژانس مورد توجه است که امیدواریم طرفین درباره آن به توافق دست یابند.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزهای 25 و 26 اردیبهشت ماه در محل نمایندگی ایران در شهر وین دو دور با یکدیگر مذاکره کردند.

'علی اصغر سلطانیه' نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'هرمان ناکارتس' در پایان دو دور مذاکره تصریح کرد: مذاکرات با مقامات آژانس طی دو روز به صورت فشرده انجام و پیرامون تهیه مدالیته و چارچوب عمل برای حل و فصل موضوعات باقی مانده پیشرفت هایی حاصل شد.

این دیپلمات ایرانی اظهار داشت: مذاکرات ایران و آژانس در فضایی سازنده و دوستانه برگزار شد.

ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات ایران و آژانس را خوب توصیف کرد و گفت: ما راه‌های مختلف را برای راستی آزمایی آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار دادیم و تبادل نظر خوبی داشتیم.